شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: 89328
تاریخ انتشار: 16 اسفند 1402 09:39
زمان استرداد وجوه متقاضیان خرید سکه اعلام شد

آزمون دوم حراج سکه

در هفته‌های اخیر بانک مرکزی با هدف افزایش سطح عرضه در معاملات فلز زرد در دو مسیر مختلف اقدام به برگزاری حراج طلا کرده است.
در حالی که حدود دو روز از نخستین حراج سکه مرکز مبادله ارز و طلا می‌گذرد به‌نظر می‌رسد هنوز پول برخی از افرادی که موفق به دریافت سکه نشده‌اند، به حساب آن‌ها بازنگشته است. حراج نخست ربع سکه طلا بانک مرکزی با هدف افزایش سطح عرضه روز یکشنبه ۱۳ اسفند ماه صورت گرفت که طی آن حدود ۱۱ هزار قطعه از این فلز گران‌بها فروش رفته است. به عقیده تحلیلگران برطرف نشدن ضعف‌های زیرساختی در حراج‌های آتی می‌تواند به اعتبار بازارساز لطمه وارد کند.

در هفته‌های اخیر بانک مرکزی با هدف افزایش سطح عرضه در معاملات فلز زرد در دو مسیر مختلف اقدام به برگزاری حراج طلا کرده است. در مسیر نخست نهاد بازارساز در بستر مرکز مبادله ارز و طلای کشور اقدام به فروش طلا به صورت شمش کرد. بازار هدف این حراج‌ها، فعالان صنف طلا از جمله تولیدکنندگان مصنوعات طلایی بوده و در نتیجه تاثیر مستقیم آن روی بازار قابل بررسی نیست.

اما در مسیر دوم بانک مرکزی از ابتدای هفته جاری اقدام به برگزاری حراج ربع سکه طلای تاریخ‌دار کرده است. متقاضیان عضو کوچک‌تر خانواده سکه باید با انجام عملیات ثبت‌نام و احراز هویت در سامانه مورد نظر اقدام به نرخ‌دهی کرده و پس از آن به میزان نرخ‌های پیشنهادی خود سامانه مذکور را شارژ کنند. در صورتی که نرخ‌های پیشنهادی مورد تایید قرار بگیرند مبلغ از حساب خریدار کسر شده و در غیر این صورت به گفته برگزار‌کننده حراج پس از اعلام اسامی برنده‌شدگان، مبالغ به حساب متقاضیان بازگردانده می‌شود.

مرکز مبادله ارز و طلای کشور جزئیات نخستین حراج ربع سکه را به این صورت اعلام کرد: «از تعداد ۱۲ هزار و ۸۷۷ قطعه ربع سکه ثبت سفارش شده در سامانه، با توجه به کف قیمت تعیین شده توسط عرضه‌کننده، هزار و ۱۱۸ قطعه سکه با میانگین قیمت ۱۱ میلیون و ۵۴۸ هزار تومان به برندگان تخصیص داده شد.»

ضعف‌های زیرساختی یا هجوم تقاضا؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که حراج نخست نتوانسته نمره مناسبی از شرکت‌کنندگان دریافت کند. سامانه ثبت‌نام و احراز هویت حراج سکه از همان ساعات ابتدایی روز یکشنبه با کندی شدید و قطعی اتصال مواجه بود. به‌نظر می‌رسد سامانه در طی حراج نیز برخی متقاضیان را با مشکل مواجه کرده است.

 اما مساله‌ای که بیشتر مطرح شد زمان بازپرداخت وجوه افرادی بود که در حراج پذیرفته نشده بودند. در ابتدا بنا بر این بود که تا ساعاتی پس از اعلام نتایج، وجوه به حساب افراد مذکور بازگردد، اما به‌نظر می‌رسد پس از گذشت ۲ روز هنوز برخی افراد موفق به دریافت مبالغ خود نشده‌اند.

در همین راستا روز گذشته مرکز مبادله ارز و طلا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «ضمن پوزش بابت مشکلات به وجود آمده به استحضار می‌رساند متقاضیانی که برای شرکت در نخستین حراج مرکز مبادله ایران پول پرداخت کرده، اما برنده نشده‌اند، می‌توانند با مراجعه به سامانه، عملیات استرداد وجه خود را انجام دهند.»

به عقیده کارشناسان در صورتی که مشکلات سامانه مذکور برای حراج روز گذشته سکه، برطرف نشود به اعتبار بازارساز لطمه وارد شده و بهتر است که از تداوم آن جلوگیری شود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر