شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: 88656
تاریخ انتشار: 13 دی 1402 09:58
قیمت مرغ تقریبا کیلویی ۱۶ هزار تومان بالاتر از نرخ مصوب است. آخرین داده‌های رسمی از روند بازار خوراکی مشخص می‌کند در آذر امسال هر کیلو مرغ ماشینی به‌جای ۷۳ هزار تومان، به‌طور متوسط ۸۹ هزار و ۸۳۳ تومان به دست مردم رسیده و کماکان وعده کاهش قیمت مرغ محقق نشده است.
به‌گزارش فرارو؛ بااینکه مسئولان وزارت جهادکشاورزی، واحد بازرسی و نظارت اتاق اصناف و حتی وزیر کشور درماه‌های گذشته درباره کاهش قیمت مرغ وعده دادند، بررسی‌های فرارو نشان می‌دهد بعد ۱۰، ۱۲ روز از آغاز زمستان همچنان قیمت مرغ بالاتر از نرخ مصوب است و در کل کشور به‌شکل متوسط به بیش از کیلویی ۸۸ هزار تومان رسیده. داستان گوجه‌فرنگی تاحدود زیادی به‌ماجرای مرغ شباهت دارد و گوجه‌فرنگی باوجود تمام وعده و وعید‌ها در پایان آذر امسال رکورددار گرانی و تورم در بازار خوراکی‌ها معرفی شده است.

قیمت مرغ به‌گواه آمار‌های رسمی تقریبا از ابتدای سال بالاتر از نرخ مصوب بوده است. بااینکه وزارت جهاد کشاورزی نرخ مصوب مرغ را در اردیبهشت امسال کیلویی ۷۳ هزار تومان تعیین کرد، اما داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد خرید مرغ همان ماه به‌شکل متوسط کیلویی ۷۸ هزار و ۵۲۴ تومان هزینه داشته است.

قیمت مرغ در ماه بعدی یعنی خرداد امسال به طور میانگین به کیلویی ۸۱ هزار تومان ارتقا پیدا کرد و روند افزایش قیمت مرغ در ماه‌های بهدی تداوم پیدا کرد.

وعده کاهش قیمت مرغ اولین بار در روز‌های پایانی خرداد توسط وزیر کشور مطرح شد و آن زمان قرار بود تا یکی دو هفته دیگر مشکلات تامین مرغ در بازار حل شود.

قیمت مرغ با این حال همانطور که گفتیم، خیال عقب‌نشینی ندارد و این وسط وعده کاهش قیمت مرغ از مسئولی به مسئول دیگر منتقل می‌شود. معاون بازرسی و نظارت اتاق اصناف روز ۲۰ آذر امسال گفته بود: با تامین نهاده‌های دامی از دو هفته آینده قیمت گوشت مرغ کاهشی خواهد شد و آرامش بر بازار حکفرما می‌شود. چند روز بعد وعده کاهش قیمت مرغ از سوی معاون وزیر جهاد کشاورزی مطرح شد و روز ۲۶ آذر اعلام شد به لطف افزایش میزان جوحه‌ریزی قیمت مرغ به سمت نرخ مصوب حرکت خواهد کند.

قیمت مرغ با این حال براساس آخرین آمار‌های رسمی که به آذر امسال تعلق دارد، در کل کشور به شکل میانگین کیلویی ۸۹ هزار و ۸۳۳ تومان به‌ثبت رسیده است. قیمت مرغ با این اوصاف همچنان کیلویی ۱۶ هزار و ۸۳۳ تومان بالاتر از نرخ مصوب است. در شهری مثل تهران خرید مرغ به‌شکل متوسط کیلویی ۸۸ هزار و ۵۰۰ تومان هزینه دارد.

قیمت مرغ در استان مازندران فعلا بالاتر از سایر استان‌هاست و آنجا هر کیلو مرغ را تا کیلویی ۹۶ هزار و ۲۵۰ تومان عرضه می‌کنند. در استان لرستان هم که اوضاع تاحدودی بهتر از بقیه استان‌هاست، نرخ مرغ دست‌کم کیلویی ۸۰ هزار تومان است و در این استان هم مرغ را گران‌تر از نرخ مصوب به دست مردم می‌رسانند.

وعده کاهش قیمت گوجه‌فرنگی به کجا رسید؟

افزایش قیمت گوجه‌فرنگی امسال برای اولین بار در هفته‌های پایانی آبان سروصدا به‌پا کرد. طبق رسم نانوشته‌ای که وجود دارد، همزمان با آغاز فصل سرما شاهد کمبود و عرضه گوجه‌فرنگی در بازار بودیم و تاثیر این اتفاق را می‌توانیم در آخرین آمار‌های رسمی جست‌وجو کنیم.

قیمت گوجه‌فرنگی در آذر امسال براساس داده‌های مرکز آمار به کیلویی ۳۳ هزار و ۹۹۲ تومان رسید تا اولا ظرف یک ماه شاهد رشد تقریبا ۷۰ درصدی قیمت گوجه فرنگی باشیم و دوما گوجه‌فرنگی به رکوددار افزایش قیمت سالانه در بازار خوراکی‌ها تبدیل شود.

قیمت گوجه‌فرنگی با احتساب رقم کیلویی ۳۳ هزار و ۹۹۲ تومانی مرکز آمار، درمقایسه با پارسال ۱۵۶ درصد جهش داشته که این عدد نسبت به هر خوراکی دیگری که فکرش را می‌کنید، بیشتر است. وعده کاهش قیمت گوجه‌فرنگی در هفته‌های گذشته یکبار توسط رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره‌بار در هفته اول آذر مطرح شد و براساس آن قرار بود تا نیمه آذر آرامش به بازار گوجه‌فرنگی برگردد.

همان روز‌ها مدیرکل دفتر سبزی، صیفی و محصولات جالیزی وزارت جهاد کشاورزی با اعلام خبر توزیع بار جدید گوجه فرنگی در بازار یکبار دیگر از کاهش احتمالی قیمت گوجه‌فرنگی حرف زد، اما همچنان قیمت گوجه در بازار با قبل از آغاز فصل سرما تفاوت زیادی دارد.

قیمت گوجه فرنگی همانطور که گفتیم در آذر امسال براساس آمار‌های رسمی کیلویی ۳۳ هزار و ۹۹۲ تومان به ثبت رسیده و مشاهدات میدانی نشان می‌دهد در این مدت قیمت گوجه فرنگی حتی از مرز کیلویی ۵۰ هزار تومان هم بالاتر رفته است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر