شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: 89260
تاریخ انتشار: 14 اسفند 1402 08:35
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی، درگفت وگو با راه امروز:

عوامل کنترل کننده قیمت نفت کدامند؟

معروفخانی رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی، با اشاره به عوامل کنترل کننده قیمت نفت در بازار جهانی می گوید: از یکسو تقاضای برای نفت خام چین کاهش پیدا کرده و از سویی، آمریکا بیشترین افزایش عرضه را در چند ماه اخیر داشته است، که تا حد زیادی جلوی عطش بازار برای افزایش قیمت را گرفته است.

راه امروز - معصومه فریادرس: نفت از اوج قیمتی اخیر خود که بالاترین میزان در طول سه ماه گذشته بود، فاصله گرفته است. قیمت نفت برنت پس از آنکه سه روز متوالی روند افزایشی داشت، اکنون به حدود 82 دلار به ازای هر بشکه کاهش یافته است. قیمت نفت خام آمریکا نیز با کاهش همراه شده است.

احمد معروفخانی رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی درباره جو حاکم بر بازار جهانی نفت، به «راه امروز»، گفت: تشدید درگیری ها درخاورمیانه، افزایش حملات به کشتی های نفتی و تجاری در دریای سرخ و همچنین تهدیدها و جوامنیتی ناشی از آن، را میتوان عوامل افزایش قیمت نفت خام عنوان کرد، که از ماه سپتامبرتا به امروز به بیشترین میزان رشدخود رسیدهوآمار خود را ثبت کرده است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی درباره اینکه آیا این جریان قیمت نفت ادامه دار خواهد بود یا خیر، نیزگفت: داده های اقتصادی چین نشان دهنده کاهش روند افزایش قیمت نفت خام است؛ چراکه تقاضا برای نفت خام این کشور کاهشی بوده است. برهمین اساس،بخش عمده ای از عطش  بازار برای افزایش قیمت را گرفته است.

معروفخانی همچنین در پاسخ به پرسش دیگر«راه امروز» مبنی بر اینکه آیا وضعیت حاکم بر منطقه و تشدید درگیری ها، می تواند بازار نفت را تحت تاثیرقرار دهد و نمودار قیمت نفت را صعودی کند، گفت: سایر تولیدکنندگان از جمله آمریکا، بیشترین میزان افزایش عرضه را در چند ماه اخیر داشته است، که ازعوامل کنترل کننده قیمت نفت به شمار می¬روند. از طرفی این پیش بینی وجود دارد، با وجود جو امنیتی که امروز شاهدش هستیم،تنش ها فروکش خواهدکردوبا کاهش این تنش ها قطعا ادامه رشد قیمت نفت هم متوقف خواهد شد.
 
برخی از تحلیلگران عقیده دارند، تاثیر این حملات بر عرضه نفت تا حالا محدود بوده است، چون بیشتر نفت خام خاورمیانه از طریق تنگه هرمز ارسال می‌شود. از طرف دیگر، وزیر نفت آنگولا نیز گفته بود که عضویت در اوپک به نفع این کشور نیست. آنگولا قبلابه تصمیم ائتلاف اوپک پلاس برای کاهش سهمیه تولید نفت آن برای ۲۰۲۴ اعتراض کرده بود.

توافق بر سر کاهش تولید
اوپک پلاس در ماه‌های اخیر تلاش کرده با کاهش تولید از قیمت نفت حمایت کند. عربستان، روسیه و سایر اعضای اوپک پلاس که بیش از ۴۰درصد از نفت دنیا را تولید می‌کنند، توافق کرده‌اند ۲.۲میلیون بشکه از تولید خود را در سه ماهه اول ۲۰۲۴ کاهش دهند.

سازمان اوپک و متحدانش از چند ماه قبل به کاهش عرضه نفت خام پرداخته‌اند و این روند همچنان ادامه دارد تا از مازاد عرضه جلوگیری شود. این گروه، به دنبال افزایش تولید از سوی تولیدکنندگان رقیب از جمله آمریکا، 900 هزار بشکه دیگر از صادرات روزانه خود کاست.

در حالیکه اکثر اعضای اوپک با کاهش تولید موافقت کرده‌اند، روسیه متعهد شد که صادرات روزانه نفت خود را تا 500 هزار بشکه کاهش دهد که 300 هزار بشکه مربوط به نفت خام و باقی آن به فراورده‌های نفتی مربوط می‌شود. در ماه گذشته میلادی،‌ صادرات نفت خام روسیه چه از طریق نفت‌کش و چه از طریق خط لوله به‌طور متوسط 626 هزار تن در هر روز بود که معادل حدود 4/59 میلیون بشکه در هر روز است.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر