جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 8927
تاریخ انتشار: 30 آذر 1392 13:18
به گزارش راه مردم به نقل ازآرمان: امشب شب «یلدا» و طولانی‌ترین شب سال است که با خود لیست خرید طول و درازی هم برای خانوارها به همراه دارد. لیستی از میوه‌ها و آجیل‌های مختلف که اگر بخواهیم شب «یلدا»یی کامل داشته باشیم باید برای تهیه آنها حسابی به خرج بیفتیم. البته با وجود اینکه مسئولان خبر از فراوانی کالا از جمله میوه‌هایی نظیر پرتقال، انار و هندوانه می‌دهند ولی نگاهی به قیمت‌ها نشان می‌دهد عدم نظارت‌‌های همیشگی بر بازارهای مختلف، بار دیگر موجب بالا رفتن قیمت‌ها شده است.

نباید فراموش کرد که این اولین باری نیست که با فرا رسیدن یک مناسبت، بازارهای مختلف با تلاطم روبه‌رو می‌شوند و شیرینی مناسبت‌ها با توجه به وضعیت اقتصادی به کام مردم تلخ می‌شود.
چرا که با توجه به نوسانات قیمتی که در بازار کالاهای خوراکی در طول ماه‌ها و سال‌های اخیر تهیه کالاهای مورد نیاز برای شب یلدا برای خانوارهایی که با تورم 40 درصدی دست و پنجه نرم می‌کنند دشوارتر از گذشته شده‌است.
آنطور که کارشناسان می‌گویند تورم 40 درصدی در کشور موجب شده که قدرت خرید مردم به طور چشمگیری کاهش پیدا کند و سبد کالایی خانوار سبک‌تر شود. چراکه اگر خانوارهای طبقه متوسط یا فرودست بخواهند سبد کالایی «یلدا»ی خود را پر و پیمان کنند ناچارند از سبد کالاهای اساسی خود بکاهند و آن را کوچک‌تر کنند.


قیمت آجیل و شیرینی در چه وضعیتی‌است؟


برای بررسی چند و چون نرخ اجناس مرتبط با شب یلدا بهتر است سراغی از قیمت آجیل و شیرینی بگیریم. در طول یکی، دو سال گذشته به دلیل افزایش قیمت محصولاتی نظیر پسته و همچنین شکر قیمت آجیل و شیرینی هم بالاتر رفت و اکنون این وضعیت همچنان پایدار است. گفته می‌شود که امسال به دلیل ثبات اقتصادی نسبی قیمت انواع شیرینی نسبت به اردیبهشت ماه سال جاری تغییری نکرده و انواع شیرینی هنوز هم با قیمت‌های سابق به فروش می‌رسد. البته گویا قیمت انواع آجیل به دلیل نوساناتی که در فروردین ماه سال جاری و اسفند ماه سال گذشته تجربه کرد امسال دستخوش تغییر شده و با قیمت‌های بالاتری به فروش می‌رسد. از همین‌رو قیمت انواع آجیل با نوسان ارزی که در طول سال‌های گذشته به وقوع پیوست افزایش قابل توجه‌ای داشته و شاید کمتر کسی دست به خرید آجیل شب یلدا با حجم بالا بزند.


وضعیت مطلوب بازار میوه


در طول یکی دو سال گذشته مخصوصا در شب یلدا قیمت انواع میوه وضعیت سرسام‌آوری پیدا می‌کرد و گاهی هم برخی از میوه‌ها نایاب می‌شدند. امسال اما از نظر ذخیره کالایی انواع میوه وضعیت بهتری دارد و شاهد قیمت‌های نجومی سال‌های گذشته نیستیم. تنها عیب و ایراد گویا عدم نظارت بر قیمت‌هاست. آنطور که گفته می‌‌شود قیمت میوه در میادین میوه وتره‌بار فاصله‌ای چشمگیر با قیمت میوه در دیگر مغازه‌ها دارد و کسی هم نیست که بر این فاصله قیمتی و گرانفروشی برخی فروشندگان نظارت کند. برای مثال علی حاج فتحعلی، دبیر اتحادیه بارفروشان میوه درباره وضعیت قیمت میوه در میدان مرکزی تره‌بار تهران به فارس گفته: «عرضه انواع میوه به‌ویژه مرکبات بسیار زیاد است، به طوری‌که کامیون‌ها بعضی مواقع در میدان بار تا 3 روز منتظر تخلیه بار می‌مانند. از همین‌رو قیمت انواع میوه در میدان مرکزی میوه و تره‌بار مناسب است و حتی برخی میوه‌ها ارزان‌تر از قیمت سال گذشته عرضه می‌شوند.» او اینطور ادامه داده: «هندوانه سال گذشته در میدان مرکزی میوه کیلویی 1000 تومان عرضه می‌شد، در حالی که امسال 300 تا 500 تومان به فروش می‌رود. امسال
همانطور که گفته شد با وجود فراوانی میوه در بازار اما عدم نظارت بر بازار آزاد میوه موجب شده که باز هم تلاطمات قیمتی دست از سر بازار میوه بر ندارد. از همین‌رو قیمت میوه از میادین تا بازار افزایش چشم‌گیری دارد این در حالی‌است که بر اساس قوانین و مصوبات فروشنده تنها می‌تواند30 درصد به قیمت‌های خرید خود اضافه کند.
در نهایت اینکه نگاهی به میوه‌فروشی و آجیل و شیرینی‌فروشی‌ها نشان می‌دهد مردم در حال تلاش برای هر چه بهتر برگزار کردن شب یلدا هستند و با توجه به سایز جیبشان! سبد کالایی یلدای خود را پر می‌کنند.




نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر