يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: 88785
تاریخ انتشار: 23 دی 1402 13:57
در سایه تصمیم دولت برای قطع یارانه سوخت دیزل؛

اعتصاب کشاورزان و کارگران، اقتصاد آلمان را به چالش کشید

اعتصاب اخیر کارگران و کشاورزان در آلمان در اعتراض به ساعات کاری، حذف یارانه سوخت و کاهش معافیت مالیات خودروهای کشاورزی نگرانی‌های بسیاری را برانگیخته است و می‌تواند اقتصاد آلمان را مشکلی جدی مواجه سازد.

به گزارش راه امروز: اعتصاب اخیر کارگران و کشاورزان در آلمان در اعتراض به ساعات کاری، حذف یارانه سوخت و کاهش معافیت مالیات خودروهای کشاورزی نگرانی‌های بسیاری را برانگیخته است و می‌تواند اقتصاد آلمان را مشکلی جدی مواجه سازد.

در آلمان، جایی که کارگران و مدیران، شرکت‌های بسیاری را به‌صورت مشترک اداره می‌کنند، وقوع اعتصابی بزرگ غیرعادی به نظر می رسد و وقوع موجی از اعتصابات بزرگ تقریباً بی‌سابقه است؛ اما در همین کشور که به مشارکت کارگران در فرایندهای مدیریتی مشهور است، به‌صورت هم‌زمان کشاورزان و کارگران راه آهن اعتصاب کرده‌اند.

آلمان همزمان با برنامه «هفته اقدام» ۸ روزه از سوی کشاورزان خشمگین که به مسدود سازی جاده‌ها با تراکتور ختم شده، اعتصاب ۳ روزه کارگران راه‌آهن و درنهایت، اعتصاب قریب‌الوقوع پزشکانی که از قبل عمل‌های جراحی را بین کریسمس و روز سال نو متوقف کرده بودند، مواجه شده است. این وضعیت هماهنگی روابط کاری در آلمان را در سال آینده به آزمایش خواهد گذاشت.

این اعتراضات ظاهراً با تصمیم دولت برای پایان دادن به پرداخت یارانه سوخت دیزل مورداستفاده در کشاورزی و کاهش معافیت از مالیات خودرو برای وسایل نقلیه کشاورزی آغاز شد. این اقدامات کشاورزان را خشمگین کرد.

همچنین سایر کارگران خشمگین را که در حال حاضر تحت‌فشار تورم، رکود و ریاضت دولت قرار داشتند را بسیج کرد. در ۹ ژانویه رانندگان قطارهای باری و مسافری در دویچه بان، راه‌آهن ملی، اعتصاب خود را به دلیل ساعات بالای کاری و مبلغ حقوق آغاز کردند.

در تلاش برای کاهش تنش با کشاورزان، دولت با حذف تدریجی یارانه گازوئیل طی ۳ سال و حفظ معافیت از مالیات خودرو موافقت کرد، اما کشاورزان امتیازات را ناکافی دانستند. در ۴ ژانویه، یک گروه خشمگین از کشاورزان مانع از پیاده شدن رابرت هابک، وزیر اقتصاد، در بازگشت از تعطیلات خانوادگی از کشتی شدند.

اندیشکده Iw Köln معتقد است که اگر رانندگان قطار هم مانند کشاورزان تحت تأثیر عقب‌نشینی دولت قرار نگیرند، ممکن است نتیجه برای اقتصاد آلمان گران تمام شود. اعتصاب ریلی می‌تواند درصورتی‌که کسب‌وکارها را مجبور به توقف تولید کند، روزانه ۱۰۰ میلیون یورو برابر ۱۱۰ میلیون دلار برای آن‌ها خسارت به همراه داشته باشد. صنایع خودروسازی، شیمیایی و فولاد، بزرگ‌ترین صنایع آلمان، به‌ویژه به حمل‌ونقل ریلی متکی هستند.

باگذشت هرروز، خلق‌وخوی کارگران به‌طور پرخاشگرانه‌تر می‌شود. حزب راست افراطی آلترناتیو برای آلمان هم تمام تلاش خود را می‌کند تا به نارضایتی‌ها دامن بزند. توماس پولس از اندیشکده iw Köln نگران است که اعتصابات به وجهه آلمان به‌عنوان یک‌قطب تجارت آسیب برساند.

کارفرمایان محلی در حال حاضر نگران نسخه آلمانی تظاهرات جلیقه زردهای فرانسه در سال ۲۰۱۸ هستند که با آتش زدن خودروها در خیابان شانزلیزه توسط تظاهرکنندگان جلیقه زرد و مقابله پلیس با گاز اشک‌آور به اوج خود رسید.

یوخن کوپلکه، رئیس اتحادیه پلیس آلمان، در مصاحبه‌ای با روزنامه تاگس اشپیگل، هشدار داد که کشاورزان احتمالاً «فقط آغاز موج عظیم اعتراضات امسال بودند». آلمان تنها اقتصاد بزرگی بود که در سال ۲۰۲۳ منقبض شد و سال را با افت غیرمنتظره اعتماد تجاری در دسامبر به پایان رسانید و به نظر می‌آید سال بسیار سخت‌تری را هم در پیش رو دارد.

منبع: اکونومیست

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر