شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: 89179
تاریخ انتشار: 09 اسفند 1402 11:54
عرسین فعال حوزه فرش، از قاچاق فرش «افغانستان» به داخل، به‌جای فرش ایرانی خبر داد وگفت: صادرات فرش ایران به بازار آمریکا صفر شده است.

به گزارش راه امروز: عباس عرسین از فعالان حوزه فرش که ۱۶۰ تخته فرش از عثمانی تا قاجار را به همراه تعدادی فرش مدرن به منظور معرفی نوآوری و خلاقیت در تکنیک‌ بافت در موزه ملی فرش تهران به نمایش گذاشته است، درباره معضل قاچاق فرش به ایران، می گوید: متاسفانه فرش‌های «بلوچستان افغانستان» به صورت قاچاق وارد ایران می‌شود و به‌جای فرش ایرانی به فروش می‌رود.

به گفته او، این فرش‌ها که از کیفیت پایینی برخوردار است و از رنگ شیمیایی در آن استفاده شده، به اعتبار و نام فرش ایرانی لطمه زده است.

او در پاسخ به پرسش « راه امروز»، مبنی بر اینکه چرا دیگر فرش ایرانی در بازارهای جهانی خیلی مورد استقبال قرار نمی­ گیرد، نیز گفت:  یکی از دلایل این امر می­توان این باشد، که فرش ایران از دیزاین و طراحی روز عقب مانده و دیر وارد این حوزه شده است. برای همین است که قالی‌های دِمُده به ایران برگشت می­خورند. بعضی از این فرش‌ها هم از نوع ماشینی و هندی هستند که به نام فرش ایرانی به فروش می‌روند.

این فعال حوزه فرش با اشاره به اینکه تولید سالانه 10هزار مترمربع فرش دستباف از سوی مجموعه عرسین، گفت: مقصد صدور این فرش­ها بیشتر کشورهای اروپایی و ژاپن صادر است.

او در پاسخ به این پرسش دیگر، مبنی بر اینکه آیا صادراتی هم به آمریکا داشته ­اند، یا خیر، بیان کرد: قبل از تحریم­ها آمریکا یکی از  مقاصد صادراتی فرش ایران بود، که به دلیل تحریم­ها از لیست صادراتی ایران خارج شد؛ ماهم به عنوان تولیدکننده فرش، صادراتمان به این کشور در حال حاضر صفر شده است.

البته یکی از مشکلات صادرات فرش دستباف در این سال­ها این بوده، که اجازه ورود فرش ایرانی صادر شده به کشور‌های خارجی را برای خدمات پس از فروش به ایران نمی­دادند. حالا اما پس از مدتها، با مصوبه هیات وزیران مشکل ورود موقت فرش دستباف رفع شده است.

این تولیدکننده فرش، در رابطه با رفع این مشکل و اینکه چه اثری می­تواند بر بازار مرمت­­کاران بگذارد،  به «راه امروز»، گفت: فرشی را که ۲۰ تا ۳۰سال پیش صادر می­شد، وقتی برای شستشو و رفو به ایران مرجوع می­­­­­ شد، اجازه ورود داده نمی­دادند؛ همین این امر باعث شده همه رفوگران ایرانی جذب ترکیه شده و میلیون‌ها دلار ارز به جای ایران، در ترکیه و کشورهای همسایه هزینه شود. از طرفی در ایران با کمبود رفوگر فرش دستباف مواجه شویم، که موافقت نکردن با بازگشت فرش‌های صادرشده موجب این مسئله است.

او به رفتن مرمت‌کاران فرش‌ها به کشورهای همسایه نیز اشاره کرد و گفت: مرمت فرش در ایران خشکانده شده و بسیاری از ایران رفتند و برگرداندن آن‌ها کار راحتی نیست. به طوریکه تعداد رفوگران حدود 500 نفر به 100 نفر کاهش پیدا کرده بودند.

عرسین تاکید کرد که با رفع مشکل ورود موقت فرش دستباف، بازار مرمت­کاران فرش ایرانی در داخل رونق خواهد گرفت و منجر به اشتغالزایی در این بخش خواهد شد.

 او در نهایت به تولید فرش صلح سازمان ملل نیز اشاره کرد و گفت: این فرش هم اکنون در حال بافتن است و ابعاد این فرش 70 در 1.70 است. 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر