شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: 88855
تاریخ انتشار: 02 بهمن 1402 11:16
در جريان بازديد خبرنگار «تعادل» از سه مجموعه توليدي در اصفهان مطرح شد

گلايه جدي توليدكنندگان از دولتمردان

توليدكنندگان مي‌گويند: قطعي برق و گاز موجب شده تا توليد آنها حتي به نصف كاهش پيدا كند.

 فرشته فريادرس|  توليد‌كنندگان از مشكلاتي كه دولتي‌ها پيش پاي‌شان گذاشته‌اند، گلايه دارند. مانع بزرگ آنها براي توليد يا صادرات، ديگر تحريم‌هاي بيروني نيست، بلكه همين دست‌خط متوليان دولتي يا مديران دستگاه‌ها است كه به عنوان دستورالعمل ابلاغ مي‌شود تا مانع از كار صنعتگران شود. توليدكنندگان مي‌گويند: قطعي برق و گاز موجب شده تا توليد آنها حتي به نصف كاهش پيدا كند. از آن‌سو، سياست‌هاي ارزي، نيز صادرات آنها را كاهش داده و بازارهاي صادراتي‌شان را در معرض خطر قرار داده است. «مسدود شدن مسير اعطاي تسهيلات، متوقف شدن ثبت سفارش واردات ماشين آلات صنعتي، چالش‌هاي گمركي و مالياتي، بي‌توجهي وزراي دولت به درخواست توليدكنندگان و مشكلات آنها و...» از ديگر مواردي است كه توليدكنندگان را آزار مي‌دهد و كسي هم از دولت پاسخگوي آنها نيست. اينها تنها بخشي از دغدغه صنعتگران اصفهاني بود كه در جريان بازديد ما از برخي مجموعه‌هاي صنعتي اين شهر مطرح شد.

قطعي گاز، توليد فولادي‌ها را ۵۰ درصد كاهش داد!

به گزارش تعادل، پايان هفته گذشته برخي از اصحاب رسانه از برخي فعاليت‌هاي صنعتي شهر اصفهان بازديد كردند و در جريان مشكلات صاحبان كسب و كار در اين استان قرار گرفتند. درجريان بازديد خبرنگاران از مجتمع فولاد كوير، رييس هيات‌مديره اين مجتمع در نشست خبري با خبرنگاران، به بيان موانع و چالش‌هاي صنعت فولاد پرداخت. حسين حسين زاده، در پاسخ به پرسش «تعادل» مبني بر اينكه آيا مجموعه‌هاي فولادي هم با قطعي گاز و برق روبرو شدند و اين وضعيت چه اثري بر توليد داشته است، گفت: متاسفانه با قطعي برق در ايام تابستان و قطعي گاز در ايام زمستان سال‌هاي گذشته مواجه بوديم. هم‌اكنون هم در يك اقدام بي‌سابقه روز‌هاي گذشته اخطار قطع برق در زمستان به اين مجتمع ابلاغ شده است؛ اين در حالي است كه به صورت ميانگين بين ۷۵ تا ۸۰ هزار مترمكعب گاز نياز داريم هر چند كه برخي روز‌ها هم تا ۱۲۰ هزار متر مكعب گاز هم مصرف داشته‌ايم، ولي براي ما سهميه ۲۰ هزار مترمكعبي تعيين كرده اند؛ از سال گذشته موفق شديم كه يك خط توليد خود را با استفاده از گازوييل سرپا نگه داريم؛ كاهش دريافت گاز مورد نياز كارخانه باعث شده، كه توليد اين مجتمع ۵۰ درصد كاهش پيدا كند.

افت صادرات فولاد با پيمان سپاري ارزي

حسين‌زاده همچنين در پاسخ به اين پرسش ما كه سياست رفع تعهد ارزي، آيا باعث كاهش صادرات شده است، گفت: سياست‌هاي ارزي باعث كاهش ۱۵ درصدي صادرات شده است اين در حالي است كه صنعت فولاد در طول سال‌هاي گذشته توانسته با دور زدن تحريم‌ها، ارز مورد نياز كشورمان را تامين كرده است. توليد‌كنندگان به زحمت مشتري يا بازار هدف را براي محصولات خود پيدا مي‌كند، آنهم در شرايطي كه تحريم هستيم، اما مادامي كه تحت تاثير اين سياست‌هاي ارزي قرار مي‌گيريم، همان بازارهاي هدف هم از دست مي‌رود. اين درحالي است كه رقباي ما در جست‌وجوي بازارهاي جديد هستند.

تركيه، فولاد ايران را با تغيير جزيي به امريكا صادر مي‌كند

حسين‌زاده همچنين درباره ميزان صادرات مجتمع فولاد كوير تصريح كرد: هم‌اكنون به ۱۶ كشور دنيا محصولات خود را صادر مي‌كنيم؛ متاسفانه برخي خريداران خارجي با اسيد شويي، برند ما را تغيير داده و آن را به امريكا صادر مي‌كنند؛ مطلع شديم كه يكي از خريداران محصولات ما در تركيه اين كار را كرده است. رييس هيات‌مديره مجتمع فولاد كوير درباره طرح‌هاي توليد برق به منظور رفع نياز‌هاي خود نيز اينطور گفت: در آينده نزديك با استفاده از سلول‌هاي خورشيدي قرار است برق توليد كنيم به همين منظور قراردادي را با با ساتپا منعقد كرده‌ايم تا بتوانيم ۲۰ مگاوات برق خورشيدي توليد كنيم. اين فعال بخش خصوصي همچنين درباره نقشي چيني‌ها در بازار توليد فولاد دنيا گفت: بيش از ۷۰ درصد توليد فولاد جهان در چين است؛ اقدامات كاهشي و افزايشي چيني‌ها در توليد فولاد، جهان را تحت تاثير قرار مي‌دهد؛ ايران دهمين توليد‌كننده فولاد جهان است كه در حال حاضر با توليد ۳۰ ميليون تني فولاد، هدف‌گذاري ۵۵ ميليون تني در نظر گرفته‌اند كه نيازمند زيرساخت‌هاي لازم و افزايش حمايت‌هاي بيشتر است.

بورس كالا قيمت محصولات فولادي را بالا برد


اين عضو مجمع كارآفرينان ايران درباره حضور فعالان فولاد در بورس و تاثير اقدامات آنها نيز گفت: متاسفانه بورس كالا با اصرار خاص بر توزيع مويرگي باعث افزايش قيمت محصولات پايان زنجيره فولاد در بازار شده است. به نظر ما و همچنين طبق نظر انجمن نوردكاران نيازي نيست كه محصول ما در بورس كالا فروخته شود، زيرا باعث مي‌شود يك فرد واسط اين محصول را خريداري كرده و با دريافت حق دلالي، محصول را با قيمت بالاتري به مصرف‌كننده نهايي بفروشند كه اين كار باعث افزايش قيمت مي‌شود.

 

چرا صمت جلوي ثبت سفارش ماشين‌آلات را گرفته؟

در بخش ديگري از اين سفر از كارخانه قالي سليمان بازديدي داشتيم. سعيد مُنزوي زاده، مديرعامل كارخانجات قالي سليمان هم در نشستي كه با اصحاب رسانه داشت از چالش‌هاي صنعت فرش گفت. او با اشاره به اينكه در حال حاضر تحريم‌هاي داخلي چالش اصلي توليدكنندگان و صادر‌كنندگان است، گفت: صنعت فرش دچار بحران شديدي شده است، هرچند در صادرات فرش ماشيني كاهش قابل ملاحظه‌اي نداشتيم و از نظر متراژ و حجمي مشكلي وجود ندارد، اما در مقايسه با ديگر رقباي تركيه‌اي، صادرات ايران در سطح پايين‌تري قرار گرفته است. او با اشاره به اينكه اغلب فشارها بر صنعت و توليد است، بيان كرد: امسال هزينه انرژي بي‌سروصدا براي صنايع افزوده شده و هزينه‌اي كه ما توليدكنندگان بايد براي برق بپردازيم نسبت به سال قبل ۲ برابر شده است. اين فعال بخش خصوصي افزود: با عنايت به نوسانات نرخ دلار و ارز، در صادرات فرش ماشيني برخي مواقع قيمت‌ها كاهش مي‌شود كه امكان دارد به لحاظ ارزآوري مشكلاتي ايجاد كند. در نمايشگاه بين‌المللي فرش ماشيني كه اخيرا برگزار شده بود غرفه داران ايراني نسبت به ساير رقبا در رتبه چهارم يا پنجم قرار گرفتند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر