شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: 89256
تاریخ انتشار: 13 اسفند 1402 22:41
یکی از سؤالات در موضوع حراج سکه در مرکز مبادله ارز و طلا این است که حراج سکه در مرکز مبادله آیا واقعا از محل ذخایر طلای بانک مرکزی است؟
یکی از انتقاد‌هایی که در سال‌های گذشته نسبت به عرضه سکه از سوی بانک مرکزی وجود داشت، چوب حراج زدن به ذخایر طلای ارزشمند این نهاد بود.

به گزارش فارس، در ۱۱ ماهه سال جاری ۲۶ تن و ۵۳۸ کیلوگرم شمش طلا به ارزش یک میلیارد و ۷۰۷ میلیون دلار از گمرکات کشور ترخیص شده است.

در شیوه جدید عرضه سکه در مرکز مبادله، سکه‌های ضرب‌شده فعلی، از شمش‌های طلایی است که امسال وارد کشور شده و ربطی به ذخایر استراتژیک بانک مرکزی ندارد.

به عبارتی اگر این عرضه ربع‌سکه از ذخایر طلای بانک مرکزی ضرب شده بود ادعای چوب حراج زدن به ذخایر طلای کشور ادعای درستی بود، اما حالا با این عرضه، علاوه بر اینکه ذخایر طلای کشور آسیب نمی‌بیند، از طریق جمع‌آوری نقدینگی و کاهش پایه پولی، به کنترل تورم، از طریق افزایش عرضه سکه به کاهش حباب سکه در بازار نیز کمک خواهد کرد.

از سوی دیگر، چون نرخ سکه ها‌ی عرضه شده در قالب کشف قیمت و نزدیک به قیمت بازار است، محدودیت برای ورود خریدار فعلی به حراج‌های بعدی وجود ندارد.

بانک مرکزی تاکنون در عرضه سکه با مردم به صورت مستقیم در ارتباط نبوده است، نظیر همان عرضه سکه‌های قبلی در دولت‌های قبل یا عرضه ارز؛ اما در سامانه جدید مرکز مبادله ارز و طلا، هر محصولی که در ید بانک مرکزی است، این بانک مستقیم و بدون واسطه عرضه می‌کند.

در این‌باره سینا احدیان، کارشناس اقتصادی می‌گوید: سیاست‌گذاری و مدیریت و نظارت در حوزه ارز و طلا باید کاملا در اختیار بانک مرکزی قرار گیرد تا بتواند در این‌باره پاسخگو هم باشد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر