شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: 88696
تاریخ انتشار: 16 دی 1402 17:56
در سال‌های قبل از ۹۶، بین ۳۵ تا ۵۵ هزار تن واردات انجام می شد. اما براساس آماری که مختاری ارائه داد در ۹ ماه امسال ۱۴ هزار تن تون ماهیان انجام شده که تصمیم بر این است که تا پایان سال به منظور تعدیل قیمت کنسرو تن ماهی در بازار،این رقم به به ۲۰ هزار تن برسد.
به گزارش راه امروز: مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات کشور هم که در نشست خبری همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره  ارزش تون ماهیان برگزار شد، گفت: در راستای جایگاه و اهمیت تون‌ماهیان باید به آخرین گزارش فائو در سال ۲۰۲۰ میلادی اشاره کرد که در این گزارش میزان صید را ۷.۸ میلیون تن اعلام کرده است. این عدد نسبت به آمار سال قبل آن ۷ درصد در میزان و ۸ درصد در ارزش افزایش را نشان می‌دهد.

عباس مختاری،  با بیان اینکه در تجارت جهانی آبزیان، سهم تون‌ماهیان در ارزش افزایش ۹ درصدی بوده است، اعلام کرد: ایران در صید ماهی هوور رتبه سوم و گیدر رتبه پنجم جهان را دارد.

مختاری با بیان اینکه ۵۵ درصد صید جهان مربوط به تون‌ماهیان است، تصریح کرد: ایران بیش از ۲۰۰ تن صید انواع تون‌ماهیان را به ثبت رسانده است.

ظرفیت و تولید کنسرو ماهی

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات با اشاره به وضعیت تولید کنسرو ماهی ادامه داد: بیش از ۱۳۶ واحد تولیدکننده کنسرو ماهی با ظرفیت سالانه ۷۳۸ میلیون قوطی فعالیت دارد که با توجه به آمار اعلام شده بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون قوطی تولید می‌شود.
این مقام دولتی مختاری افزود: مصرف سرانه کنسرو در کشور حدود یک کیلو گرم است که باید با توجه به امنیت غذایی افزایش پیدا کند.

رقم صادرات و واردات تن ماهی
این مقام مسوول در بخش دیگری از صحبت های خود و با تاکید بر زنجیره ارزش تون ماهیان،  درباره وضعیت واردات صید تون ماهیان افزود: تلاش داریم تا پایان سال میزان واردات تون ماهیان به ۲۰ هزار تن برسد. 

او با بیان اینکه در سال‌های اخیر واردات ماهی تون در بحث تخصیص ارز و سقف واردات دچار مشکل شده بود، تصریح‌کرد: در سال‌های قبل از ۹۶، بین ۳۵ تا ۵۵ هزار تن واردات انجام می شد.
مختاری گفت: در هشت ماهه امسال ۲ هزار و ۴۱۱ تن کنسرو ماهی تون به ارزش ۱۰ میلیون دلار صادر شده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته ۲ هزارو ۹۴۳ تن به ارزش هشت میلیون دلار بوده است. مطابق آمارها ۱۰۰ کارخانه کنسرو ماهی در کشور وجود دارد که کمتر از ۵۰ درصد آنها فعال است.

مختاری مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات، هم با تاکید بر اینکه  قیمت تمام‌شده ماهیان وارداتی ارزان‌تر از ماهیان تن تولید داخل است، دلایل  این اتفاق را وجود دلالی و واسطه‌گری عنوان می کند و می گوید: پس از صید ماهی‌ها دلالان و واسطه‌ها با نفوذ خود قیمت را تا 155 هزار تومان افزایش می‌دهند.

او تأکید کرد: برخی از این افزایش‌ها به دلیل ناتوانی صیادان در ذخیره و نگهداری اینگونه ماهیان به دلیل کمبود نقدینگی است. به گفته این مسؤول، قیمت تمام شده یک کیلوگرم ماهی تن 89 هزار و 500 تومان است که با احتساب 40 درصد حاشیه سود کیلویی 115 تا 125 هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود، اما با وجود دلالان گاهی تا 155 هزار تومان هم بالا می‌رود.

این مقام دولتی با بیان اینکه سازمان شیلات در حوزه دلالی نمی‌تواند دخالتی داشته باشد، گفت:‌اما تدابیری برای کاهش قیمت در بازار داریم از جمله به سازمان میادین میوه و تره‌بار پیشنهاد می‌کنیم که با عرضه گسترده در غرف، 15 درصد تخفیف بگیرند.

مختاری در ادامه راهکار کاهش هزینه تمام شده تن ماهی را ارائه تسهیل واردات عنوان کرد و گفت:‌در این زمینه مشکلات تأمین ارز وجود دارد و اخیرا بنا به پیشنهاد اتحادیه‌های کنسرو قرار شده که ارز اختصاصی به واردات ماهیان تن تغییر یابد.

همایشی بعد از ۱۷ سال وقفه
او با اشاره به برگزاری همایش ماهیگیری مسئولانه پس از ۱۷ سال عنوان کرد: دلیل اصلی سازمان شیلات کشور به موضع برگزاری همایش سهم قابل توجه تون‌ماهیان در صید ملی بوده است.

به گفته این مقام دولتی اهداف همایش ایجاد الگو دائمی و تخصصی به عنوان نقطه تمرکز تون‌ماهیان در غرب آسیا، هم‌افزایی بین سیاست گذاران و بخش خصوصی در حلقه زنجیره تون‌ماهیان، توسعه کسب و کار داخلی و بهبود صید، حمل و نقل و فرآوری آن در راستای تکمیل زنجیره ارزش تون‌ماهیان است.

او در بخش دیگری از سخنان خود  عنوان کرد: در راستای توسعه تجارت و افزایش صادرات، افت کیفیت و ضایعات فراوان می‌طلبد که شیوه‌های صید قدیمی تغییر کند تا فرصت تولید محصولات غیر کنسروی با ارزش افزوده را به تولیدکننده داخلی بدهد. این محقق نمی‌شود مگر در به روز کردن صنایع تبدیلی و صنایع کنسرو، دسترسی به مواد اولیه مناسب و پایبندی به قوانین بین‌المللی. از این رو پس از ۱۷ سال همایش ماهیگیری مسئولانه در کنار کنگره بین‌المللی که در بانکوک هر دو سال برگزار می‌شود، قرار است در ایران به عنوان هاب تون‌ماهیان در غرب آسیا تکرار و انجام شود.


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر