شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: 88972
تاریخ انتشار: 14 بهمن 1402 14:34
رحیم مطهرنژاد مدیر عامل بنیاد تعاون زندانیان گفت: در آغاز دهه فجر واحد تولیدی موتورسیکلت در استان قم افتتاح شد ، که در فاز اول ۷۰ نفر در این مکان و ۸۰ زندانی رای باز نیز در بیرون از محیط زندان در محیط کارخانه مشغول به کار هستند.

در راستای آشنایی با ماموریت‌ها و فعالیت‌های اشتغال ‎زایی بنیاد تعاون بنیاد تعاون زندانیان و سازمان زندان‌ها برای زندانیان صبح  روز پنجشنبه ، ۱۲ بهمن ، پنجمین تور نظارتی قوه قضاییه با حضور غلامعلی محمدی رئیس سازمان زندان‌ها ، رحیم مطهرنژاد مدیر عامل بنیاد تعاون زندانیان ، حجت الاسلام والمسلمین مظفری رئیس کل دادگستری استان قم ، رنجبر مدیر کل زندان‌های استان قم در استان قم برگزار شد.

 در این تور نظارتی ، خط تولید موتورسیکلت برای اولین‌ بار در زندان قم راه‎ اندازی شد، تمامی مراحل تولید موتورسیکلت توسط زندانیان انجام خواهد شد.

کارخانه تولید موتورسیکلت با همکاری اداره‌ کل زندان‌های استان قم ، بنیاد تعاون زندانیان و مشارکت گروه صنعتی نیروموتور راه‌ اندازی شده و در فاز نخست با تأسیس محیط صنعتی و استقرار امکانات و تجهیزات زمینه اشتغال ۶۵ نفر از زندانیان را در فضای ۹۰۰ متری فراهم کرده است.

رئیس سازمان زندان‌های کشور: هدف اصلی در حوزه اشتغال باز اجتماعی شدن زندانیان است

غلام‎علی محمدی رئیس سازمان زندانیان کشور در جریان این تور نظارتی با تهنیت ایام دهه فجر با بیان اینکه دادگستری استان قم همواره به موضوع اشتغال اهتمام داشته است ، گفت : مهمترین رسالت و مأموریت سازمان زندان‌ها اصلاح و تربیت است و اشتغال بهترین شیوه برای بازاجتماعی کردن زندانیان است و هدف اصلی و منتهای آمال و آرزوی ما نیز این موضوع است.

رئیس سازمان زندان‌ های کشور با بیان اینکه فعالیت‌ های فرهنگی بسیاری در سازمان زندان‌ها اجرا می‌شود ، اظهار : سال گذشته مسابقات قرآنی در استان قم برگزار شد ، اما در کنار همه برنامه‌ های فرهنگی و اجتماعی، اشتغال جایگاه ویژه‌ ای دارد، همان‎طوری‎ که بیکاری موجب فقر ، سرخوردگی و ایجاد آسیب‌های اجتماعی می‌شود ، اشتغال موجب نشاط و شادابی و افزایش خودباوری در زندان می‌شود.

محمدی ، افزود : اشتغال بهترین مسیر در اصلاح و تربیت است ، در تلاشیم که از همه ظرفیت‌ ها در این مسیر استفاده کنیم ، که مهمترین موضوع در این راستا استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و کار آفرینان است.

رئیس سازمان زندان‌ها ، ادامه داد : مجلس شورای اسلامی فرصت خوبی را در اختیار سازمان زندان‌ها جهت استفاده از استفاده خدمات کارآفرینی قرار داده است ، این تلاش بدین گونه بود که در سال گذشته خدمات ورودی زندان‌ها که ماحصل کارآفرینان این حوزه بود مالیات معاف شدند که امیدواریم این امر به قانون دائمی تبدیل شود.

محمدی با بیان این‎ که تسهیلات مجلس در حوزه اشتغال زندانیان قابل تقدیر است ، گفت : حرکت رو به جلویی در حوزه توسعه اشتغال زندانیان در حال انجام است و این نهضت خوبی است تا از ظرفیت کارآفرینان در حوزه اشتغال استفاده شود، رقابتی مبارک در بین کارآفرینان استان‌ها به راه افتاده است که جا دارد از مدیریت سازمان تعاون زندانیان تقدیر کنیم.


مدیر عامل بنیاد تعاون زندانیان : ۴۰هزار زندانی شاغل در کشور وجود دارد

رحیم مطهرنژاد مدیر عامل بنیاد تعاون زندانیان در جریان پنجمین تور نظارتی قوه قضاییه که در استان قم برگزار شد، گفت : بنیاد تعاون زندانیان با سابقه ۸۲ سال در کشور با دو مسئولیتی حرفه آموزی و توانند سازی زندانیان که خروجی آن با کمک سازمان زندان‌ها و سازمان فنی حرفه‌ای کشور سالانه به آموزش ۸۰ هزار نفر می‌پردازد.

وی در ادامه با بیان این‎که در حال حاضر ۴۰ هزار زندانی شاغل حقوق بگیر در سطح کشور داریم، گفت: اکنون ۱۰ هزار زندانی با پابند الکترونیک مشغول فعالیت هستند، بنیاد تعاون زندانیان در هزار واحد تولیدی در داخل و خارج از زندان، پنج هزار محصول تولید و در اقتصاد ملی نقش ایفا می‌کنند.

مطهرنژاد ، افزود: بالغ بر ۱۵ هزار هکتار در سراسر کشور زمین کشاورزی و ۳ هزار هکتار زمین باغی در اختیار بنیاد تعاون زندانیان قرار دارد، مجموع واحد‌های تولیدی و خدماتی بنیاد تعاون ۲ هزار و ۲۵۰ واحد است و مجموع نیرو‌هایی خدمت‌ رسان حدود هزار و ۵۰۰ نفر هستند.

وی اظهار کرد: در آغاز دهه فجر در سال‎روز پیروزی انقلاب اسلامی واحد تولیدی موتورسیکلت در استان قم افتتاح شد ، که در فاز اول ۷۰ نفر در این مکان و ۸۰ زندانی رای باز نیز در بیرون از محیط زندان در محیط کارخانه مشغول به کار هستند.

مدیر عامل بنیاد تعاون زندانیان در ادامه افزود : درخواست ما از نمایندگان مجلس این است که برای بعد از آزادی زندانیان برنامه داشته باشند و باید این امر مورد توجه دستگاه‌ های حاکمیتی نیز قرار بگیرند همان‎گونه که به آزادی آن‌ها کمک می‌کنیم باید برای اشتغال آن‌ها نیز باید تلاش کنیم.

مطهرنژاد گفت : اعتقاد ما این است که هر شغلی که برای زندانی ایجاد شود چهار آسیب از خود زندانی ، خانواده او، همبندیان و از جامعه کاسته خواهد شد.

رئیس کل دادگستری استان قم : هم‎ فکری قوه قضاییه ، دولت و مجلس در کاهش جمعیت کیفری موثر است

حجت الاسلام والمسلمین مظفری در این برنامه با خیر مقدم به اصحاب رسانه ، گفت : اگر در قانون‌ گذاری و برنامه ریزی‌های اقتصادی بازنگری جدی انجام دهیم بسیاری از موضوعاتی که سبب می‌شود که هموطنان در این جایگاه و در زندان قرار بگیرند مرتفع خواهد شد.

رئیس کل دادگستری قم با بیان این ‎که زندان برای افراد شرور و کسانی است که امنیت جامعه را بر هم می‌زنند و آزادی‎شان سبب سلب آسایش دیگران می‌شود، اظهار کرد : متاسفانه در قوانین مقررات موضوع زندان حداکثری دیده شده است ، بسیاری از افرادی که به نحوی در زندان هستند آزادیشان هیچ ضرری برای جامعه ندارد و زندانی بودنشان نیز عایدی حتی برای شاکی آن‌ها هم ندارد که امیدواریم در مجلس آتی در مورد اصلاح قوانین در حوزه زندان و زندانی به این مسئله حل شود.

وی در ادامه با اشاره به این‎که در زندان استان ۱۰۰ محکوم مالی داریم، بیان کرد : علاوه بر این اگر ریشه‎یابی شود مشخص می‌شود بخشی از جمعیت کیفری نیز به دلیل موضوعات مالی در زندان هستند از این‎رو اگر مشکلات اقتصادی حل شود از این تعداد این کاسته می‌شود. اگر این موضوع حل نشود و افراد گرفتار شوند باید در انجمن حمایت از زندانیان از بیت‌المال برای آزادی آن‌ها هزینه شود.

مظفری اضافه کرد : اگر اقدامی در بیرون از زندان با مساعدت مجلس و قوه قضاییه و دولت انجام گیرد و بدون تشکیل پرونده اجازه ندهیم بسیاری از افراد وارد زندان شوند صورت مسئله را حل کرده‌ایم.

رئیس کل دادگستری قم در بخشی دیگر هم‎ فکری بین مجلس ، قوه قضاییه و دولت را در کاهش جمعیت کیفری موثر دانست و گفت: زیبنده نظام جمهوری اسلامی ایران نیست که در هر استانی بسیاری از افرادی که می‌توانند مشغول به کار باشند در زندان گرفتار شوند؛ حضور افراد در زندان علاوه بر خانواده، جامعه را نیز درگیر خواهد کرد.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر