شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: 88805
تاریخ انتشار: 26 دی 1402 08:39
چه کسانی مشتری حراج شمش یک کیلویی خواهند بود؟

جزییات عرضه شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلا

قیمت شمش طلا در مرکز مبادله براساس عرضه و تقاضا و حوالی نرخ‌های روز بازار تعیین می‌شود و احتمالا به حدود دو میلیارد و ۶۵۰ میلیون می‌رسد.

عرضه شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلا با هدف کنترل و افزایش نظارت بر بازار از روز چهارشنبه ۲۷ دی آغاز می‌شود. خبر‌های جسته‌گریخته‌ای که تا الان مخابره شده مشخص می‌کند خریداران شمش طلا مردم عادی نخواهند بود و اساسا تولید‌کنند‌گان صنف طلا و جواهر و بانک‌ها در زمره متقاضیان قرار می‌گیرند. با اینکه جزییات تکمیلی از عرضه شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلا به‌زودی در دسترس عموم قرار می‌گیرد، اما تا الان می‌دانیم احتمالا از روز چهارشنبه ۲۷ دی روزی پنج شمش طلا یک کیلویی به‌شکل حراج عرضه خواهد شد.

به گزارش فرارو؛ قیمت طلا در مرکز مبادله ارز و طلا به‌شکل عرضه و تقاضا و حوالی قیمت‌های روز بازار تعیین می‌شود و با این اوصاف هر شمش طلا یک کیلویی احتمالا نزدیک دو میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان معامله خواهد شد. از زمان انتشار خبر عرضه شمش طلا و مطرح شدن بحث ضرب و فروش سکه‌های جدید توسط بانک مرکزی، ورق در بازار برگشته و طلا و سکه وادار به عقب‌نشینی از مواضعشان شدند.

عرضه شمش طلا برای چه کسانی انجام می‌شود؟

عرضه شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلا طبق اطلاعاتی که سخنگوی این مرکز ارائه کرده برای مردم عادی طراحی نشده است. براساس اظهارات اصغر بالسینی عرضه و فروش شمش‌های طلای وارداتی به منظور رفع تعهد ارزی صادرکنندگان با استفاده از واردات شمش طلا خواهد بود.

عرضه شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلا برای صادرکنندگانی که مایل به رفع تعهد ارزی صادراتی با استفاده از واردات شمش طلا هستند، انجام می‌شود و از یک طرف دیگر قیمت شمش طلا، خرید آن را برای مردم عادی تا حدود زیادی غیرمنطقی جلوه می‌دهد. متقاضیان شمش طلا به‌زبان ساده تولیدکنندگان صنف طلا و جواهر و البته بانک‌ها محسوب می‌شوند و آنطرف داستان بانک مرکزی به عنوان بازارگردان اصلی ماجرا در طرف عرضه و تقاضا حضور خواهد داشت.
عرضه شمش طلا به شکلی انجام می‌شود؟

عرضه شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلا به شکل حراجی انجام می‌شود. آنطور که مدیران مرکز مبادله ارز و طلا می‌گویند حراج‌ها نیم ساعته است و در هر روز شاهد پنج حراج نیم‌ساعته خواهیم بود. ساعت ۱۷ هر روز هم آگهی عرضه طلا در روز بعدی منتشر می‌شود و متقاضیان از چند‌وچون عرضه فردا باخبر می‌شوند.

عرضه شمش طلا ظرف سال‌های گذشته از طریق بانک کارگشایی صورت می‌گرفت که اساسا هدف اولیه این بانک، رفع فوری نیاز‌های مردم از طریق گرو نهادن اموال منقول مثل طلا ... به‌حساب می‌آید. عرضه شمش طلا، اما از این به بعد به شکل مدون و با مقرراتی که از طرف مرکز مبادله ارز و طلای ایران درنظر گرفته می‌شود، انجام خواهد شد.

عرضه شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلا ارتباطی به بازار بورس ندارد و متقاضی خرید شمش طلا هم احتیاجی به داشتن کد بورسی نخواهد داشت. عرضه شمش طلا در بستر تالار معاملات نقدی مرکز مبادله ارز و طلا انجام می‌شود و اساسا خریدار شمش طلا تولیدکنندگان صنف طلا و جواهر و بانک‌ها به‌حساب می‌آیند.

مرکز مبادله ارز و طلا چه کار می‌کند؟

مرکز مبادله ارز و طلا طبق ادعای اصغر بالسینی به‌عنوان سخنگوی این مرکز به دنبال شفافیت در بازار و کمک به شکل گیری بازار مبتنی بر عرضه و تقاضا است. آنطور که سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلا می‌گوید هدف از عرضه شمش طلا و فروش آن، برای رونق ورود طلا و رونق معاملات صنف طلا معرفی شده است.

عرضه شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلا که زیرنظر خود بانک مرکزی فعالیت دارد، کار نظارت بر بازار را برای بازارگردان تسهیل می‌کند و در بلندمدت می‌تواند جلو روند قاچاق طلا از کشور بگیرد.

عرضه شمش طلا حضوری است؟

جزییات عرضه شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلا هنوز به‌شکل دقیق اعلام نشده است و شنیده‌های فرارو از منابع آگاه نشان می‌دهد تا قبل از روز چهارشنبه ۲۷ دی که شاهد اولین عرضه شمش طلا در مرکز مبادله خواهیم بود، جزییات آن به دست رسانه‌ها و مردم می‌رسد. عرضه شمش طلا با این حال حداقل در روز اول داستان یعنی چهارشنبه ۲۷ دی به شکل حضوری انجام می‌شود.

قیمت شمش طلا چقدر خواهد بود؟

قیمت شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلا قرار است به شکل عرضه و تقاضا مشخص شود، اما خبر‌هایی که تا الان منتشر شده، نشان می‌دهند قیمت طلا در مرکز مبادله ارز و طلا به قیمت‌های روز بازار نزدیک خواهد بود.

هر گرم طلا ۱۸ عیار درحال حاضر حول‌وحوش دو میلیون و ۶۵۰ هزار تومان معامله می‌شود و با این اوصاف قیمت شمش طلا یک کیلویی در مرکز مبادله ارز و طلا احتمالا رقمی نزدیک به دو میلیارد و ۶۵۰ تومان خواهد داشت. همین رقم دو میلیارد و اندی که احتمالا برای شمش یک کیلویی طلا ردوبدل خواهد، کار خرید آن برای مردم عادی را غیرمنطقی جلوه می‌دهد.
عرضه شمش طلا چه تاثیری در بازار دارد؟

عرضه شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلا دقیقا ظهر روز یکشنبه ۲۴ دی اعلام شد و ظرف چند ساعت ورق در بازار برگشت.

هر گرم طلا ۱۸ عیار که حوالی ظهر دیروز سودای عبور از مرز دو میلیون و ۷۰۰ را در سر داشت، تا عصر دیروز دو میلیون و ۶۵۵ هزار تومان معامله شد. کاهش قیمت طلا درجریان خریدوفروش‌های امروز بازار هم ادامه داشت و تا ظهر هر گرم طلا ۱۸ عیار دو میلیون و ۶۵۱ هزار تومان قیمت خورد.

سکه امامی که ظهر دیروز در آستانه ورود به کانال ۳۴ میلیون قرار داشت، تا عصر به محدوده ۳۱ میلیون و ۴۳۶ هزار تومان عقب‌نشینی کرد و امروز هم سکه امامی بیشتر از ۳۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان خریدار نداشته است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر