شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: 88955
تاریخ انتشار: 12 بهمن 1402 08:45
یک فعال بازار برنج، با بیان اینکه برنج خارجی بیش از نیاز داخل وارد کشور شده و به شالیکاران آسیب های جدی وارد کرده، گفت: برنج بی کیفیت خارجی را با دلار نیمایی و قیمت پایین وارد کردند، اما با هماهنگی و دریافت مجوز افزایش قیمت، با ۵۵ تا ۷۵ هزار تومان در بازار به فروش می رسانند. اما از کشاورز می خواهند برنج تولید داخل آن هم با کیفیتی که اصلا قابل مقایسه با برنج خارجی نیست، را با قیمت ۷۰ تومان در بازار عرضه کند.

به گزارش راه امروز - معصومه فریادرس: اسماعیل قاسمی یک فعال بازار برنج، در گفت وگو با «راه امروز» درباره مشکلاتی که تولیدکنندگان برنج داخلی با آن مواجه هستند، پرداخت و گفت: واردات بی حد برنج خارجی که بیش از نیاز داخل وارد کشور شده، به  شالیکاران آسیب های جدی وارد کرده است.  به جای اینکه کشاورزان مورد حمایت قرار گیرند،  که بتوانند تولید را در واحد سطح افزایش دهند و وابستگی ما را کم کنند، معکوس عمل کردند و برنج های خارجی بی کیفیت را با ارز نیمایی وارد بازار کشور کردند و اعلام می کنند که تولید برنج ایرانی گران است و رقابت پذیر نیست.

او افزود: کشاورز ما با دلار ۵۰ هزار تومانی بدون هیچ گونه حمایت دولتی برای تولید محصول هزینه می کند،  در حالی که برنج خارجی با دلار ۲۸۵۰۰ تومانی وارد بازار کشور می شود. میدان این مسابقه نابرابر است.

برنج خارجی را با دلار نیمایی و قیمت پایین وارد کردند، اما با هماهنگی و دریافت مجوز افزایش قیمت، با ۵۵ تا ۷۵ هزار تومان در بازار به فروش می رسانند

او با طرح این پرسش که چرا کشاورز باید  مجبور شود، برنجی را  که روی دستش مانده به واسطه بفروشد آنهم با قیمت پایین. الان  واردکنندگان، برنج هاشمی را از کشاورزان ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان می خرند. برنجی که فقط بین ۳۷ تا ۴۰ هزار تومان هزینه روی دست کشاورز گذاشته است، اظهار کرد: درحالیکه برنج خارجی را با دلار نیمایی و قیمت پایین وارد کردند، اما با هماهنگی و دریافت مجوز افزایش قیمت، با ۵۵ تا ۷۵ هزار تومان در بازار به فروش می رسانند. اما  از کشاورز می خواهند برنج تولید داخل آن هم با کیفیتی که اصلا قابل مقایسه با برنج خارجی نیست، را با قیمت ۷۰ تومان در بازار عرضه کند؟ آیا این انصاف است؟ بله برنج وارداتی ارزان تر است اما کیفیت برنج های نشاء شده دست شالیکاران ایرانی را ندارد.

قاسمی در ادامه با اشاره به مشکلاتی که شالیکاران شمالی با آن درگیر هستند، توضیح داد: سال گذشته به تعاونی ها مجوز دادند  تا برنج کشاورزان به قیمت ۷۰ هزار تومان خریداری  شود. این در حالی بود که ۳ ماه قبل از این ماجراها،  برنج به قیمت ۱۰۰ هزار تومان به فروش می رسید.

 او افزود: در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ کشت جدید کشاورزان به دلیل کم آبی دچار چالش جدی شد.  از طرفی به دلیل واردات بی رویه و کاهش قدرت خرید مردم، برنج کشاورزان روی دستشان مانده و خریدار ندارد و بازار برنج شمال کشور کاملا در رکود به‌سر می‌برد.

قاسمی بیان کرد:‌متاسفانه کشاورزان امسال از یک هکتار زمین میانگین ۲تن برنج برداشت کردند، این در حالی است که از برنج های پرمحصول مثل برنج هاشمی گیلان و مازندران طارمی، در هر هکتار می شد،  ۳ تا۴ تن برنج برداشت کرد.

برنج کشاورزان  رسوب کرده و میدان داران هم واردکنندگان شده اند

این فعال بازار برنج همچنین گفت: اگر همین الان سری به انبارهای برنج در گیلان و مازندران بزنید، می بینید که درصد  قابل توجهی برنج کشاورزان  رسوب کرده و میدان داران هم واردکنندگان شده اند.

او به اتفاق تلخ دیگری که در بازار برنج رخ داده نیز اشاره کرد و گفت: شاهدیم این است که در فروشگاه های بزرگی مثل افق کوروش در آگهی های فروش آن درج می کنند، برنج  از شالیزارهای سرسبز تایلند! مشتری ممکن است در نگاه اول برداشت کند، که برنج از شالیزارهای شمال است، اما برنجی که وارد می کنند از تایلند، هند و پاکستان است.

برنج ها را مخلوط و به قیمت بیشتری وارد بازار می کنند

به گفته قاسمی، یک اتفاق ناخوشایند  دیگر در این بازار وجود دلال ها در بازار برنج است. او توضیح داد: به طور مثال یک تن برنج هاشمی را با ۲تن برنج مازندران که از کیفیت و قیمت پایین­تری برخوردار است، ترکیب می کنند، که متوسط قیمت برنج مازندران ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان و متوسط قیمت برنج هاشمی ۸۰ هزار تومان است و همین برنج مخلوط شده را بازار عرضه می کند.

وزرات جهاد کود را اول کشت ۱.۵۰۰ فروخت، بعد قیمت را کاهش داد

مساله ای دیگری که اوایل امسال در بازار برنج اتفاق افتاد، بنابه اظهارات قاسمی، این بود که وزارت جهاد  کشاورزی، گونی ۵۰ کیلویی کود پتاسیم را  اول کشت با افزایش قیمت، یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به کشاورز فروخت، اما بعد با کاهش قیمت، کود را  به ۷۵۰ هزار تومان  عرضه کردند. دلیل این رفتار معکوس مشخص نبود و مابه التفاوت این مبلغ به کشاورزان داده نشد.

این فعال بازار برنج همچنین بیان کرد: متاسفانه شالیزارهای برنج در حال تغییر کاربری با سرعت بالا هستند و اگر وضع به همین منوال پیش برود بسیاری از شالیزارهای برنج با سرعت بیشتری تغییر کاربری خواهند داد و تولید سال به سال کاهش خواهد یافت. چرا که حتی برخی از آنها دیگر توان تامین هزینه های زندگی خود را ندارند.

او در پایان تاکید کرد: در حالی که برنج معطر و خوش خوراک شالیزارهای گیلان در انبارها خاک می خورد دیدن کشتی کشتی برنج وارداتی،  برای یک کشاورز بسیار ناراحت کننده است.


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر