يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: 88761
تاریخ انتشار: 22 دی 1402 08:30
منابع خبری از حمله به بیش از ۱۲ نقطه در یمن خبر دادند

جزئیات حمله نظامی آمریکا و انگلیس به یمن

منابع خبری بامداد جمعه از شنیده شدن صدای انفجار در چند شهر یمن خبر دادند.

آمریکا و انگلیس بامداد جمعه از حمله به بیش از ۱۲ نقطه در یمن خبر دادند.

به گزارش فارس، یکی از مقام‌های ارشد انصارالله در لحظات اول حمله به الجزیره گفت که در شهرهای صنعا، الحدیده، صعده و ذمار انفجار گزارش شده است.

یک مقام آمریکایی در گفت‌وگو با رویترز مدعی شد حملات آمریکا و انگلیس در یمن با هواپیما، کشتی و زیردریایی انجام شد.

بعد از این حملات یک مقام آمریکایی در گفت‌وگو با شبکه الجزیره گفت که حملات هوایی علیه یمن پایان یافته‌اند. او با وجود این مدعی شد: «ما در صورت ادامه تهدیدها حق پاسخ را برای خود محفوظ می‌دانیم.»

مواضع مورد حمله

پس از آن مقام‌های آمریکایی در گفت‌وگو با شبکه دولتی «صدای آمریکا» تصریح کردند که انگلیس و آمریکا سایت‌های آموزشی، پایگاه‌های هوایی و تأسیسات نگهداری پهپاد متعلق به انصارالله یمن را هدف قرار دادند. 

کشورهای مشارکت‌کننده

یک مقام آمریکایی به این رسانه دولتی گفت استرالیا، کانادا، هلند و بحرین هم در حمله به یمن به آمریکا و انگلیس کمک کرده‌اند.

گزارش‌هایی از پاسخ انصارالله

بعد از حملات آمریکا و انگلیس منابع بین‌المللی گزارش دادند نیروهای انصارالله یمن در حال شلیک موشک‌های بالیستیک به سمت مواضعی در دریای سرخ هستند. 

یک مقام انصارالله هم به الجزیره گفت که نیروهای این جنبش در حال پاسخ دادن به حملات آمریکا و انگلیس در دریای سرخ هستند. 

آمریکا: حمله ما دفاعی بود

سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد آنتونی بلینکن در سفر اخیر خود به منطقه به سران کشورهای منطقه گفته که حمله به مواضع انصارالله دفاعی است و به قصد تشدید تنش انجام نمی‌شود. 

جزئیات رسانه‌های آمریکا از حمله به یمن

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال به نقل از یک مقام آمریکایی مدعی شد ائتلاف تحت رهبری آمریکا بیش از ۱۲ حمله علیه مواضع انصارالله در یمن انجام داد. 

شبکه سی‌ان‌ان به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داد بیش از ۱۲ پایگاه تحت کنترل انصارالله یمن توسط ائتلاف آمریکا هدف قرار گرفت. 

طبق این گزارش سایت‌های راداری، موشک‌های بالیستیک، موشک‌های کروز و پهپاد هدف حمله قرار گرفتند. 

به نوشته سی‌ان‌ان، در این حملات از جنگنده، کشتی‌های جنگی و زیردریایی و موشکهای تام‌هاوک استفاده شد. 

هشدار انصارالله

معاون وزیر خارجه دولت مستقر در صنعا تجاوز ائتلاف آمریکا به یمن را محکوم کرد. 

وی گفت: «کشور ما با یک حمله تجاوزکارانه از طرف کشتی‌ها، زیردریایی‌ها و جنگنده‌های آمریکا و انگلیس روبرو شده است. 

وی ادامه داد: بدون شک، آمریکا و انگلیس باید منتظر پرداخت بهای گزاف باشند و تبعات این تجاوز آشکار را تحمل کنند. 

بیانیه سران آمریکا و انگلیس 

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «ما با همکاری با بریتانیا و با حمایت استرالیا،بحرین، کانادا و هلند حملات موفقیت‌آمیزی علیه چند هدف در یمن انجام دادیم.»

رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد حملات انجام‌شده علیه مواضعی بوده‌اند که انصارالله از آنها برای تهدید آزادی تردید دریایی استفاده می‌کند. 

بعد از بایدن، ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس هم بیانیه‌ای صادر کرد. او گفت: «نیروی هوایی سلطنتی حملات هدفمندی علیه تأسیسات نظامی مورد استفاده حوثی‌ها در یمن انجام داد. عملیات ما حملاتی ضروری، محدود و متناسب برای دفاع از خودمان بود. 

۲۲ دی ۱۴۰۲ ۰۹:۳۹

روسیه، در پی حملات آمریکا و متحدانش به نقاطی در یمن، خواستار برگزاری نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی این موضوع شد.

۲۲ دی ۱۴۰۲ ۰۹:۰۶

محسن رضایی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس درباره حمله اخیر آمریکا و انگلیس به یمن نوشت:

«توصیه ما به دولت‌های عربی این است فریب جدید آمریکا را نخورند؛ غزه دومی نمی‌توانند در ‎یمن درست کنند و ‎غزه فلسطینی را هم نمی‌توانند به پایان برسانند. تنها آتش جنگ را در منطقه گسترش خواهند داد.

آمریکا و انگلیس دست به حماقت بزرگی زده‌اند.»

۲۲ دی ۱۴۰۲ ۰۸:۵۵

تسنیم نوشت: کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران حملات انگلیسی-آمریکایی به تاسیسات یمن را محکوم کرد.

وی گفت: حملات نظامی بامداد امروز آمریکا و انگلیس به چند شهر یمن را شدیدا محکوم می‌کنیم و آن را اقدامی خودسرانه، نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی یمن و نقض قوانین و مقررات و حقوق بین‌الملل می‌دانیم.

از جامعه جهانی می‌خواهیم با واکنش‌ها و اقدامات مسئولانه، از گسترش دامنه‌های جنگ، بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه جلوگیری نمایند.

۲۲ دی ۱۴۰۲ ۰۸:۳۲

معاون اول استاندار صنعا اعلام کرد که حمله آمریکا و انگلیس به این شهر تلفاتی نداشته است.

به گزارش ایرنا، معاون اول استاندار صنعا بامداد جمعه در تشریح حملات تجاوزگرانه آمریکا و انگلیس به صنعا گفت که این حملات تلفات جانی به همراه نداشته است.

منابع یمنی همچنین گزارش دادند که پایگاه هوایی "الدیلمی" در شمال صنعا هدف حملات هوایی قرار گرفت که موجب آتش‌سوزی در این پایگاه شد، اما خیلی سریع این حریق کنترل شد. مدیر دفتر المیادین در صنعا نیز اعلام کرد که آتش‌سوزی در پایگاه نظامی الدیلمی خسارت مادی به همراه نداشته است، چرا که این حریق محدود در اطراف این پایگاه سریعا خاموش شد.

۲۲ دی ۱۴۰۲ ۰۷:۵۷

صفحه وزارت امور خارجه عربستان در شبکه اجتماعی ایکس، خواستار خویشتنداری و پرهیز از تشدید تنش شد.

به گزارش ایرنا، وزارت امورخارجه عربستان بر اهمیت حفظ امنیت و ثبات منطقه دریای سرخ تاکید کرده است.

عربستان پیش از این نیز حاضر نشد به ائتلاف آمریکا در دریای سرخ ملحق شود.

از سوی دیگر وال استریت ژورنال به نقل از یک دیپلمات آمریکایی که در طرح و آماده سازی این حمله مشارکت داشته، مدعی شد که ریاض به شدت با این حمله به دلیل تأثیر احتمالی بر گفت‌وگوهای صلح در بین عربستان و یمن مخالف هستند.

۲۲ دی ۱۴۰۲ ۰۷:۴۵

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای گفت که با دستور من و همکاری انگلیس و حمایت استرالیا، بحرین، کانادا و هلند «حملات موفقیت آمیزی علیه اهداف حوثی‌ها در یمن انجام دادیم».

به گزارش ایسنا، بایدن گفت: این حملات پاسخ مستقیم به حملات بی‌سابقه حوثی‌ها علیه کشتی‌های بین‌المللی در دریای سرخ است.

رئیس‌جمهور آمریکا تاکید کرد که انصارالله یمن با ۲۷ حمله علیه کشتیرانی تجاری، ۵۰ کشور را تحت تاثیر قرار داد و خدمه کشتی‌های بیش از ۲۰ کشور را تهدید و یا به عنوان گروگان گرفت.

بایدن گفت: این حملات پیامی داشت مبنی بر اینکه با هدف قرار دادن نیروهای ما و کشتیرانی بین‌المللی مماشات نمی‌کنیم. در صورت لزوم برای حمایت از مردم خود و تجارت بین‌المللی در دادن دستورات بیشتر تردید نمی‌کنم.

از سوی دیگر، ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس نیز در اظهاراتی گفت که نیروی هوایی ما اهداف نظامی انصارالله یمن را مورد اصابت قرار دادند.

وی تاکید کرد: برای دفاع از خود اقدامات محدود، ضروری و متناسب اتخاذ کردیم. اقدامات ما در راستای تضعیف قدرت نظامی حوثی‌ها و محافظت از کشتیرانی بین‌المللی است. حوثی‌ها را به توقف حملات و کاهش تنش تشویق می‌کنیم.

 

۲۲ دی ۱۴۰۲ ۰۷:۲۶

استرالیا، بحرین، کانادا، دانمارک، آلمان، هلند، نیوزیلند، جمهوری کره، بریتانیا و آمریکا بیانیه مشترکی صادر کرده‌اند.

این بیانیه به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل اشاره کرده و گفته است: «اجماع گسترده‌ای» در جامعه جهانی علیه حوثی‌ها وجود دارد.

در این بیانیه بیان شده که حملات چندجانبه علیه حوثی‌ها در ساعات گذشته «با تکیه بر حق ذاتی فرد یا گروه برای دفاع از خود انجام شد.»

نیروی ائتلاف در توجیه حملات به یمن گفته اند که «این حملات دقیق با هدف مختل کردن و تحلیل بردن توانایی‌هایی که حوثی‌ها که از آن برای تهدید تجارت جهانی و جان دریانوردان بین‌المللی در یکی از مهمترین مسیرهای دریایی جهان استفاده می‌کردند صورت گرفت.»

۲۲ دی ۱۴۰۲ ۰۷:۲۳

«محمد الفرح»، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در حساب کاربری خود در شبکه ایکس و در واکنش به احتمال حمله نظامی ائتلاف آمریکا و انگلیس علیه یمن، گفت: «فرض کنیم آمریکا امشب به یمن حمله کرد و فردا صبح حمله به غزه متوقف شد یا اعلام شد که حمله آمریکا به یمن متوقف شده است، اما ما به آمریکایی‌ها تأکید می‌کنیم که جنگ بین ما و کسی که به ما حمله کرده، هرگز متوقف نخواهد شد و ما به هدف قرار دادن ناوهای متجاوزان و کشتی‌های تجاری، پایگاه‌ها و منافع آن‌ها ادامه خواهیم داد و چه بسا جنگ بین ما و متجاوزان برای سال‌ها ادامه یابد.»

به گزارش مهر، این عضو ارشد انصارالله یمن همچنین گفت: «آمریکا و انگلیس باید از حمله پیشین خود به یمن با رهبری رژیم سعودی درس عبرت بگیرند. جنگ قبلی فقط برای چند هفته و یا چند ماه برنامه ریزی شده بود، ولی این جنگ بیش از هشت سال طول کشید و ما قوی‌تر و پیروز میدان از این معرکه بیرون آمدیم و آن‌ها شکست خوردند و زیان دیدند.»

۲۲ دی ۱۴۰۲ ۰۷:۲۰

عبدالله بن عامر معاون مدیر اداره ارشاد اخلاقی وابسته به وزارت دفاع یمن در صنعا گفت: آمریکا و انگلیس حملات را گسترش دهند، پایگاه‌های آنها در منطقه را می‌زنیم

به گزارش ایرنا، بن عامر در گفت وگوی اختصاصی با الجزیره گفت: برخی مناطق ما هدف حملات سریعی قرار گرفتند و هرگز در پاسخ به این حملات تردید نخواهیم کرد.

وی افزود: توان و امکانات زیادی داریم که ما را قادر به دفاع مشروع از خود می‌کند.

این مقام نظامی یمنی تأکید کرد: آمریکا و انگلیس باید مسؤولیت نظامی شدن دریای سرخ را بپذیرند.

 

۲۲ دی ۱۴۰۲ ۰۷:۱۶

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه المیادین، منطقه طخیه در صعده در شمال و شهرستان باجل در استان الحدیده در غرب یمن هدف حمله هوایی آمریکا و انگلیس قرار گرفت.

خبرنگار این شبکه خبری نیز گزارش داد که پرواز جنگنده‌های آمریکایی و انگلیسی در آسمان استان‌های الحدیده و صعده ادامه دارد.

آمریکا و انگلیس بامداد جمعه چندین منطقه یمن را هدف حملات متعدد قرار دادند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر