شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: 89142
تاریخ انتشار: 07 اسفند 1402 21:57
به گفته مدیر‌کل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی فردا ۸ اسفند در ۲۳ استان، دما صفر و زیر صفر درجه است و روز چهارشنبه ۹ اسفند با تقویت سامانه بارشی، برف و باران و باد شدید کل کشور را در برمی‌گیرد.
صادق ضیائیان در گفتگو با خبرنگاران درباره آخرین وضعیت جوی کشور اظهار داشت: امروز شد‌ت بارش‌ها در استان‌های قم، مرکزی و سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان، جنوب کرمان و غرب اصفهان است.

به گزارش فارس، مدیر‌کل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی افزود: روز سه‌شنبه ۸ اسفند بارش برف و باران در شمال غرب و غرب کشور، سواحل خزر، ارتفاعات البرز مرکزی و غربی و ارتفاعات شرقی زاگرس پیش‌بینی می‌شود.

وی گفت: روز چهارشنبه ۹ اسفند با تقویت فعالیت سامانه بارشی، برف و باران و وزش باد شدید کل کشور را در بر می‌گیرد؛ در این روز شدت بارش‌ها در استان‌های همدان، مرکزی، قزوین، لرستان، فارس، کرمان، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و غرب اصفهان خواهد بود.

مدیر‌کل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی افزود: روز پنجشنبه ۱۰ اسفند به تدریج آسمان در نوار غربی کشور صاف می‌شود، اما در نیمه شرقی کشور، سواحل خزر، همچنین البرز شرقی و مرکزی بارش برف و باران ادامه دارد.

ضیائیان افزود: روز جمعه ۱۱ اسفند بارش‌ها با شدت کمتر فقط در سواحل شرقی خزر بخش‌هایی از شرق، شمال شرق و جنوب شرق کشور فعال است.

وی اضافه کرد: تا پایان هفته ماندگاری هوای سرد در نیمه شمالی کشور پیش‌بینی می‌شود.

ضیائیان در تشریح وضعیت جوی پایتخت گفت: آسمان تهران فردا ابری در برخی ساعات همراه با بارش برف و احتمال کولاک برف پیش‌بینی می‌شود، همچنین فردا شب آسمان تهران ابری در برخی ساعات با بارش پراکنده و کولاک برف پیش‌بینی می‌شود؛ بیشینه و کمینه دما فردا در پایتخت ۳ و ۰ درجه خواهد بود و تا پایان هفته در پایتخت یخبندان داریم.

یخبندان فردا در ۲۳ استان

ضیائیان گفت: روز آینده بندرعباس با بیشینه دمای ۲۵ درجه بالای صفر گرم‌ترین مرکز استان و اردبیل با کمینه دمای ۹ درجه زیر صفر سردترین مرکز استان خواهد بود.

وی اضافه کرد: فردا در ۲۳ مرکز استان کمینه دما صفر و زیر صفر درجه است که شامل اصفهان، ارومیه، اراک، اردبیل، بجنورد، تبریز، تهران، زاهدان، زنجان، ساری، سنندج، سمنان، شیراز، شهرکرد، قزوین، رشت، قم، کرج، کرمان، مشهد، یاسوج، یزد و همدان است.

مدیر‌کل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی درباره وضعیت بارش‌ها در سال زراعی جاری گفت: میانگین بارندگی کل کشور از ابتدای سال زراعی (مهر ۱۴۰۲) تا ۴ اسفند ۷۹.۴ میلیمتر ثبت شد، میزان بارش پارسال در این بازه زمانی بیش از ۱۲۰ میلی‌متر بود، بنابراین بارش سال جاری ۳۴ کمتر از سال گذشته است.

هشدار لغزندگی جاده‌ها و کولاک برف در چندین استان

وی با اشاره به صدور هشدار نارنجی هواشناسی اضافه کرد: روز دوشنبه ۱۴۰۲/۱۲/۰۷ در استان‌های مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، همدان، مرکزی، اصفهان، یزد، شمال فارس، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شرق لرستان، شمال شرق خوزستان و ارتفاعات کردستان، قزوین و زنجان، بارش باران و برف، مه، در ارتفاعات و گردنه‌ها کولاک برف، احتمال بهمن و تگرگ و ماندگاری هوای سرد داریم.

ضیائیان اظهار داشت: روز ۸ اسفند در خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کردستان، سیستان و بلوچستان، یزد، کرمان، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، همدان، مرکزی، شمال و شرق خوزستان، لرستان، کردستان، زنجان، قزوین، البرز، قم، تهران، گیلان، مازندران و ارتفاعات سمنان و گلستان، و روز چهارشنبه ۱۴۰۲/۱۲/۰۹ در گیلان، مازندران، گلستان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، قم، کرمانشاه، کردستان، لرستان، همدان، مرکزی، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، شمال و شرق خوزستان، جنوب بوشهر، فارس، یزد، کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، غرب و شمال سمنان، بارش باران و برف، مه، در ارتفاعات و گردنه‌ها کولاک برف، احتمال بهمن و تگرگ و ماندگاری هوای سرد پیش‌بینی می‌شود.

وی تصریح کرد: روز ۱۰ اسفند در گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، یزد، اصفهان، شمال فارس، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، خوزستان، لرستان، مرکزی، قم و ارتفاعات قزوین، البرز، تهران و سمنان، بارش باران و برف، در ارتفاعات و گردنه‌ها کولاک برف، احتمال وقوع بهمن و ماندگاری هوای سرد داریم.

از سفر‌های غیرضروری پرهیز کنید

مدیر‌کل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی افزود: روز جمعه ۱۴۰۲/۱۲/۱۱ در شرق مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، نیمه شرقی هرمزگان و ارتفاعات شرقی سمنان، بارش باران و برف، مه، در ارتفاعات و گردنه‌ها کولاک برف، احتمال بهمن، در مناطق جنوبی کشور رعد و برق، احتمال تگرگ، وزش باد شدید موقت و ماندگاری هوای سرد پیش‌بینی می‌شود.

وی اعلام کرد: در این راستا احتمال آبگرفتگی معابر عمومی، احتمال جاری شدن روان آب، مه آلودگی، وزش باد و کولاک برف، احتمال یخ زنی سطح جاده‌ها در نواحی سردسیر، لغزندگی و کاهش دید در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به ماشین‌آلات کشاورزی، نهال و محصولات کشاورزی وجود دارد.

ضیائیان افزود: بنابراین توصیه می‌شود پرهیز از سفر‌های غیر ضروری، مجهز بودن خودرو‌ها به وسایل زمستانی در مناطق سردسیر، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های کوهنوردی، پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌رو‌ها و آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر و صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی، انتقال ماشین‌آلات و محصولات کشاورزی به مکان‌های امن و پوشش مناسب نهال‌ها، در دستور کار باشد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر