شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: 89158
تاریخ انتشار: 08 اسفند 1402 09:13
چرا عمویی، توانگر و پیرهادی از لیست شورای ائتلاف حذف شدند؟

غیبت ژنرال‌های قالیباف

با این تغییرات بسیاری براین نظرند که یکی از دلایلی که محمد‌باقر قالیباف برای بستن لیست انتخاباتی درمقابل پایداری‌ها و سهم‌خواهی نیرو‌های منتسب به زاکانی کوتاه آمده است، وزن پایداری‌ها برای کسب رای از حزب‌اللهی‌ها یا همان بدنه اجتماعی وابسته به این جریان است. کوتاه آمدنی که به ازدست‌دادن ژنرال‌هایش در مجلس یازدهم منجر شد و از همین‌رو بنا بر برخی پیش‌بینی‌ها او در صورت ورود به مجلس دوازدهم کار سختی برای مقابله با پایداری‌ها در پیش خواهد داشت.
حاشیه‌های لیست مشترک انتخاباتی شورای ائتلاف و جبهه پایداری تمامی ندارد. لیستی که از همان دقایق اولیه انتشار به دلیل حذف یاران نزدیک محمدباقر قالیباف در ائتلاف رئیس مجلس با منتقدان سخت سال‌های گذشته‌اش با علامت سوال مواجه شد. لیست نهایی «ایران سربلند، مجلس انقلابی» تا حد زیادی یادآور لیست انتخاباتی سال ۹۸ آن‌ها یا همان «لیست وحدت» است؛ با این تفاوت که همراهان قدیمی محمد‌باقر قالیباف در آن جایی ندارند و به نظر می‌رسد او برای رسیدن به وحدتی که مشخص نیست تاچه زمانی دوام خواهد داشت، از گذاشتن نام این افراد در لیست مشترک با جبهه پایداری گذشته است.

به گزارش دنیای اقتصاد، مجتبی توانگر از منتقدان جــدی پایداری یکی از افرادی است که از این لیست انتخاباتی کنار گذاشته شده است. نماینده‌ای که به دلیل نامه‌های سرگشاده‌اش به پایداری‌چی‌ها شهره بود و بسیاری از او به عنوان سپر بلای قالیباف یاد می‌کردند. آن‌طور که از لیست برمی‌آید محسن پیرهادی، نماینده فعلی تهران و ابوالفضل عمویی، نماینده تهران نیز از دیگر قربانیان ائتلاف شورای ائتلاف و جبهه پایداری هستند.

البته گفته می‌شود چهارسال پیش هم جبهه پایداری موافق حضور برخی از این افراد از جمله توانگر و عمویی نبود، اما قالیباف مانع حذف آن‌ها شده بود. اینکه این دوره چه موضوعی موجب شد تا شورای ائتلاف اصراری به حضور این نامزد‌ها در لیست نداشته باشد یا در مقابل پایداری‌ها کوتاه بیاید، معلوم نیست، اما هر چه هست موجب دلخوری شدید برخی از این یاران قدیمی شده است.

همچنان که روز گذشته محسن پیرهادی نامزد انتخابات مجلس دوازدهم و چهره نزدیک به قالیباف در نامه‌ای خطاب به رئیس و اعضای شورای انتخاب شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب در شهر تهران و همچنین مدیر نظارت و بازرسی ائتلاف نسبت به طی نشدن فرآیند قانونی شورای ائتلاف اعتراض کرد و خواستار تغییر فهرست شد.

او در این نامه با بیان اینکه در فرآیند انتخاب اعضای فهرست تهران، قواعد و فرآیند قانونی به درستی و صحت اجرا نشده است، تصریح کرد: به‌طور مشخص بعد از خروج آقای محسن دهنوی، نفر بعدی که اینجانب با آرای برابر ۱۸ رای با نفر آخر و با قرعه‌کشی انتخاب نشدم؛ باید جایگزین ایشان می‌شدم که متاسفانه فرد دیگری که در فرآیند بررسی دارای ۷ رای بود، جایگزین شد.

این تنها دلخوری صورت گرفته به این لیست ائتلافی نیست. دو روز پیش هم مالک شریعتی که عضو جمعیت رهپویان است و در لیست مشترک شورای ائتلاف و پایداری برای انتخابات مجلس دوازدهم حضور داشت، به دلیل حضور محسن دهنوی در این لیست انصراف داد. در این بین گفته می‌شود یکی از شروط شورای ائتلاف حذف بیژن نوباوه از لیست است که ظاهرا پایداری او را از لیست کنار گذاشته است.

به هرحال براساس گزارش‌ها، پایداری‌ها ۷تا۸ کاندیدا را در ائتلاف با شورای ائتلاف در لیست قرار داده‌اند. پایداری‌ها سهم ۷ کاندیدا را در لیست داوطلبان از مجلس دوازدهم از شورای ائتلاف گرفته‌اند. بخش دیگری از این حواشی به امتیازگیری یاران علیرضا زاکانی از لیست «ایران سربلند، مجلس انقلابی» برمی‌گردد. گفته می‌شود زاکانی ضلع دیگر شورای ائتلاف نیز در پروژه حذف برخی چهره‌های مورد نظر محمد‌باقر قالیباف یعنی محسن دهنوی نقش داشته است.

دو پادشاه در یک اقلیم؟

البته این‌ها تنها حواشی این لیست ائتلافی نیست؛ همچنان‌که لیست مذکور دو سرلیست (قالیباف و آقاتهرانی) دارد که بسیاری معتقدند این موضوع در انتخابات هیات رئیسه مجلس آتی در صورت ورود هر دوی آن‌ها به مجلس دوازدهم گریبان ائتلافشان را خواهد گرفت؛ خصوصا که هر دو سودای ریاست مجلس آینده را در سردارند. پیش از این هم مرتضی آقاتهرانی، رئیس شورای مرکزی جبهه پایداری با اشاره به توافق این جبهه و شورای ائتلاف انقلاب در ارائه لیست انتخاباتی مشترک در تهران گفته بود: ما برای آنکه به یک لیست واحد ورود کنیم، درخواست داشتیم که برخی از افراد بهتر جایگزین شوند و با تأملاتی یک لیست ۳۰ نفره با دو سرلیست داده شد.

تلاش برای رفع حواشی

لیست مشترک شورای ائتلاف و پایداری‌ها آن‌قدر حاشیه داشته که روز گذشته شورای ائتلاف در بیانیه‌ای تلاش کرد به این حواشی با تاکید بر اینکه «بیست و چهار نفر از سی نفر لیست تهران، دارای درجه دانشگاهی دکتری هستند که اکثر آنان یا هم‌اکنون در دانشگاه‌ها تدریس می‌کنند یا سابقه تدریس دارند و بعضی نیز استاد نمونه بودند» به نوعی پایان دهد یا حواشی را تا حدی کمرنگ کند.

در این بیانیه با اشاره به رای‌آوری چهار سال قبل همه ۳۰نفر نامزد ائتلاف در انتخابات مجلس یازدهم، تاکید شده که در بین این سی نفر، شش زن حضور دارند و میانگین سنی کل نامزد‌ها ۴۲ سال است که هشت سال جوان‌تر از فهرست خود ما در مجلس یازدهم است. همچنین این بیانیه بر جوان بودن نامزدهایشان تاکید خاص داشته و تصریح کرده است: شانزده نفر سابقه نمایندگی مجلس را دارند؛ بدین‌ترتیب، فهرست پیشنهادی مجموعه متوازنی از جوانی و تجربه است.

اختلاف لیست ۱۴۰۲ با لیست ۹۸

اما شورای ائتلاف و جبهه پایداری درحالی برای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس به یک لیست مشترک رسیده‌اند که پیش‌تر نیز تجربه یک ائتلاف را در سال ۹۸ داشته‌اند. اما نگاهی به دو لیست نشان می‌دهد عملکرد ۴سال گذشته برخی از افراد حاضر در لیست ۹۸ منجر به حذف آن‌ها از لیست ۱۴۰۲ شده است. به این ترتیب لیست سال جاری با ۹۸ تنها در ۱۰مورد مشترک است. البته از میان ۳۰ نماینده فعلی تهران در مجلس سیدرضا تقوی، میرسلیم و نادران کاندیدای این دور از انتخابات نشده‌اند.

فاطمه رهبر نیز در لیست سال ۹۸ شورای ائتلاف بود که در دوران کرونا فوت کرد. همچنین زهره الهیان، مجتبی توانگر، محسن پیرهادی، مجتبی رضاخواه، سمیه رفیعی، ابوالفضل عموئی، اقبال شاکری، نظام‌الدین موسوی، احمد نادری، سیدعلی یزدی‌خواه، رضا تقی‌پور، بیژن نوباوه و روح‌الله ایزدخواه کاندیدا‌های لیست ۹۸ بودند که در لیست ۱۴۰۲ حذف شده‌اند.

با این تغییرات بسیاری براین نظرند که یکی از دلایلی که محمد‌باقر قالیباف برای بستن لیست انتخاباتی درمقابل پایداری‌ها و سهم‌خواهی نیرو‌های منتسب به زاکانی کوتاه آمده است، وزن پایداری‌ها برای کسب رای از حزب‌اللهی‌ها یا همان بدنه اجتماعی وابسته به این جریان است. کوتاه آمدنی که به ازدست‌دادن ژنرال‌هایش در مجلس یازدهم منجر شد و از همین‌رو بنا بر برخی پیش‌بینی‌ها او در صورت ورود به مجلس دوازدهم کار سختی برای مقابله با پایداری‌ها در پیش خواهد داشت.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر