شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: 89010
تاریخ انتشار: 19 بهمن 1402 01:17
وزیر نفت سابق می‌گفت نمی‌توانیم دیگر نفت بفروشیم، اما ما گفتیم این کار شدنی است. ما فضا و بازار و میدان را مهیا کردیم تا وزارت نفت بتواند به راحتی نفت بفروشد. اکنون ما می‌گوییم اگر تا دو ونیم میلیون بشکه نفت برای فروش استخراج شود ما بازار آن را پیدا می‌گوییم.

مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در نشستی که به میزبانی سازمان اداری و استخدامی کشور توسط مرکز آموزش مدیریت دولتی برگزار شد ضمن تبریک ایام الله دهه فجر و عید مبعث اظهار کرد: معاونت اقتصادی وزارت خارجه از ابتدای انقلاب بوده، اما در زمان ریاست جمهوری آیت الله رئیسی ایشان دستور دادند که این معاونت باید فعال شود.

به گزارش ایرنا، وی گفت: پیش از این وزارت خارجه تمرکزش در موضوعات اقتصادی خیلی کمرنگ بود. در دولت سیزدهم وزیر امور خارجه اعلام کرد که بیش از چهل درصد انرژی این وزارت خانه روی موضوعات اقتصادی خواهد بود.

صفری افزود: کشور‌های هدف ما در موضوع دیپلماسی اقتصادی کشور‌های شرق، کشور‌های همسایه، کشور‌های آفریقایی و آمریکای لاتین است. هدف ما خلق دلار برای کشور و برای حل مشکلات است.

دولت قبل قادر به فروش نفت نبود


معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت عنوان کرد: برای خلق دلار یکی از مسیر‌ها پیدا کردن بازار برای فروش انرژی است. وزیر نفت سابق می‌گفت نمی‌توانیم دیگر نفت بفروشیم، اما ما گفتیم این کار شدنی است. ما فضا و بازار و میدان را مهیا کردیم تا وزارت نفت بتواند به راحتی نفت بفروشد. اکنون ما می‌گوییم اگر تا دو ونیم میلیون بشکه نفت برای فروش استخراج شود ما بازار آن را پیدا می‌گوییم.

وی بیان کرد: خلق بازار‌های جدید و تثبیت آن یکی از اهداف ماست. ما اکنون با کشور‌های آفریقایی وارد مراودات اقتصادی بیشتری شدیم.

صفری با ذکر مثالی گفت: در شهر‌های شمالی کشور سیب تولید می‌شود و ما توانستیم بازار‌هایی در هند و پاکستان و چین مهیا کنیم و صادرات آن را تسهیل کنیم.

وی در تشریح خط شکنی رئیس جمهور در زمینه دیپلماسی اقتصاد تصریح کرد: شما می‌بینید که رئیس جمهور امروز وارد می‌شود و با روسای جمهور کشور‌های دیگر گفتگو کرده و مسائل و موانع مرتبط با صادرات کشور را در سطح عالی با برخی کشور‌ها حل کرده است. قبلا روسای جمهوری داشتیم که این اقدامات را در شان خود نمی‌دانستند.

صفری خاطرنشان کرد: رابطه ما با ونزوئلا در دولت گذشته رو به کاستی رفته بود، اما ما دوباره سطح تجارت دو کشور را افزایش دادیم، یا در بازار چین کاری که دولت سیزدهم انجام داد توانستیم صادرات مرکبات و زعفران، سیب، کیوی، پای مرغ و ... را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه اکوادور پارسال ۶ میلیارد دلار میگو به چین صادر کرده است، افزود: ما امروز توانستیم درآمد خود در این زمینه را از ۱۸۰ میلیون دلار به ۸۰۰ میلیون دلار برسانیم و برنامه داریم آن را به ۲ میلیون دلار برسانیم.

لزوم افزایش ظرفیت تولید کشور برای صادرات

صفری با بیان اینکه به بیشترین استان‌های کشور سفر کرده تا مسائل مرتبط با صادرات کشور را پیگیری کند گفت: ما باید ظرفیت صادراتی خود را بالا ببریم. در برخی زمینه‌های مثل مرکبات و شیلات تقاضا بالاست، اما ظرفیت تولید کشور پایین است.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف ما گسترده کردن منابع ورودی کشور و چند منبعی کردن آن است تصریح کرد: اغلب غلات و گوشت ما از برزیل می‌آمد، اما امروز گوشت گوسفند از قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان، هند و حتی از آفریقای جنوبی و کنیا هم می‌آید. در این واردات نیز همه استاندارد‌های ما همه رعایت می‌شود. اکنون واردات غلات ما از کشور‌های بیشتر و با قیمت مناسب‌تر انجام می‌شود.

صفری گفت: تمرکز زیادی روی مواد اولیه دارو داشته ایم. قدم مهم ما انتقال تکنولوژی است. امروز صدور خدمات مهندسی از صادرات مهمتر است.

وی تصریح کرد: ما تاکنون ۲۰۰ پزشک اندونزیایی را آموزش دادیم تا از ربات پزشکی ایرانی استفاده کنند. اکنون ۳ دستگاه به آن‌ها فروخته شده است. ما می‌توانیم عمل جراحی را تا فاصله دو هزار کیلومتری با تجهیزات ایرانی انجام دهیم.

وی ادامه داد: از روزی که رئیس جمهور به اندونزی رفته است ده هیات پزشکی از کشور‌های دیگر به ایران امده‌اند تا در این زمینه از ایران تجهیزات خریداری کنند.

صفری بیان کرد: جذب سرمایه خوب پیش رفته است. چینی‌ها در حوزه نفت و گاز و ترانزیت در حال سرمایه‌گذاری در کشور هستند و روس‌ها نیز در حال افزایش سرمایه گذاری‌های خود در ایران هستند.

دیپلمات کشورمان افزود: برق روسیه، آذربایجان و ایران وصل شده و می‌توانیم سوآپ را انجام دهیم.

سفیر سابق کشورمان عنوان کرد: خانه‌های فناوری ایران در کشور‌های ونزوئلا، کوبا، ارمنستان، تانزانیا، کنیا و چندین کشور آفریقایی دیگر فعال است که تکنولوژی‌های ایران و زمینه‌های همکاری را فعال می‌کند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر