شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: 88938
تاریخ انتشار: 11 بهمن 1402 13:07
اعتراض رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران به سامانه جامع گارانتی:

جنجال افزایش سقف گارانتی/ صنف فناوران: منتظر آشفتگی در بازار آی تی باشید

رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران از افزایش مدت گارانتی خبر داد و گفت: در یک اقدام خلق الساعه و بدون هیچ‌گونه نظرخواهی از اتحادیه فناوران رایانه سقف گارانتی کالاهای آی‌تی را در برخی محصولات اضافه و از ۱۸ ماه به ۲۴ ماه تبدیل کرده‌اند. سوال ما این است چرا به هر شخص به بهانه ورود کالا بدون بازرسی اتحادیه مجوز گارانتی می‌دهید؟ این اتفاق باعث آشفتگی در بازار آی‌تی می‌شود.

به گزارش راه امروز: فعالان بازار آی تی و تجار از روند افزایش مدت گارانتی‌ها آن هم بدون دخالت بازرسی اتحادیه معترض هستند.

گزارش‌ها حاکی از این است که تجار صنف آی‌تی دوباره با تصمیمات جدید و خلق‌الساعه مسئولان و کارشناسان سامانه گارانتی رو به رو شدند.

واردکنندگان می‌گویند اعضای صنف فناوران رایانه برای تمدید گارانتی محصولات خود به سامانه جامع گارانتی وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه می‌کنند که در آنجا شرط واردات کالا این است که تجار باید نسبت به گارانتی ۲۴ ماهه تعهد دهند.

جنجال افزایش سقف گارانتی

به گفته تجار کالاهای آی تی در تمام کشورها ۱۲ ماه گارانتی می‌شود اما سوال اینجاست که چرا در ایران وزارت صمت بدون هیچ گونه‌نظر خواهی از اتحادیه فناوران رایانه سقف گارانتی کالاهای وارداتی را افزایش داده است؟

در همین راستا، محمدرضا فرجی تهرانی، رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران به این سوال پاسخ می‌دهد و می‌گوید : باز هم شاهد یک اقدام غیرکارشناسی دیگر از سوی وزارت صمت هستیم که این چالش را به مسئولان مربوطه گوش‌زد کردیم. در تمام دنیا گارانتی تمام کالاهای آی‌تی ۱۲ ماه است درایران اما سقف گارانتی کالاها ۱۸ ماه در نظر گرفته شده و این موضوع به زمانی باز می‌گردد که گارانتی‌ها زیرمجموعه سازمان حمایت بود.

فرجی تهرانی ادامه داد: پیگیری‌های بسیاری از سوی اتحادیه صورت گرفت اما درست زمانی که منتظر نتیجه مثبت بودیم، گارانتی‌ها به سامانه جامع گارانتی واگذار شد. 

او افزود: این در حالی است که در جلسه‌ای که باحضور اتحادیه‌های فعال در زمینه الکترونیک شامل لوازم خانگی، موبایل،آی‌تی و ... برگزار شد، رسما اعتراض خود را در رابطه با این موضوع اعلام کردم. در پی این اعتراض قرار شد، جلسه‌ای کارشناسی با حضور اتحادیه‌های مربوطه برای تبدیل گارانتی ۱۸ به ۱۲ ماهه برگزار شود. اما نه تنها جلسه‌ای برگزار نشد بلکه بدون هیچ‌گونه نظرخواهی از اتحادیه‌ فناوران سقف گارانتی کالاهای آی‌تی را در برخی محصولات اضافه و حتی از از ۱۸ ماه به ۲۴ ماه تبدیل کرده‌اند. این اقدام غیرکارشناسی وزارت صمت برای ما هم جای سوال دارد که چرا  بدون هماهنگی دست به چنین تصمیماتی زدند؟

وی در ادامه افزود: نکته قابل تامل دیگر این است که وزارت صمت و سازمان صمت هر شهر متولی صنوف هستند و تنها تشکلی که مستقیما زیر نظر این دو نهاد است، اتحادیه‌ها هستند اما در عمل مشاهده می‌شود در سامانه جامع گارانتی روابط تنگاتنگی با انجمن‌ها به ویژه انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی به جای اتحادیه‌ها وجود دارد. یعنی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی یکی از تصمیم‌گیران سامانه جامع گارانتی هستند.  

چرا وزارت صمت تولید مانیتور را به اتحادیه لوازم خانگی واگذار کرده؟

وی افزود: این موضوع نشأت گرفته از معضل قدیمی‌تری است که برای اتحادیه به وجود آمده. از آنجایی که برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی به تولید مانیتور روی آورده‌ بودند، وزارتخانه طی اقدامی عجیب مانیتور را که به ذات از کالاهای صنف فناوران است و تنها یک نمایشگر است که به دستگاهی نیاز دارد تا فعل و انفعالات حاصل از آن دستگاه را به نمایش بگذارد و حتی اسپیکر ندارد و تنها مورد استفاده آن سهولت استفاده از رایانه‌های شخصی ‌(PC) است را به اتحادیه لوازم خانگی واگذار کرده! دقیقاً مثل اینکه یکی از اعضای صنف فناوران اقدام به تولید اتومبیل کند و صاحبین نمایشگاه اتومبیل مجبور به دریافت پروانه از اتحادیه فناوران بشوند! همین قدر خنده‌دار و بی معنی!

 اتحادیه به این اقدامات غیراصولی معترض است

محمدرضا فرجی تهرانی ادامه داد: اتحادیه به این اقدامات غیراصولی معترض است. اتحادیه فناوران رایانه به نمایندگی از اعضای خود پیگیری‌های لازم را در رابطه با تعیین گارانتی ۲۴ ماه برای کالای آی تی را در دستور کار قرار داده، هرچند که وزارتخانه مدعی است چنین قصدی ندارد اما تعدادی از اعضا به اتحادیه گزارش داده‌اند که ملزم به تعهد گارانتی ۲۴ ماهه شده‌اند. و متاسفانه هر وقت این آزمایش‌ها اتفاق افتاده، تصویب مصوبات هم در پی آن آمده. علی ایحال نماینده وزارت صمت به تجار آی تی وعده داده که در یک فرصت حتما جلسه‌ای با مدیران اتحادیه‌ها در این رابطه برگزار خواهد کرد اما هنوز جلسه‌ای تشکیل ندادند.

رئیس اتحادیه فناوران رایانه با ابراز تاسف از تصمیمات ناگهانی و غیر کارشناسی که نتایج بدی را برای بازار به همراه دارد، گفت:  برداشت ما این است که با توجه به اتفاقاتی که طی دو هفته اخیر برای موبایل نیز پیش آمد، شاید هدف‌گذاری حذف اتحادیه‌ها است چرا که در گذشته برای تاییدیه ارائه گارانتی شرکت‌ها نظریه کارشناسی را از اتحادیه می‌خواستند که آن هم در سامانه حذف شده است. این در حالی است که در چند ماه اخیر نیز این روند ادامه داشت اما به یکباره اتحادیه‌ها از روند تایید گارانتی در سامانه حذف شدند.

افزایش سقف گارانتی چه تبعاتی دارد؟ 

رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران با تاکید بر آسیب‌های ناشی از افزایش مدت گارانتی‌ها گفت: از دیدگاه کارشناسی کالا با عبور از ۱۲ ماه امکان آسیب‌پذیری بیشتری خواهد داشت‌. اگر به سمت ارائه گارانتی ۲۴ ماهه برای کالای آیتی برویم در ابتدا مصرف‌کننده زیان می‌بیند چرا که افزایش قیمت چشمگیری را در بازار شاهد خواهیم بود. همچنین شاید برای کمپانی‌های اصلی، گارانتی ۲۴ ماهه صرفه اقتصادی نداشته باشد و نتوانند کار کنند. در نتیجه‌ بازار از شرکت‌های نوپایی پر می‌شود که تنها هدف آن‌ها سودآوری است و ممکن است پس از مدتی هم ادامه فعالیت خود را متوقف کنند.

فرجی تهرانی در پایان گفت: امیدواریم مسئولین مربوطه بزودی درباره کاهش سقف گارانتی برای اقلام زیر مجموعه اتحادیه‌ فناوران رایانه که ماهیت آن به صورت کلی با کالاهای لوازم خانگی متفاوت است و همچنین بازگشت کالای مانیتور به اتحادیه فناوران که به ذات متعلق به این اتحادیه است و تجار صنف را با مشکلات زیادی مواجه کرده، تجدید نظر کنند.
    

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر