چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 01 2024
کد خبر: 89155
تاریخ انتشار: 14 اسفند 1402 08:27
مدیر موزه فرش در نشست خبری با اصحاب رسانه:

حلقه مفقوده در حوزه فرش/مخالف نمایش جسدوار آثار هستم

مدیر موزه فرش حلقه مفقوده در حوزه فرش را تحقیق و توسعه عنوان کرد و گفت: در سال 1401 حدود ۱۷ هزار و ۴۹۹ نفر و از ابتدای سال جاری تا امروز نیز ۲۷ هزار ۵۳۷ نفر از موزه بازدید کرده‌اند.
مدیر موزه فرش عصر امروز دوشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۲ در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل موزه فرش برگزار شد، با ارائه آماری اعلام کرد که  از زمان مدیریت در موزه فرش ۸ ماه می‌گذرد و در طول ۸ ماه گذشته ۵ رویداد را در موزه فرش برگزار شده، که مورد استقبال علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

به گفته محمد جواد اینانلو ، در این مدت ۸ مورد نیز کارگاه آموزشی و ورک‌شاپ نیز برگزار شده که ۶۰۰ نفر از این کارگاه آموزشی استفاده کردند، که باعث تقویت پیوند بین گذشته و آینده بود.

مدیر موزه فرش با باور به اینکه موزه باید جان داشته باشد، تصریح کرد: برای همین مخالف نمایش جسدوار آثار در موزه‌ها هستیم هر کدام از این آثار حرف‌هایی برای گفتن دارند و موزه نباید تنها صرفا محلی برای بازدید باشد.

اینانلو در بخش بعدی سخنانش به آمار بازدیدکنندگان از موزه گریزی زد وگفت: در سال 1401 حدود ۱۷ هزار و ۴۹۹ نفر و از ابتدای سال جاری تا امروز نیز ۲۷ هزار ۵۳۷ نفر از موزه بازدید کرده‌اند.

مدیر موزه فرش افزود: با توجه به شعار ایکوم به موضوع آموزش توجه جدی شده و امسال و در سال آینده برنامه‌های آموزشی را تدارک دیده‌ایم.

او در پاسخ به سوالی درباره شیوه نگهداری فرش­ها، گفت: برنامه‌ای تدوین شده، که ۳۰درصد فرش‌ها باید به روزرسانی شوند. این کار در مدت ۸ ماه گذشته انجام شد و فرش‌هایی را به مخزن منتقل کردیم و فرش‌های دیگری را جایگزین کردیم.

اینانلو درباره ایجاد تغییر و تعمیرات در موزه فرش نیز گفت: مشکل در زمینه روشنایی و نور داشتیم که برطرف شد و تغییراتی در پوشاندن تعمیراتی که از قبل انجام شده بود صورت گرفت. در بعضی مکان ها اصلاح نما انجام داده شد و مواردی که نمای بصری موزه را تحت تاثیر قرار می‌داد نیز مورد توجه قرار گرفت. سالن آمفی تئاتر نیز به صورت حرفه‌ای بازسازی شد.

بنابراظهارات مدیر موزه فرش، همچنین در این مدت درباره فیلتر تصفیه هوای موزه نیز اقداماتی انجام شده است. درهمین حال، در تعامل با شهرداری مقرر شده تا شهرداری منطقه 6 درباره ساماندهی فضای سبز و درختان موزه با ما همکاری داشته باشد.

او به برنامه‌های موزه فرش در سال آینده نیز اشاره و توضیح داد: اولین برنامه سال ۱۴۰۳ نیز این است که حوض‌های دم در مرمت و ساماندهی خواهد شد و از طریق سازمان زیباسازی شهرداری تهران این حوض‌ها مرمت و به شکلی که قبلا بودند در خواهند آمد.

حلقه مفقوده در حوزه فرش

مدیر موزه فرش، حلقه مفقوده در حوزه فرش، را تحقیق و توسعه عنوان کردو گفت: برای همین کارهایی را در این باره انجام دادیم یکی از این کارها برگزاری نمایشگاه عرسین است. او در توضیح این رویداد اینطور گفت: آقای عباس عرسین یک کارآفرین وتولیدکننده فرش است، که به صورت خودجوش و داوطلبانه تقاضای برگزاری نمایشگاه در موزه فرش را داشته که مورد موافقت قرار گرفته و در حال حاضر این نمایشگاه در محل موزه فرش در حال برگزاری است.

اینانلو درباره راهکارهای افزایش بازدیدکنندگان از موزه نیز، گفت: روایتگری در موزه و انجام رویدادها می‌تواند باعث افزایش بازدیدکنندگان شود. همچنین رویدادهایی که برگزار می‌کنیم خود باعث روایت‌گری می‌شود.  در این رابطه همچنین قصه هر فرش را به صورت الکترونیک به چهار زبان فارسی، انگلیسی، عربی و چینی داریم تهیه می‌کنیم.

او به اهمیت برگزاری رویداد اشاره کرد و گفت: در موزه فرش ۱۰۱ اثر داریم و این‌ها ظرفیتی است که می‌توان از آن‌ها در معرفی موزه فرش استفاده کرد.

مدیر موزه فرش همچنین از تلاش‌ها برای معرفی موزه فرش خبر داد و گفت: خیلی از افراد در تهران موزه فرش را بلد نیستند و ما تلاش می‌کنیم موزه فرش به یک آدرس تبدیل شود. اینانلو در ادامه به تشریح دیگر اقدامات مهم در این موزه در ۸ ماهه گذشته اشاره کرد و بیان کرد: نورپردازی محیطی و سامان‌دهی و تجهیز دوربین‌های موزه دو اقدام مهم در ۸ ماه گذشته است. همچنین با شهرداری به توافق رسیدیم تابلوهای پرچمی در میادین اصلی نصب شود.

همچین بر اساس آنچه اینانلو عنوان کرد:  با حضور ضرغامی در وزارت میراث‌فرهنگی، اعتبارات مناسبی به موزه فرش اختصاص یافته و برنامه‌های گوناگونی را برای موزه فرش در نظر گرفته‌ایم
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر