يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: 88841
تاریخ انتشار: 30 دی 1402 13:19
مُنزوی زاده، مدیرعامل کارخانجات قالی سلیمان، با تأکید بر این که صنعت فرش ایران دچار بحران شده، گفت: دست تولیدکنندگان به سبب ناترازی بانکها بسته است و این مشکلات موجب ایجاد اختلال در تولید کشور شده است. از طرفی، باتوجه به نوسانات نرخ دلار و ارز، شاهد افت صادرات فرش هستیم.

به گزارش راه امروز: سعید مُنزوی زاده، مدیرعامل کارخانجات قالی سلیمان، پنجشنبه ۲۸ دی ماه  در جمع اصحاب رسانه، با اشاره به اینکه در حال حاضر تحریم های داخلی مشکل اساسی تولیدکنندگان و صادر کنندگان فرق تلقی می شود، گفت: صنعت فرش و بخصوص فرش های دستباف گرفتار بحران شدیدی شده است، در صادرات فرش ماشینی کاهش قابل ملاحظه ای نداشتیم و از نظر متراژ و حجمی مشکلی وجود ندارد اما در مقایسه با دیگر رقبای ترکیه ای صادرات کشور ایران در سطح پایین تری قرار گرفته است.

او با اشاره به اینکه برخی مردم از خیلی از مسائل و مشکلات بی خبر هستند، بیان کرد: اغلب فشارها بر صنعت و تولید است، امسال هزینه انرژی بی سروصدا برای صنایع افزوده شده و هزینه ای که ما تولیدکنندگان باید برای برق بپردازم نسبت به سال قبل ۲ برابر شده است.

عضو مجمع کارآفرینان ایران توضیح داد: با عنایت به نوسانات نرخ دلار و ارز، در صادرات فرش ماشینی برخی مواقع قیمت ها کاهش می شود که امکان دارد به لحاظ ارزآوری مشکلاتی ایجاد کند. در نمایشگاه بین المللی فرش ماشینی که اخیرا برگزار شده بود غرفه داران ایرانی نسبت به سایر رقبا در رتبه چهارم یا پنجم قرار گرفتند.

مدیرعامل کارخانجات قالی سلیما، وجود موانع بر سر راه کسب وکارها را امری گریزناپذیر تلقی کرد و گفت: در کنار تمام موانع صادرکنندگان فرش ماشینی، روز به روز بیشتر می شوند و در نهایت حسن نیت و علاقه به افزایش صادرات فرش ماشینی ما، بسیار بیشتر است.

تخصیص معلوم نیست چه زمانی انجام می شود

مُنزوی زاده، ضمن اشاره به روند تخصیص ارز دولتی، تصریح کرد: یکی از چالش های جدی تولید، نحوه تخصیص ارز دولتی است؛ به طور  نمونه، ارز بین ۵۰ یا ۹۰ روز به دست تولیدکننده می رسد و در این شرایط مدیریت مواد اولیه با نوسانات قیمتی به درستی صورت نمی گیرد. چون که بازار ارز ثبات ندارد و برای نرخ دلار در شبانه روز اتفاقات عجیبی می افتد.

این تولید کننده  فرایند اعطای تسهیلات بانکی به تولیدکنندگان  را سخت و دشوار  توصیف کرد و ادامه داد:  این شرایط هیچ ارتباطی به مسائل اعتباری ندارد، سال جاری حتی تسهیلات ۱۴۰۱ پرداخت نشده و دلیل آن را ناترازی بانکها اعلام می کنند.

عضو مجمع کارآفرینان ایران و مدیرعامل کارخانجات قالی سلیمان، ضمن اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر شعار سال که مهار تورم و رشد تولید بوده، افزود: آیا سال جاری نیازهای ابتدایی مردم ارزان شده؟ دست ما تولیدکنندگان برای دریافت تسهیلات به علت ناترازی بانکها بسته است، در حالی که بانکها و بخصوص بانکهای دولتی می توانند ناترازی را با فروش املاک و اموال مازاد دولتی خود برطرف کنند.

او در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه مشکلات سبب ایجاد اختلال در تولید کشور شده است، بیان کرد: در تابستان به همه واحدهای صنعتی اجبار می کنند که یک روز در هفته برق را قطع کنید که این مغایر قانون است، امثال ما تابحال در تلاش بودیم تا همه مشکلات را به جان بخریم و کار تولید را پیش ببریم اما باردیگر زمزمه هایی از مشکلات جدید شنیده شده است.

مُنزوی زاده همچنین با اشاره به اینکه صادرات مجموعه کارخانجات قالی سلیمان در سال ۱۴۰۱ کمتر از ۱۰ میلیون دلار بوده، گفت: صادرات ما  در ۶ ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد افزایش داشته است. 

بنابر آماری که این فعال بخش خصوصی اعلام کرد:  این مجموعه سالانه حدود ۱.۵ میلیون مترمربع فرش ماشینی تولید و هم اکنون به ۴۰ کشور دنیا صادر می کند که عمده آنان شامل کشورهای حاشیه خلیج فارس و هم مالزی، سنگاپور، اندونزی، قزاقستان، روسیه و کانادا و کشورهای اروپایی نظیر اتریش است.

به گفته مُنزوی زاده استان اصفهان در تولید و صادرات فرش ماشینی سرآمد و در رتبه اول کشور است، بیشترین تولید کننده فرش ماشینی در این استان بوده و اصفهان در صادرات فرش هم پیشتاز است.

درحاشیه این نشست خبری، تعدادی از اصحاب رسانه استانهای تهران و اصفهان از واحدهای مختلف تولید نخ و ریسندگی، رنگرزی و بافت فرش کارخانه قالی سلیمان بازدید کردند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر