شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: 89321
تاریخ انتشار: 16 اسفند 1402 09:20
با پایان یافتن شمارش آراء و مشخص شدن نتیجه نهایی انتخابات، ترکیب سیاسی مجلس دوازدهم به میزان زیادی مشخص شد.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز جمعه ـ ۱۱ اسفند ـ با حضور مردم در سراسر کشور برگزار شد.

به گزارش ایرنا، در شرایطی که دشمنان این مرز و بوم امیدوار بودند تأثیر تحریم‌ها و فشار‌های بی‌سابقه‌ای را که به‌ویژه در یک‌سال و نیم اخیر علیه نظام و ملت اعمال کرده بودند در کاهش محسوس مشارکت ببینند و شاهد انتخاباتی کم‌رونق باشند، مردم، اما با حضور پرشور و معنادار ۴۱ درصدی خود تمام رشته‌های آن‌ها را پنبه کردند.

در این انتخابات جریان‌های سیاسی نظیر شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی، شورای وحدت اصولگرایان، اُمناء، جبهه صبح ایران و صدای ملت با محوریت چهار حزب اصلاح‌طلب کارگزاران سازندگی، اعتدال و توسعه، اعتماد ملی و ندای ایرانیان صحنه‌گردانان اصلی انتخابات بودند.

بر اساس نتایج اعلام شده در سراسر کشور ۹۳ نفر از لیست شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی در دور اول انتخابات به مجلس راه یافتند که از این تعداد ۴۴ نفر گزینه‌های اختصاصی شانا بودند.

جبهه شریان نیز در استان‌ها موفق شد ۷۳ نفر از گزینه‌های خود را به مجلس بفرست و ائتلاف نیرو‌های مردمی انقلاب اسلامی موسوم به «اُمناء» با توجه به این‌که اعلام کرده بود غیر از تهران در هیچ یک از حوزه‌های انتخابیه لیست ندارد، فعلا ۷ کرسی از سهمیه تهران را در مجلس به خود اختصاص داده است. البته توضیح این نکته نیز لازم است که جبهه شریان یکی از تشکل‌هایی است که ائتلاف امنا را شکل داده‌اند بنابراین گزینه‌های شریان را می‌توان هم‌سو با امناء به حساب آورد.

اصلاح‌طلبان با اینکه از لیست صدای ملت در تهران چیزی عایدشان نشد و گزینه‌های آن‌ها حتی در میان افراد راه‌یافته به دور دوم هم نبودند، در مجموع ۳۷ کرسی اختصاصی را در استان‌ها از آن خود کردند.

اصلاح‌طلبان نیز با اینکه از لیست صدای ملت در تهران چیزی عایدشان نشد و گزینه‌های آن‌ها حتی در میان افراد راه‌یافته به دور دوم هم نبودند، در مجموع ۳۷ کرسی اختصاصی را در استان‌ها از آن خود کردند. این البته غیر از گزینه‌هایی است که نام آن‌ها ذیل هر دو جریان اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی آمده است.

همچنین بنا بر اعلام صفحه رسمی جبهه صبح ایران، ۳۵ نفر از کاندیدا‌های این تشکل کرسی‌های مجلس را از آن خود کردند. لازم به ذکر است که جبهه صبح ایران در استان‌ها گزینه‌های مشترک زیادی با جبهه شریان داشت.

از لیست شورای وحدت اصولگرایان در تهرات فعلا تنها «منوچهر متکی» سرلیست این جریان به مجلس راه یافته است. البته بر اساس پیگیری خبرنگار ایرنا، اعضاء این شورا اعلام کرده‌اند در سراسر کشور بین ۴۵ تا ۵۰ گزینه مشترک با جبهه شریان و جبهه صبح ایران دارند.

بر اساس نتایج نهایی اعلام شده از سوی ستاد انتخابات کشور تکلیف ۲۴۵ کرسی از ۲۹۰ کرسی مجلس دوازدهم در انتخابات جمعه ۱۱ اسفند روشن شد و ۴۵ نماینده دیگر در مرحله دوم انتخابات که در اردیبهشت سال آینده برگزار می‌شود به مجلس خواهند رفت.

فراکسیون‌های احتمالی مجلس آینده

شاخص‌ترین چهره‌های راه‌یافته به مجلس دوازدهم محمدباقر قالیباف، مرتضی آقاتهرانی، مسعود پزشکیان، منوچهر متکی، و حمید رسایی هستند که فراکسیون‌های عمده مجلس آینده با محوریت این افراد شکل خواهد گرفت.

نخست فراکسیون افراد نزدیک به محمدباقر قالیباف رئیس مجلس فعلی است که با عنوان گزینه‌های اختصاصی شانا به مجلس راه‌یافته‌اند. این فراکسیون به احتمال زیاد رویکردی مشابه «فراکسیون انقلاب اسلامی» در مجلس فعلی در پیش خواهد گرفت. جریان دیگری که احتمالا فراکسیون اختصاصی خود را خواهد داشت، افرادی هستند که ذیل فهرست شریان و اُمناء به مجلس راه یافته‌اند، در این راستا می‌توان از افرادی همانند حمید رسایی و مهدی کوچک‌زاده نام برد که در صورت تشکیل فراکسیون صحنه گردان آن خواهند بود.

اما در مورد گزینه‌های راه یافته به مجلس از طریق فهرست «جبهه صبح ایران» شاید در این مقطع باید مواجهه‌ای محتاطانه داشته باشیم؛ جبهه‌ای که نخستین‌بار در حاشیه چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران با محوریت «علی‌اکبر رائفی‌پور» و «سعید محمد» اعلام موجودیت کرد و حالا باید دید آیا تشکیل فراکسیون خاص خود را دنبال می‌کند، یا آنکه مُهره‌هایی که با کارگردانی رائفی‌پور و محمد به مجلس رفته‌اند با نیرو‌های شریان به توافق می‌رسند و در مجلس آینده خود را ذیل آن‌ها تعریف می‌کنند؟ بسته به این‌که پاسخ این سوال چه باشد، تعداد فراکسیون‌های مجلس آینده نیز متفاوت خواهد بود.

اما سومین، یا به عبارتی چهارمین فراکسیون مجلس دوازدهم از آن اصلاح‌طلبان خواهد بود و چنان‌که روزنامه هم‌میهن نیز خبر داده به احتمال زیاد با ریاست «مسعود پزشکیان» به فعالیت خواهد پرداخت.

درواقع از آن‌جا که اصلاح‌طلبان گزینه‌های متعددی در مجلس ندارند قطعا ذیل یک فراکسیون، مجتمع خواهند شد. البته آن‌ها پیش از انتخابات نیز همین امر را دنبال می‌کردند و با هدف تشکیل یک فراکسیون اقلیت، اما منسجم پا به عرصه رقابت‌های انتخاباتی گذاشتند.

در همین راستا، «سعید نورمحمدی» سخنگوی حزب اصلاح طلب ندای ایرنیان به ایرنا، با اشاره به ترکیب سیاسی مجلس دوازدهم، گفت: در مجموع دستاورد مورد انتظار ما برای تشکیل فراکسیونی که مد نظر داشتیم محقق شد.

مستقلین به کدام سو خواهند رفت؟

در میان منتخبان مجلس دوازدهم هم‌چنین افرادی حضور دارند که نام آن‌ها در هیچ یک از فهرست‌های مطرح انتخاباتی قید نشده بود و به عبارتی با تابلوی «مستقل» به مجلس آمده‌اند. حالا باید دید کنش‌گری خود را در مجلس آینده چگونه طرح‌ریزی خواهند کرد؛ آیا در نهایت به یکی از فراکسیون‌های مذکور می‌پیوندند، یا مجموعه‌ای تحت عنوان فراکسیون مستقلین شکل خواهند داد؟

در مجلس یازدهم فراکسیون مستقلین با حضور «غلامرضا نوری قزلجه» تشکیل شده بود و در این دوره نیز او با رای مردم دوباره راهی بهارستان شد. باید دید آیا وی در مجلس جدید باز تابلوی فراکسیون مستقلین را برافراشته می‌کند؟

وزن سنگین دیپلمات‌ها در مجلس آینده

هم‌چنین در مجلس آینده وزن دیپلمات‌ها سنگین است؛ منوچهر متکی که سابقه تصدی وزارت خارجه در دولت‌های نهم و دهم، و نیز تجربه سفارت را در کارنامه خود دارد؛ علاءالدین بروجردی که سال‌ها رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و نیز معاون وزیر امور خارجه بوده است؛ حسن قشقاوی که از سفارت و معاونت کنسولی گرفته، تا سخنگویی دستگاه دیپلماسی را تجربه کرده، و عباس گلرو که دبیری سفارت، معاونت سفارت، معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه، وابسته سیاسی و ریاست کمیسیون امنیت ملی در کارنامه‌اش به چشم می‌خورد در مجلس دوازدهم حضور خواهند داشت.

با همه این احوال باید منتظر تشکیل مجلس دوازدهم در ۷ خرداد ۱۴۰۳ ماند و دید در نهایت سرنوشت این گمانه‌زنی‌ها به کجا خواهد رسید و درواقع چه رقم خواهد خورد؟
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر