شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: 88840
تاریخ انتشار: 30 دی 1402 12:47
رییس هیات مدیره مجتمع فولاد کویر گفت: سیاست‌های ارزی باعث کاهش ۱۵ درصدی صادرات شده است این در حالی است که صنعت فولاد در طول سال‌های گذشته توانسته با دور زدن تحریم ها، ارز مورد نیاز کشورمان را تامین کرده است.

به گزارش راه امروز: حسین حسین زاده عضو مجمع کارآفرینان ایران  در نشست با خبرنگاران درباره تامین مواد اولیه این مجتمع از طریق بورس کالا افزود: اگر مواد اولیه از طریق بورس کالا تامین می‌شود باید پایان زنجیره تولید هم در بورس کالا عرضه شود؛ این اقدام به عدالت نزدیک‌تر است.

رییس هیات مدیره مجتمع فولاد کویر تصریح کرد: ما به عنوان بزرگترین تولید کننده آهن و کلاف صنعتی در کشور آمادگی خود را برای همراهی با سیاست‌های دولت بویژه برای اجرای قانون نهضت ملی مسکن داریم.

این فعال بخش خصوصی،  گفت: در کمتر از ۲۴ ماه آینده تعدادی از فاز‌های توسعه‌ای و پروژه‌ای به بهره برداری می‌رسد که با این کار‌ها تولید محصولات فولادی و آلیاژی کیفی و فوق کیفی در این مجتمع بیشتر می‌شود؛ قرار است در فاز توسعه‌ای دوم ۸۰۰ تن فولاد بیشتری را تولید کنیم.

او  در پاسخ به این پرسش که آیا مجموعه های فولادی هم با قطعی گاز و برق روبرو شدند و این چقدر بر  روند تولید اثر سوء داشته است، گفت: متاسفانه با قطعی برق در ایام تابستان و قطعی گاز در ایام زمستان سال‌های گذشته مواجه بودیم. هم اکنون هم در یک اقدام بی سابقه روز‌های گذشته اخطار قطع برق در زمستان به این مجتمع ابلاغ شده است؛ این در حالی است که به صورت میانگین بین ۷۵ تا ۸۰ هزار مترمکعب گاز نیاز داریم هر چند که برخی روز‌ها هم تا ۱۲۰ هزار متر مکعب گاز هم مصرف داشته ایم، ولی برای ما سهمیه ۲۰ هزار مترمکعبی تعیبن کرده اند؛ از سال گذشته موفق شدیم که یک خط تولید خود را با استفاده از گازوییل سرپا نگه داریم؛ کاهش دریافت گاز مورد نیاز کارخانه باعث شده است که تولید این مجتمع ۵۰ درصد کاهش پیدا کند.

افت ۱۵ درصدی صادرات با پیمان سپاری ارزی

حسین زاده همچنین در پاسخ به این پرسش ما  که سیاست رفع تعهد ارزی، آیا باعث کاهش صادرات شده است، گفت: سیاست‌های ارزی باعث کاهش ۱۵ درصدی صادرات شده است این در حالی است که صنعت فولاد در طول سال‌های گذشته توانسته با دور زدن تحریم ها، ارز مورد نیاز کشورمان را تامین کرده است.

بورس کالا باعث افزایش قیمت محصولات پایان زنجیره فولاد در بازار شده

او  درباره حضور فعالان فولاد در بورس و تاثیر اقدامات آن‌ها افزود: بورس اگر وظایف خود را بدون در نظر گرفتن منافع سهامداران در نظر بگیرد می‌تواند جایگاه خوبی برای تولیدکنندگان اقتصادی به منظور تامین مواد اولیه و عرضه محصول نهایی باشد؛ البته این فرآیند باید شفاف‌تر باشد؛ اما متاسفانه بورس کالا با اصرار خاص بر توزیع مویرگی باعث افزایش قیمت محصولات پایان زنجیره فولاد در بازار شده است.

حسین زاده گفت: ما کلاف‌های صنعتی تولید می‌کنیم و این دسته از تولیدکنندگان در ایران فقط ۴ واحد بوده و تعداد آنها معدود است، اما از سوی دیگرمصرف کنندگان هم تعداد معدودی بوده و زیر ۱۰ واحد است؛ به نظر ما و همچنین طبق نظر انجمن نوردکاران نیازی نیست که محصول ما در بورس کالا فروخته شود، زیرا باعث می‌شود یک فرد واسط این محصول را خریداری کرده و با دریافت حق دلالی، محصول را با قیمت بالاتری به مصرف کننده نهایی بفروشند که این کار باعث افزایش قیمت می‌شود.

این فعال بخش خصوصی همچنین درباره نقشی چینی‌ها در بازار تولید فولاد دنیا گفت: بیش از ۷۰ درصد تولید فولاد جهان در چین است؛ اقدامات کاهشی و افزایشی چینی‌ها در تولید فولاد، چهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ ایران دهمین تولید کننده فولاد جهان است که در حال حاضر با تولید ۳۰ میلیون تنی فولاد، هدف گذاری ۵۵ میلیون تنی در نظر گرفته اند که نیازمند زیرساخت‌های لازم و افزایش حمایت‌های بیشتر است.

او با هشدار درباره بازارهای صادراتی فولاد ایران این موضوع را متذکر شد که کشور ترکیه فولادی را که از ایران می خرد، پس از اسیدپاشی به اسم خودش به ایالات متحده آمریکا صادر میکند. این درحالی است که این محصولات تولیدی برای کشور ایران است.

دیگر از آب زیر زمینی استفاده نمی‌کنیم

حسین زاده در بخش دیگری از صحبت های خود عنوان کرد: مجتمع فولاد کویر جزو اولین شرکت‌های صنعتی در ایران است که توانسته که آب مرده که محیط زیست را آلوده می‌کند را با فرآیند‌های علمی و پروژه خاصی زنده کند؛ این در حالی است که ۴ در صد آب ایران در بخش صنعت مصرف می‌شود و ۶ درصد هم در بخش شرب و خانگی و ۹۰ درصد آن هم در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

او توضیح داد:‌ برای تولید فولاد و کلاف‌های صنعتی در مجتمع فولاد کویر با اجرای پروژه خاصی از اسفند سال گذشته دیگر از آب زیر زمینی استفاده نمی‌کنیم؛ ما با زنده کردن آب مرده نیاز‌های خود را تامین می‌کنیم؛ آب مرده را از سیستم‌های فاضلاب کاشان که از سرویس‌های بهداشتی، ماشین‌های لباسشویی و کارواش‌های کاشان و با ۱۸ کیلومتر انتقال آن به فرآیندی علمی این آب را زنده می‌کنیم.

رییس هیات مدیره مجتمع فولاد کویر گفت: با اینکه قرارداد ۹۰ لیتر بر ثانیه مجوز دریافت آب فاضلاب را داریم، اما فعلا از ۳۰ متر مکعب آب استفاده می‌کنیم، اما با بهره برداری از فاز توسعه‌ای از از مقدار در فاز نهایی استفاده خواهیم کرد.

حسین زاده افزود: در طرح توسعه مجتمع فولاد کویر مصرف آب را کاهش داده ایم؛ الگو و روش مصرف آب در این مجتمع طبق روش‌های روز اروپا است.

بنابر آماری که رییس هیات مدیره مجتمع فولاد کویر اعلام کرد:  با آب تصفیه شده در مجتمع فولاد کویر سالی ۱.۵ میلیون نهال را با آن آب تولید کرده و به صورت رایگان تحویل منابع طبیعی می‌دهیم؛ تلاش می‌کنیم نقش خود را برای تولید و کاشت سالانه ۳۲۰ میلیون نهال ایفا کنیم.

عضو مجمع کارآفرینان ایران گفت: با استفاده از آب تصفیه شده هم اکنون بزرگترین زراعت چوب را در کویر مرکزی و با سرمایه گذاری ۵۰ میلیارد تومانی انجام داده ایم؛ در این کار درختان اوکالیپتوس و صنوبر تولید می‌کنیم که با این اقدام مانع از قطع شدن درختان جنگل‌های هیرکانی خزر می‌شویم.

وی افزود: در نهضت تولید یک میلیارد نهال اولین شرکت صنعتی در ایران هستیم که فعالیت چشمگیری داریم.

حسین زاده همچنین درباره میزان صادرات مجتمع فولاد کویر تصریح کرد: هم اکنون به ۱۶ کشور دنیا محصولات خود را صادر می‌کنیم؛ متاسفانه برخی خریداران خارجی با اسید شویی، برند ما را تغییر داده و آنرا به آمریکا صادر می‌کنند؛ مطلع شدیم که یکی از خریداران محصولات ما در ترکیه این کار را کرده است.

رییس هیات مدیره مجتمع فولاد کویر درباره طرح‌های تولید برق به منظور رفع نیاز‌های خود نیز اینطور گفت: در آینده نزدیک با استفاده از سلول‌های خورشیدی قرار است برق تولید کنیم به همین منظور قراردادی را با با ساتپا منعقد کرده ایم تا بتوانیم ۲۰ مگاوات برق خورشیدی تولید کنیم.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر