يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: 88694
تاریخ انتشار: 16 دی 1402 14:07
رییس اتحادیه قنادان از برگزاری روز ملی قنادان خبر داد

افت ۴۰درصدی فروش شیرینی/ شیرینی دیگر گران نمی شود؟

رییس اتحادیه قنادان با اشاره به کاهش ۴۰ درصدی فروش شیرینی گفت: اگر قیمت مواد اولیه مورد نیاز قنادان تغییر نکند قیمت شیرینی برای شب عید تغییری نخواهد کرد.

به گزارش راه امروز:  رئیس اتحادیه قنادی،  شیرینی و کافه قنادی تهران در نشست خبری که به مناسبت روز ملی قناد برگزار شد، گفت: به پاس خدمات قنادان به جامعه روز ۲۰ دی‌ماه روز ملی قناد اعلام شد و امیدواریم که در این روز قنادان و شیرینی فروشان تخفیفات ویژه‌ای برای مردم در نظر بگیرند.

علی بهره‌مند در پاسخ به این سوال که چرا برخی نانوایی‌های اقدام به پخت شیرینی می‌کنند؟ گفت: نانوایی‌ها برای آرد یارانه دریافت می‌کنند و برخی از آنها از آن آرد برای پخت شیرینی استفاده می‌کنند که این موضوع مشکلاتی را برای صنف ما ایجاد کرده، ولی پیگیر این موضوع هستیم با وجود اینکه هنوز برخوردی با این واحدها صورت نگرفته است.

وی افزود: در حال حاضر ۱۱۵۰ واحد در این صنف در تهران پروانه فعالیت دارند و ۲۵۰ واحد هم در دست اقدام برای دریافت پروانه بهره برداری هستند؛ در کل کشور نیز ۳۵ هزار واحد صنفی قنادی داریم.

بهرمند در مورد میزان تولید و فروش شیرینی، اظهار کرد: تولید فروش شیرینی امسال نسبت به سال‌های قبل حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد افت داشته است.

مکاتبات صادراتی با صمت و اتاق ایران بی جواب مانده است

این مقام صنفی در مورد میزان صادرات هم با بیان اینکه برای توسعه صادرات نامه نگاری‌های زیادی کردیم اما متأسفانه اتفاقی نیفتاد، افزود: در حال حاضر شیرینی به کشورهای استرالیا، کانادا، کشورهای اروپایی و حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود ولی توانایی ما بیش از این است. البته صادرات شیرینی به صورت چمدانی بوده و مبادی رسمی برای آن وجود ندارد آمار دقیقی از این بخش در دست نیست.

وی با اشاره به رتبه یک ایران در فستیوال شیرینی پزی که اخیرا  در ترکیه برگزار شده است، ‌ گفت: به دلیل پتانسیل و توانایی  بالا در تولید شیرینی می‌توانیم به همه کشورهای دنیا صادرات داشته باشیم. ولی بسترهایی که می بایست دراین مسیر فراهم می شد نشد و کسی پای کار نیامد. ولی ما به فعالان این بخش  اعلام کردیم که اگر توانایی صادرات دارند خودشان صادر کنند.

بهره‌مند افزود: در حال حاضر شیرینی به کشورهای استرالیا، کانادا، کشورهای اروپایی و حاشیه خلیج فاس صادر می شود ولی توانایی ما بیش از این است.


احتمال ثبات قیمت شیرینی در شب عید

بهرمند در پاسخ به این سوال که شیرینی بر چه اساسی قیمت‌گذاری می‌شود؟ گفت: اعضای صنف هیچ سهمیه‌ای دریافت نمی‌کنند و مواد اولیه مورد نیاز خود را از بازار آزاد تأمین می‌کنند. قیمت مواد اولیه نیز دچار نوسانات بسیاری است در نتیجه می‌توان برای شیرینی قیمتی تعیین کرد و قیمت‌ها بر اساس کیفیت مواد اولیه تغییر می‌کند و فضا کاملاً رقابتی است.

وی افزود: بر فروشگاه‌های اینترنتی فروش شیرینی هیچ نظارتی صورت نمی‌گیرد زیرا دسترسی به آنها وجود ندارد و هر کس برای خودش اقدام به این کار می‌کند.

بهره‌مند گفت: اگر قیمت مواد اولیه مورد نیاز قنادان تغییر نکند قیمت شیرینی برای شب عید تغییری نخواهد کرد.

این مقام صنفی افزود: اکنون قیمت مغز پسته حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و کره نیوزیلندی بالای ۵۰۰ هزار تومان است؛ بنابراین اگر قنادی بخواهد از مواد اولیه با کیفیت استفاده کند، قیمت کالای نهایی آن نیز بالا خواهد بود.

وی در مورد محاسبه جعبه شیرینی در قیمت نهایی این محصول، تصریح کرد: بر اساس استاندارد، وزن جعبه اعلام می‌شود و در نهایت نرخ جعبه هم روی قیمت نهایی شیرینی محاسبه می‌شود. بر این اساس وزن جعبه ۱۲۵ گرم محاسبه می‌شود؛ بنابراین نرخ جعبه پای مشتری است و اگر کسی جعبه نخواهد می‌تواند درخواست پاکت یا نایلون کند.

رئیس اتحادیه قنادی، شیرینی و کافه قنادی تهران به وضعیت نیروی انسانی در قنادی‌ها نیز اشاره کرد و گفت: به دلیل پایین بودن درآمدها، اغلب قنادان و نیروی انسانی شاغل در بخش‌های دیگری همچون پیک موتوری مشغول به کار شده اند.

بهرمند تاکید کرد: اکنون قنادی‌ها و شیرینی فروشی‌ها با مشکلاتی همچون افزایش هزینه‌های تولید، افزایش هزینه‌های جانبی، تهیه مواد اولیه مرغوب و کمبود نیروی انسانی روبرو هستند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر