شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: 89242
تاریخ انتشار: 13 اسفند 1402 12:27
۱۱اسفند روز شگفتی‌های انتخاباتی بود؛

چه کسانی رفتند، چه کسانی ماندند؟

در لیست ۳۰ نفره تهران سید‌مصطفی میرسلیم و سید‌رضا تقوی به دلیل شرط سنی از حضور در انتخابات باز ماندند، احسان خاندوزی به دولت سیزدهم رفت، الیاس نادران در انتخابات شرکت نکرد و ابوالفضل عمویی نیز از کاندیداتوری مجلس اعلام انصراف کرد. همچنین به نظر می‌رسد انتخابات مجلس در تهران به مرحله دوم کشیده شود.

روز گذشته نتایج اولیه انتخابات مجلس دوازدهم و ششم مجلس خبرگان اعلام شد. این انتخابات میزبان اتفاقات غیر‌منتظره‌ای بود؛ از حذف آملی لاریجانی از مجلس خبرگان تا ناکامی محمدرضا باهنر در کسب کرسی مجلس دوازدهم.

به گزارش دنیای اقتصاد، شگفتی‌های انتخابات به همین جا ختم نشد و چهره‌های موثر دیگری از حضور در پارلمان بازماندند. البته چهره‌های جدیدی هم جایگزین شدند که بعضا دارای شهرت سیاسی و اجتماعی هستند.

تهران برای چه کسانی خوش‌یمن نبود؟

در لیست ۳۰ نفره تهران سید‌مصطفی میرسلیم و سید‌رضا تقوی به دلیل شرط سنی از حضور در انتخابات باز ماندند، احسان خاندوزی به دولت سیزدهم رفت، الیاس نادران در انتخابات شرکت نکرد و ابوالفضل عمویی نیز از کاندیداتوری مجلس اعلام انصراف کرد. همچنین به نظر می‌رسد انتخابات مجلس در تهران به مرحله دوم کشیده شود.

بر اساس آنچه تاکنون اعلام شده و البته امکان تغییراتی در آن وجود دارد؛ از میان نمایندگان فعلی تهران که در انتخابات شرکت کردند تنها ۱۳ نفر شامل محمدباقر قالیباف، سید‌محمود نبویان، محمداسماعیل کوثری، روح‌الله ایزدخواه، احمد نادری، عبدالحسین روح‌الامینی، مالک شریعتی نیاسر، رضا تقی‌پور، مرتضی آقاتهرانی، سیدعلی یزدی‌خواه، علی خضریان، سمیه رفیعی، زهره سادات لاجوردی دارای آرای بالایی هستند.

بر این اساس اقبال شاکری، محسن پیرهادی، بیژن نوباوه، مجتبی توانگر، سید نظام‌الدین موسوی، زهره الهیان، مهدی شریفیان، فاطمه قاسم‌پور، مجتبی رضاخواه، غلامحسین رضوانی، عزت‌الله اکبری تالارپشتی و سید محسن دهنوی از راهیابی به مجلس بازماندند و احتمالا جای خود را به حمید رسایی، امیرحسین ثابتی منفرد، منوچهر متکی، مهدی کوچک‌زاده، کامران غضنفری، ابراهیم عزیزی، پیمان فلسفی، محمد سراج، ابوالقاسم جراره، زینب قیصری، ابوالفضل ظهره‌وند، ریحانه اخلاقی، حسین نجابت، صالح اسکندری، سیدمرتضی محمودی، علیرضا سلیمی و زهره طبیب‌زاده نوری خواهند داد.

از شهرستان‌ها چه خبر؟

بر اساس اعلام وزارت کشور، در حوزه انتخابیه بستان‌آباد، غلامرضا نوری‌قزلجه، نماینده اصلاح‌طلب مجلس یازدهم، بار دیگر به عنوان نماینده بستان‌آباد برگزیده شد. در حوزه انتخابیه قم نیز مجتبی ذوالنوری، محمد منان رئیسی و قاسم روانبخش پیروز انتخابات شدند. این در حالی است که در یازدهمین دوره انتخابات مجلس، مجتبی ذوالنوری، احمد امیرآبادی و علیرضا زاکانی از حوزه انتخابیه قم وارد مجلس شدند. زاکانی برای حضور در شهرداری تهران از نمایندگی مجلس انصراف داد و امیرآبادی فراهانی نیز از کاندیداتوری در انتخابات مجلس دوازدهم منصرف شده بود. محسن زنگنه، نماینده تربت‌حیدریه در مجلس یازدهم نیز توانست پیروز انتخابات مجلس دوازدهم شود.

در حوزه انتخابیه نقده اشنویه، علی زنجانی حسنلویی جای خود را به عبدالکریم حسین‌زاده نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم داد. همچنین علی نیکزاد و صدیف بدری بار دیگر به عنوان نماینده مردم اردبیل و نمین و نیر و سرعین برگزیده شدند و به مجلس دوازدهم راه پیدا کردند. اما احد بیوته جای کاظم موسوی نماینده کنونی را در مجلس آتی گرفت. شهباز حسن‌پور بیگلری، نماینده مردم سیرجان نیز در مجلس یازدهم حوزه انتخابیه خود را تغییر داد و توانست از حوزه انتخابیه کرمان به مجلس دوازدهم راه یابد.

مجید دوستعلی منتخب دیگر مردم کرمان در این انتخابات است. بر این اساس محمدرضا پور‌ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، نفر سوم این انتخابات شد و نتوانست به مجلس دوازدهم راه یابد همچنین محمدرضا باهنر با کسب رتبه چهارم در این حوزه از راهیابی به مجلس دوازدهم بازماند.

در حوزه انتخابیه تبریز و آذرشهر و اسکو تنها سرنوشت دو کرسی مشخص شده است و روح‌الله متفکر‌آزاد و مسعود پزشکیان نمایندگان کنونی این حوزه بار دیگر توانستند پیروز انتخابات مجلس شوند. اما ۴ منتخب دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مشخص می‌شود. مجید نصیرپور، نماینده اصلاح‌طلب مجلس هشتم نیز توانست از حوزه سراب به مجلس دوازدهم راه یابد. همچنین سید‌فرید موسوی، نماینده اصلاح‌طلب تهران در مجلس دهم از حوزه انتخابیه مراغه به مجلس دوازدهم راه یافت و جایگزین علی علیزاده شد.

بر اساس اعلام وزارت کشور، علاءالدین بروجردی نماینده مجلس‌های ششم، هفتم، هشتم، نهم، دهم و رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس از حوزه انتخابیه لارستان، خنج، گراش به مجلس دوازدهم راه پیدا کرد. همچنین غلامرضا تاجگردون، نماینده اصلاح‌طلب دوره‌های نهم و دهم گچساران که اعتبار‌نامه‌اش در مجلس یازدهم از سوی نمایندگان رد شد، به عنوان منتخب مردم در مجلس دوازدهم انتخاب شد.

مهرداد بائوج لاهوتی، نماینده لنگرود در دوره هشتم، نهم و دهم مجلس که با تفاوتی اندک در انتخابات مجلس یازدهم شکست خورده بود نیز توانسته به مجلس دوازدهم راه یابد. همچنین سیدشمس‌الدین حسینی، نماینده مجلس یازدهم در تنکابن و رامسر و عباس‌آباد بار دیگر به عنوان نماینده این حوزه انتخابیه برگزیده شد.

همچنین حمیدرضا حاجی‌بابایی، نماینده همدان در دوره‌های پنجم، ششم، هفتم، هشتم، دهم و یازدهم مجلس، منتخب مردم این حوزه برای حضور در مجلس دوازدهم است. محمد‌مهدی مفتح، نماینده تویسرکان در مجالس چهارم، پنجم، هفتم، هشتم، نهم، دهم و یازدهم نیز بار دیگر توانست پیروز انتخابات شود. حسن قشقاوی نماینده دوره‌های چهارم و ششم و سفیر ایران در اسپانیا نیز توانست با پیروزی در انتخابات از حوزه انتخابیه رباط‌کریم و بهارستان جای حسن نوروزی را بگیرد.

اما علی‌اصغر عنابستانی، نماینده سبزوار که با سیلی زدن به سرباز پلیس راهور شناخته شد، نتوانست به مجلس دوازدهم راه پیدا کند. بر این اساس محمدرضا محسنی ثانی توانست جای او را در مجلس دوازدهم تصاحب کند. همچنین در این حوزه انتخابیه بهروز محبی نماینده کنونی سبزوار توانست با کسب آرا بار دیگر به عنوان منتخب مردم به مجلس دوازدهم راه یابد. محمدمهدی شهریاری نماینده دوره هشتم مجلس و استاندار آذربایجان غربی در دولت روحانی، منتخب مردم بجنورد در مجلس دوازدهم شد.

همچنین هادی قوامی نماینده دوره‌های هشتم و نهم و دهم مجلس بعد از یک دوره غیبت، توانست در حوزه انتخابیه اسفراین بام و صفی آباد پیروز شود و به دوره دوازدهم مجلس راه پیدا کند. احمد بخشایش اردستانی نماینده دوره نهم مجلس نیز توانست در حوزه انتخابیه اردستان پیروز شود. زهرا سعیدی مبارکه نماینده مجلس دهم هم توانسته بار دیگر از حوزه انتخابیه مبارکه به مجلس راه یابد. همچنین احمد دنیامالی نماینده کنونی بندرانزلی، بار دیگر به عنوان منتخب مردم بندر‌انزلی به مجلس راه یافت.

محمدرضا رضایی‌کوچی، نماینده دوره‌های هشتم، نهم، دهم و یازدهم مجلس از حوزه انتخابیه جهرم و خفر و همچنین رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز توانست پیروز انتخابات شود. محمدجواد عسگری، نماینده مردم داراب و زرین‌دشت و رئیس کمیسیون کشاورزی در مجلس یازدهم نیز توانست با پیروزی در انتخابات به مجلس دوازدهم راه یابد.

رحیم زارع نماینده دوره‌های نهم، دهم و یازدهم نیز به عنوان منتخب دوره دوازدهم مجلس انتخاب شد. در حوزه انتخابیه رشت، جبار کوچکی‌نژاد و محمدرضا احمدی سنگر ابقا شدند، اما سیدعلی آقازاده دافساری جای خود را به مهدی فلاح داد. محمدباقر نوبخت از این حوزه انتخابیه در انتخابات شرکت کرد، اما ناکام ماند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر