يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: 88842
تاریخ انتشار: 30 دی 1402 23:44
دردسرهای کسبه امین‌حضور؛ مال‌ها چگونه فروشندگان خرد لوازم خانگی را كنار زدند؟
به گزارش راه امروز: «زیرفروشی» و «خرید صوری» اسم رمز دلالان بازار لوازم خانگی است. امروزه بانک‌ها در مال‌ها باجه ایجاد کرده و تامین مالی می‌کنند. امکان خرید قسطی لوازم خانگی در شرایطی که راه گرفتن تسهیلات بانکی بسته است، مردم را به سمت خرید‌های صوری کشانده است. اما «زیرفروشی» و «خرید صوری» چه بلایی بر سر کسبه امین‌حضور آورده است؟

فرشته فریادرس- «زیرفروشی» و «خرید صوری» اسم رمز دلالان بازار لوازم خانگی است. امروز بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات هزاران مانع ایجاد کردند، اما همین بانک‌ها در مال‌ها، باجه ایجاد کرده و تامین مالی می‌کنند. امکان خرید قسطی در شرایطی که راه گرفتن تسهیلات بانکی بسته است، مردم را به سمت خرید‌های صوری کشانده است. این درحالی است که قدرت خرید و نقدینگی مردم کاهش یافته و همین سبب شده افراد برای گرفتن تسهیلات، حتی شده با پرداخت سود‌های غیرمتعارف از روش‌های غیرمرسوم استفاده کنند.

گزارش ویدئویی از امین حضور را  اینجا دنبال کنید

با این حال، اما راه برای پرداخت پول از کانال مراکز بزرگ فروش لوازم خانگی باز است. افراد با انتخاب کالا از این مراکز به باجه‌های مستقر بانک‌ها در مال‌ها مراجعه کرده و حواله خرید کالا را تحویل می‌گیرند، اما به جای گرفتن کالا این حواله را به دلالان می‌فروشند. یعنی افراد با انتخاب کالا و گرفتن حواله از باجه بانک، حواله کالا را بیرون از مرکز به دلالان با قیمتی کمتر می‌فروشند.  دلالان هم حواله‌هایی را که از مشتریان خریده‌اند به بازار برده و با برداشتن درصدی برای خود به مغازه‌داران زیر قیمت می‌فروشند.  در این میان، برخی هم خود کالا را با این شرایط از مال‌ها خریداری کرده، اما با قیمت کمتر به فروشندگان سطح بازار می‌فروشند. به طور مثال کالایی که ۵۰ میلیون تومان قیمت دارد را مغازه‌دار با قیمت مثلاً ۴۵ میلیون تومان می‌خرد. فروشنده همین کالا را می‌تواند با درصدی سود یعنی ۴۷  یا ۴۸ میلیون تومان به مشتریان خود بفروشد یا اصطلاحاً «زیرفروشی» کند.

اما «زیرفروشی» و «خرید صوری» چه بلایی بر سر کسبه امین‌حضور آورده است؟ کاسبان امین‌حضور که کالا را از تولیدکننده با چند دست واسطه با تخفیفی کمتر از مال‌ها خریداری کرده با جنسی در کف بازار مواجه می‌شود که ۲۰ درصد ارزان‌تر از کالای او عرضه شده است. این جریان، یک نقدینگی‌ را به شبکه توزیع و فروش کشور تزریق می‌کند که هیچ‌گونه ارزش افزوده‌ای ایجاد نکرده و از دل یک بازار سیاه بیرون می‌آید.


گزارش کامل این گزارش را در لینک زیر دنبال کنید:

زيرپوست «امين‌حضور»
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر