شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: 89066
تاریخ انتشار: 25 بهمن 1402 14:03
این روزها آنقدر هزینه خرید لپ تاپ و کامپیوتر سر به فلک میکشد که بسیاری از دانشجویان با وجود ضرورت، امکان خرید آن را ندارند. ظاهرا خرید لپ تاپ نیز به یکی از آرزوهای جوانان تبدیل شده است. اما با این حال برخی مجبورند تا برای فعالیت های روزانه خود لپ تاپ تهیه کنند که این ضرورت آن ها را به سمت خرید لپ تاپ های دسته دوم و قاچاق سوق می دهد.

«اخیرا در فضای مجازی با موجی از تبلیغات فروش لپ تاپ‌های برند رو به رو می‌شوی که قیمت آن با لپ‌تاپ‌هایی که در مجتمع ها به فروش می‌رسد قابل قیاس نیست. » این جمله را محمدرضا فرجی تهرانی، رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران می‌گوید.

این فعال صنفی گفته است:  خرید لپ تاپ های دسته دوم و قاچاق ضرر مصرف کننده را به همراه دارد. وقتی فردی نیاز به لپ‌تاپ داشته اما امکان خرید ندارد، سراغ لپ‌تاپ دست دوم یا قاچاق می‌رود. این در حالی است که متاسفانه از هر پنج  لپ‌تاپ دست دوم و قاچاق، تنها سه دستگاه سالم است در نتیجه بی شک مصرف کننده متضرر خواهد شد.

رییس اتحادیه فناوران رایانه تهران با توجه به اینکه امکان مرجوع لپ تاپ قاچاق پس از خرید وجود ندارد، گفت:از آن جایی که بسیاری از لپ‌تاپ‌های دست دوم و قاچاق از طریق سایت های اینترنتی یا صفحات فضای مجازی به فروش می رسد پس از بروز ایراد دستگاه، امکان مرجوع کردن آن وجود ندارد. از سوی دیگر بسیاری از این افراد در شهرستان ها فعالیت دارند و امکان پیگیری وشکایت برای مصرف کننده وجود ندارد.

فرجی نسبت به خرید کالای استوک به خریداران هشدار داد و افزود: هنگامی که صحبت از لپ‌تاپ استوک می‌شود، قطعا کیفیت این کالاها با اجناس نو متفاوت است. مصرف‌کننده باید باهوش باشد کجای دنیا قیمت یک لپ‌تاپ برند ۶۰۰ هزار تومان است که در ایران باشد؟

مدت‌هاست که در بازار شاهد قاچاق قانونی لپ‌تاپ هستیم که کالای استوک را به جای نو به مصرف‌کننده می‌فروشند. در نتیجه به خریداران توصیه می‌کنیم، محصول را از فردی خریداری کنند که گارانتی آن مورد تایید سامانه جامع گارانتی و اتحادیه است. به گفته او، فروش کالا بدون گارانتی به منظور قاچاق است.

از سوی دیگر فرجی تهرانی، با اشاره به خرید لپ تاپ های اقتصادی برای دانشجویان گفت: قیمت لپ‌تاپ‌های اقتصادی حدودا از ۱۱ میلیون تومان آغاز می‌شوند و عملکردی معمولی دارند اما خرید یک لپ تاپ اقتصادی بستگی به انتظارات فرد دارد. چنانچه دانشجو تنها کارهای اینترنتی و مطالعه جزوات را داشته باشد این لپ تاپ پاسخگو است اما برای انجام پروژه‌های سنگین دانشگاه کارایی ندارند. حتی ممکن است برای فایل‌های پاورپوینت این لپ تاپ ها دچار مشکلاتی شوند.در واقع این لپ‌تاپ‌ها بیشتر برای استفاده منشی‌ها یا برخی از اپراتورها به کار می رود.

وی در پاسخ به اینکه آیا ممکن است برخی به دلیل گرانی لپ تاپ به سراغ خرید تبلت بروند، گفت:هر کدام جایگاه خود را داردو هیچ گاه تبلت جایگزین لپ‌تاپ نخواهد شد. همچنین هرچند که روزانه با وجود اپلیکیشن‌های مختلف تلفن‌ همراه بسیاری از کارها انجام می شوداما برای انجام برخی فعالیت ها به ویژه تجاری و بازرگانی وجود لپ تاپ و کامپیوتر ضروری است
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر