پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 02 2024
کد خبر: 88723
تاریخ انتشار: 19 دی 1402 09:09
با وجود ترديدهايي كه در مورد «انگيزه و نحوه قتل» داريوش مهرجويي و همسرش؛ وحيده محمدي‌فر ميان‌افكار و اذهان عمومي وجود دارد، اما هنوز خيلي از افراد منتظرند تا مطلع شوند حكم صادر شده از سوي دادگاه براي اين افراد به عنوان متهم چه خواهد بود...

اعتماد نوشت: يك منبع آگاه با اشاره به محتواي كيفرخواست صادر شده درباره اين چهار نفر به «اعتماد» مي‌گويد: «طبق كيفرخواست صادره به‌رغم مشاركت اين چهار نفر در قتل داريوش مهرجويي و همسرش؛ وحيده محمدي‌فر، تنها يك نفر از اين چهار نفر به اتهام قتل عمدي و باقي تنها به‌اتهام شروع به قتل عمدي جلب به دادسرا شده‌اند.»
اين منبع آگاه در ادامه در مورد تشكيل اولين جلسه دادگاه اين چهار نفر مي‌گويد: «گرچه انتظار مي‌رفت پرونده مجددا براي تحقيقات بيشتر مورد درخواست وكلاي طرفين به دادسرا ارجاع شود، اما در نهايت جلسه دادگاه كيفري يك استان البرز در هفته آينده 27 و 28 دي ماه جاري تشكيل خواهد شد.»

اين در حالي است كه 12 دي ماه جاري «مسعود ستايشي»، سخنگوي قوه قضاييه با اعلام اينكه نخستين جلسه دادگاه پرونده قتل داريوش مهرجويي و همسرش ۱۹ دي برگزار مي‌شود، گفت: «اكنون پرونده با تكميل تحقيقات و دريافت آخرين دفاع و صدور قرار تامين با صدور كيفرخواست به دادگاه صالح ارسال شده است و در دادگاه كيفري يك استان البرز قرار دارد.» اما پيگيري‌هاي «اعتماد» از يك منبع آگاه نشان مي‌دهد كه تاريخ اعلام شده از سوي سخنگوي قوه قضاييه با تاريخ تشكيل اولين جلسه دادگاه درست نيست و تاريخ درست برگزاري اولين جلسه دادگاه اين چهار متهم در 27 و 28 دي ماه است. شنيده‌هاي «اعتماد» حاكي از آن است كه يكي از متهمان يعني «كريم» در كيفرخواست با اتهام قتل عمدي مواجه است.

ابهامات و تناقضات در مورد این پرونده بسیار زیاد است  و این  تناقضات در اخبار مربوط به اين پرونده تا جايي پيش رفت كه «مانوش منوچهري»، وكيل دختر داريوش مهرجويي 20 آذر ماه به «اعتماد» اعلام كرد: با اينكه پرونده با ابهاماتي مواجه است، اما كيفرخواست متهمان صادر شده. او در اين باره توضيح داد: «با توجه به اينكه آخرين نظريه پزشكي قانوني نيز با ابهاماتي روبه‌رو بوده، كيفرخواست با طرح احتمالات و به صورت غيرقطعي صادر شده است. 

بنابراين به موارد احتمالي اعتراض و همچنين به دليل وجود ابهاماتي در پرونده، تقاضاي تحقيقات در برخي موارد را درخواست كرده بوديم كه تا تكميل تحقيقات و بررسي اعتراض به نظريه پزشكي قانوني، همچنان صدور كيفرخواست غيرممكن به نظر مي‌رسيد. همچنين بايد به اين مورد اشاره كنم كه به دليل عدم وجود انگيزه موثر در اين جنايت از سوي متهمان، تحقيقات بيشتر جهت شناسايي معاونان و آمران يا شركاي جرم احتمالي يا شناخت انگيزه حقيقي اين متهمان مورد نياز بوده و اعتراض ما به نظريه پزشكي قانوني و تقاضاي تكميل تحقيقات طي دو لايحه و حتي اعتراض وكلاي تسخيري متهمان به آخرين نظريه پزشكي قانوني هنوز مورد بررسي قرار نگرفته است. 

حتي تقاضاي بررسي خطوط تلفن و دوربين‌ها و ملاحظه پاسخ اين استعلامات توسط اينجانب مطرح شده بود كه متاسفانه در كمال تعجب از سوي دادسرا، سرعت، ملاك عمل قرار گرفت و ما از طريق رسانه‌ها از صدور كيفرخواست مطلع شديم. اميدواريم دادگاه كيفري يك پرونده را مجددا جهت تكميل تحقيقات به دادسرا عودت دهد و اين ابهامات مرتفع شوند.» حالا نه تنها پرونده مجددا جهت تكميل تحقيقات به دادسرا عودت نشده، بلكه تاريخ تشكيل اولين جلسه دادگاه نيز از سوي سخنگوي قوه قضاييه بنا به هر دليلي يا به‌طور تعمدي يا غيرتعمدي درست اعلام نشده است.

از ابتداي انتشار خبر قتل مهرجويي و همسرش در فضاي رسانه، افكار عمومي با اخبار ضد و نقيضي مواجه شدند. اين اخبار ضد و نقيض از قول منابع رسمي و غيررسمي مخابره مي‌شد كه دليل اين تناقضات هم هنوز مشخص نيست. حتي برخي مراجع و ضابطان قضايي هم به نوعي از بازگو كردن خبر واقعي امتناع مي‌كنند. همين موضوع باعث شده كه تا الان افكار عمومي و حتي خود رسانه‌ها اخبار واقعي در رابطه با اين خبر را گم كنند و هر كس از اين پرونده برداشت و تحليل شخصي داشته باشد. اين برداشت و تحليل شخصي فقط مربوط به افكار عمومي نمي‌شود و برخي روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها نيز با وجود اين تناقضات و ابهامات و با توجه به اينكه درحوزه حوادث قلم نمي‌زنند با انتقاد در مورد پرونده قتل مهرجويي و همسرش تحليل‌هاي شخصي ارايه داده‌اند. 

يكي از روزنامه‌نگاران فعال در حوزه اقتصادي در مورد ابهاماتي كه در بازسازي صحنه قتل مشاهده كرده بود، نوشت: «متهم مي‌گويد وارد هال شده‌ و داريوش مهرجويي رو به تلويزيون نشسته و پشت به ما در حال تماشاي فيلم بود. در ثانيه ۴۸ يك متهم در پس‌زمينه فيلم مي‌گويد خواب بود! اين بماند كه وقتي مقتول به پشت بوده، قاتلان چگونه متوجه شده‌اند خواب بود، اما در همان لحظه يكي ديگر از متهمان مي‌گويد ناگهان بلند شد و به سمت ما آمد! در بازسازي صحنه قتل متهم نشان مي‌دهد كه وقتي مهرجويي به سمت آنها آمده دو ضربه چوب به جلوي سر وارد كرده در صورتي كه فراز در ۲۳ مهر نوشته پشت سر او كوبيده و له شده و تصاوير نشان مي‌دهد كه جسد مهرجويي برخلاف همسرش، با صورت به زمين افتاده است. در روند تحقيقات پرونده و بررسي‌هاي تلفن همراه وحيده محمدي‌فر كارآگاهان با يك پيام ارسال نشده به دخترش مونا مهرجويي مواجه شده‌اند كه ادعا شده آن پيام به كشف حقيقت كمك كرده است.» 

روزنامه كيهان نيز 25 مهر ماه سال جاري؛ سه روز بعد از به قتل رسيدن مهرجويي و همسرش اين‌طور نوشت: «انتشار خبر قتل مهرجويي و همسرش ذهن‌ها را بلافاصله متوجه ماجراي قتل‌هاي زنجيره‌اي در دهه 70 كرد. به ويژه قتل مظلومانه داريوش فروهر و همسرش.»

يا خبرگزاري ركنا كه به صورت خاص اخبار حوادث را پوشش مي‌دهد از قول يك منبع آگاه كه به نظر مي‌رسيد از ضابطان قضايي بوده است در مورد مظنوناني كه از سوي پليس بازداشت شده بودند، نوشت: «باجناق‌هاي داريوش مهرجويي به خاطر اختلافات مالي طراحان اصلي جنايت بودند و با اجير كردن ۳ آدمكش از اتباع بيگانه دست به اين قتل فجيع زدند. قاتل اصلي يكي از آدمكش‌ها بوده كه اعتراف كامل داشته است و باجناق‌ها معاونت در قتل و آمريت داشته‌اند.» انتشار اين خبر با بيانيه و طرح شكايت خانوده وحيده محمدي‌فر روبه‌رو شد و به دليل انتشار خبر كذب، مديرمسوول اين خبرگزاري از سوي مراجع قضايي مجرم شناخته شد.

با وجود اين تفاسير هنوز مشخص نيست خبر واقعي چيست و چه كسي راست مي‌گويد؟!

انتشار خبر قتل مهرجويي و همسرش

داريوش مهرجويي و همسرش، شنبه شب در 22 مهرماه بين ساعت 9 الي 10 توسط افرادي در ويلاي شخصي‌شان با ضربات متعدد چاقو به قتل رسيدند. پليس در بررسي‌هاي ابتدايي گفت كه تعداد قاتلان 3 نفر بوده است. اخبار واصله از نتيجه تحقيقات توسط پليس به صورت كلي دير مخابره مي‌شد، ولي نيروي انتظامي «پيچيدگي پرونده» را دليل اين موضوع مي‌دانست. مدتي بعد عنوان شد؛ فردي كه آلت قتاله، گوشي همراه كه حاوي مدارك قتل است و مقداري از طلاهاي همسر مهرجويي را به همراه داشته، بازداشت شده و انگيزه قتل را مسائل مالي عنوان كرده است، اما پس از بازسازي صحنه جرم توسط متهمان و گفت‌وگوي مشرق با متهمان، پليس اعلام كرد بيش از 10 نفر در رابطه با اين قتل دستگير شدند كه بعدا حتي اعلام شد تعداد افراد بازداشت شده به عنوان مظنون افزايش داشته و به 20 نفر رسيده است...

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر