سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 30 2024
کد خبر: 88915
تاریخ انتشار: 08 بهمن 1402 10:49
عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی:

کاهش رقم تخفیف نفتی ایران/ احتمال افزایش قیمت نفت بالا نیست

قیمت نفت برای دومین هفته متوالی افزایش یافت و در پایان معاملات روز جمعه به بالاترین حد خود در نزدیک به دو ماه اخیر رسید. با این حال سیدحمید حسینی، کارشناس بازار نفت، چشم‌انداز بازار را صعودی نمی‌داند و از کاهش تخفیف‌های نفتی ایران خبر می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت نفت برای دومین هفته متوالی افزایش یافت و در پایان معاملات روز جمعه به بالاترین حد خود در نزدیک به دو ماه اخیر رسید.

بسیاری از تحلیلگران اعتقاد دارند که رشد مثبت اقتصادی ایالات متحده  آمریکا و نشانه‌هایی از محرک‌های مالی و اقتصادی چین انتظارات تقاضا را افزایش داده است. داده‌های روز پنج‌شنبه این گزاره را تایید می‌کند.  آمارها گویای این است که در سمت تقاضا، ایالات متحده، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت جهان، رشد اقتصادی سریع‌تر از حد انتظار را در سه‌ماهه چهارم ثبت کرده است.

تیم ایوانز، تحلیلگر مستقل بازار نفت در این باره گفته است: محرک‌های اقتصادی چین، رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا در سه ماهه چهارم قوی‌تر از حد انتظار، کاهش تورم آمریکا، ریسک‌های ژئوپلیتیکی ادامه‌دار و کاهش بیش از حد انتظار 9.2 میلیون بشکه‌ای ذخایر تجاری نفت آمریکا در هفته گذشته، همگی با هم موجب افزایش بیشتر قیمت جهانی نفت شده است.

 از آن سو،  نگرانی‌های مربوط به عرضه در خاورمیانه موجب تقویت بیشتر قیمت نفت در بازارهای بین‌المللی شده است.

البته سخنگوی شبه‌نظامیان حوثی یمن تاکید کرده که نیروهای دریایی عملیاتی را با هدف قرار دادن یک نفتکش در خلیج عدن انجام دادند که باعث آتش‌سوزی شد. این اقدام نگرانی‌ها از اختلال در عرضه جهانی نفت را افزایش داد.

تولید نفت در بازار جهانی افزایش می‌یابد؟

سیدحمید حسینی، عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی درباره تحولات جهانی بازار نفت به تجارت‌نیوز گفت: در حال حاضر، قیمت نفت در کانال ۸۰ دلار، قیمت بنزین  در منطقه خلیج فارس در کانال ۷۴ دلار و و گازوئیل در کانال ۷۶ دلار است. در واقع قیمت‌­ها در این سه بازار تا حدی بهبود یافته است، اما تحلیلی که  «فاتح بیرول»، مدیر آژانس بین‌المللی انرژی(IEA)،  در حاشیه  اجلاس داووس ارائه کرد، تحلیل واقع‌بینانه‌ای است. او با اشاره به درگیری‌ها در منطقه خاورمیانه، جنگ اوکراین و روسیه و مشکلاتی که برای تردد کشتی‌ها در دریای سرخ  و باب‌المندب ایجاد شده، تاکید کرده: با توجه به اینکه عرضه و تقاضای نفت در دنیا با هم همخوانی دارد، احتمال افزایش قیمت نفت، بالا نیست.

وی افزود: بیرول همچنین مدعی شده در سال جاری میلادی  میزان تولید در کشورهای «آمریکا، برزیل و کانادا و گویان» افزایش پیدا می‌کند. بر این اساس، تولید نفت ایران لیبی و عراق نیز افزایش پیدا خواهد کرد.  بنابراین امسال باید با قیمت های کنونی یا حتی کمتر از این خودمان را تطبیق دهیم.

میزان صادرات نفت روسیه مشخص شد

حسینی در ادامه خبر خوب در بازار جهانی نفت را اعلام آمارهای صادرات نفتی روسیه در سال  ۲۰۲۳  عنوان کرد و یادآور شد: این آمارها نشان می‌دهد روسیه فقط ۵۰ میلیارد دلار، یعنی یک‌سوم نفت خام صادراتی خود را با توجه به مصوبه کشورهای «جی هفت»  پایین‌تر از قیمت ۶۰ دلار فروخته است تا از این طریق بتواند از کشتیرانی دنیا و پوشش‌های بیمه‌ای استفاده کند. اما  روسیه عمده نفت خود یعنی ۱۱۵ میلیارد دلار را خارج از این شبکه به فروش رسانده است. روسیه این کار را از طریق دور زدن تحریم­‌ها و  با  استفاده از تانکرهای غیرپوشش بیمه‌ای بین‌المللی انجام داده است. این اقدام روسیه باعث شده تا قیمت نفت تحریمی در بازار جهانی بهبود یابد.
تخفیف نفتی ایران تک‌رقمی شد

  عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی، همچنین با بیان اینکه ایران در  حال حاضر توانسته تخفیف قیمت نفت خام را یک رقمی کند، اظهار کرد: روسیه هم از این وضعیت استفاه کرده است؛ بنابراین گرچه قیمت نفت کاهشی خواهد بود؛  اما قاعدتا این بهبودی که ایجاد شده باعث می‌شود تا با تخفیف کمتری نفت را در بازار جهانی بفروشیم که می‌تواند خبر خوبی برای بازار نفت ایران باشد.

بر اساس این گزارش بهای معاملات آتی هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 1.12 دلار یا 1.4 درصد افزایش به 83.55 دلار رسید که بالاترین قیمت از 30 نوامبر است. هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با 65 سنت یا 0.8 درصد افزایش 78.01 معامله شد که بالاترین قیمت از نوامبر تاکنون است. هر دو معیار رشد هفتگی بیش از شش درصد داشتند که بزرگ‌ترین افزایش هفتگی آنها از هفته منتهی به 13 اکتبر پس از آغاز درگیری اسرائیل و حماس در غزه است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر