شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: 88637
تاریخ انتشار: 11 دی 1402 09:45
روحانی گفت: اگر مردم احساس کنند حضور آن‌ها پای صندوق رأی بر زندگی‌شان تاثیر دارد، در انتخابات مشارکت می‌کنند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حسن روحانی هفته گذشته در ادامه جلسات دوره‌ای خود با وزیران و معاونان رئیس‌جمهور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم دیدار کرد.

او در این دیدار با اشاره به شرایط سخت مردم فلسطین با ادامه حملات و جنایت‌های اسرائیل گفت: در تاریخ دنیا بی‌سابقه است که یک باریکه کوچک چند کیلومتری را در طول بیش از ۸۰ روز به طور مداوم توسط بمب‌های سنگین و حتی ممنوعه بمباران و مردم را آواره و به بیمارستان‌ها حمله کنند. جنایات اسرائیل در این حد، شدت و وسعت سابقه نداشته است و متاسفانه با سکوت جامعه جهانی همراه شده است. اگرچه مردم در شهر‌های مختلف دنیا علیه اسرائیل تظاهرات کردند و می‌کنند، اما هنوز از دولت‌های اسلامی و منطقه‌ای، عربی و غربی و شرقی اقدامی دیده نشده است.

رئیس‌جمهور ایران در دولت‌های یازدهم و دوازدهم با تاکید بر شکست اسرائیل در دستیابی به اهداف خود اظهار داشت: با بیش از ۸۰ روز جنگ وحشیانه، اسرائیل نه توانسته آنطور که ادعا می‌کرد حماس را نابود کند و نه اسرا را آزاد کند. آزادی اسرا صرفاً با مذاکره و تبادل اسرا با زندانیان امکان‌پذیر است، اما با قهر و زور و غلبه امکان‌پذیر نیست بلکه حتی ممکن است جان اسرا هم در خطر قرار گیرد. برنامه اسرائیل برای تخلیه ساکنان غزه و اسکان آن‌ها در مناطقی در مصر هم عملیاتی نشد و شدنی نیست؛ بنابراین اسرائیل در این مورد هم حتما موفق نخواهد شد. عملیات ۷ اکتبر ضربه بسیار سنگین نظامی و اطلاعاتی و حیثیتی برای اسرائیل بود. در این مدت هم اسرائیل با کمک‌های گسترده نظامی آمریکا برای تأمین انواع تسلیحات و بمب‌های سنگین توانسته به جنایات خود ادامه دهد که فاجعه بسیار بزرگی با ده‌ها هزار کشته و زخمی در فلسطین رقم خورده است. اگرچه امیدواریم پایان آن شکست برای رژیم صهیونیستی و راهی برای پیروزی مردم فلسطین باشد.

دکتر روحانی در ادامه گفت: یکی از نگرانی‌های بزرگ ما توسعه جنگ بود و اینکه پای ایران به جنگ کشیده شود. اگرچه زمزمه‌هایی برای متهم کردن ایران به دخالت در حمله حماس و ناامن کردن دریای سرخ گاهی مطرح شده، اما با تدبیر مقام معظم رهبری و بیانات صریح ایشان تا حد زیادی خطر رفع شده است. دست‌هایی هم در کار بود که حزب‌الله لبنان را وارد جنگ کنند که با پختگی سیدحسن نصرالله این بهانه هم تاکنون از آن‌ها گرفته شده است.

رئیس‌جمهور ایران در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به موضوع انتخابات مجلس خبرگان رهبری و شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: مبنای انقلاب اسلامی و تاکید امام از آغاز بر این بود که اداره کشور اسلامی باید متکی به آراء عمومی مردم باشد. حتی امام فرمود هر فردی از افراد ملت حق دارد که زمامدار مسلمین را آشکارا نقد کند. این مبنای تفکر امام و وعده ایشان به مردم بوده است. بر همین مبنا هم مردم پای کار آمدند و به نظام رأی دادند و رفراندوم جمهوری اسلامی برگزار و قانون اساسی تدوین شد. نظرات و آرای مردم هم عمدتاً در انتخابات تجلی پیدا می‌کند. آیا به دنبال این شرایط بودیم که امروز در خوش‌بینانه‌ترین حالت میزان مشارکت در انتخابات پیش رو ۳۵ یا حداکثر ۴۰ درصد باشد؟ البته اگر به فرمایشات مقام معظم رهبری عمل شود و شورای نگهبان و هیأت‌های نظارت تحولی را ایجاد کنند، می‌توان امید به مشارکت بالاتر داشت.

وی با تأکید بر اینکه قدرت جمهوری اسلامی ایران صرفا متکی به ملت است، گفت: اگر مردم از نظام جدا شوند و فاصله بگیرند، دیگر هیچ قدرت بازدارنده‌ای برای کشور باقی نمی‌ماند. مردم با شنیدن شرح زندگی ائمه اطهار (س) و روایت صداقت و ایمان و اخلاص و ایثار آن بزرگواران به میدان انقلاب جذب شدند، حالا هم اگر انقلاب را می‌خواهیم باید نشان دهیم که همان معیار‌ها ملاک عمل مسئولان است. البته یک گروهی برای اینکه قدرت در دستشان بماند، علیه افراد در فضای مجازی و حتی در رادیو تلویزیون رسمی کشور جوسازی و با آبرو و حیثیت آن‌ها بازی می‌کنند و موازین اسلامی و اخلاقی را زیر پا می‌گذارند.

دکتر روحانی درباره تحقق مشارکت پرشور مردم در انتخابات اظهار داشت: اگر مردم احساس کنند حضور آن‌ها پای صندوق رأی بر زندگی‌شان تاثیر دارد، در انتخابات مشارکت می‌کنند، ولی چنانچه این حس در مردم به وجود بیاید که اگر پای صندوق بروند و یا نروند نتیجه‌اش یکی است، پای صندوق نخواهند رفت. وقتی حس کنند اگر در انتخابات شرکت کنند، شرایط آن‌ها فرق می‌کند حاضرند ساعت‌ها در صف رأی بایستند که در انتخابات ۹۶ شاهد آن بودیم. مشارکت پرشور وقتی محقق می‌شود که مردم احساس کنند با شرکت آن‌ها در انتخابات به اهداف ملی خود نزدیک می‌شوند و اگر پای صندوق نروند هدف ارزشمندی را از دست می‌دهند.

رئیس‌جمهور ایران در دولت‌های یازدهم و دوازدهم شرط مهم در انتخابات را وجود تنوع فکر دانست و نه صرفاً تعدد نامزد‌ها و بیان کرد: اگر یک گروه و جناح سیاسی ده‌ها حزب ایجاد کند، تاثیری در رقابت و مشارکت ندارد. تفکر مهم است، چون سبد آرای یک تفکر چه با یک حزب و چه با چندین حزب، فرقی نخواهد کرد. تعداد افراد و احزاب تاثیر ندارد. مردم باید حس کنند از بین چند تفکر امکان انتخاب دارند نه بین چند نفر یا چند حزب با تفکر واحد.

دکتر روحانی مهم‌ترین دغدغه خود را حفظ صندوق رأی عنوان کرد و گفت: همه تلاش ما باید این باشد که صندوق رأی به عنوان مرجع اصلی برای تحول جامعه حفظ شود. اگر صندوق رأی آسیب جدی ببیند و مردم به این نتیجه برسند که صندوق بی‌اثر است، دیگر چیزی برای ما باقی نمی‌ماند. وقتی صندوق رأی و انتخابات کنار گذاشته شود، فاجعه رخ می‌دهد، آن زمان شاهد هرج‌ومرج خونین و ناامنی خواهیم بود. باید بدانیم این نظام آلترناتیو و جایگزین ندارد. تنها راه اینست که این نظام اصلاح و اشکالاتش برطرف شود. هنوز به نقطه ناامیدی نرسیده‌ایم که بگوییم تغییر و تحول امکان ندارد و تلاش ما بی‌تاثیر است. البته صندوق رأی تخریب شده و باید آن را احیا کنیم. البته این صندوق رأی فعلی، صندوق قبلی نیست. باید به تدریج برای احیای آن همه ما به صحنه بیاییم. اگر علامت مثبتی دیدیم در این ایام باقی‌مانده ولو علامت مثبت حداقلی، آن وقت باید همه تلاش کنیم، اگرچه می‌دانیم این تلاش سخت و پیچیده است و بازگشت مردم به صف رأی و پای صندوق کار آسانی نیست.

او با بیان اینکه براندازی صندوق رأی و براندازی نظام دو روی یک سکه است، اظهار داشت: هر تلاشی برای براندازی صندوق رأی منجر به براندازی نظام می‌شود. خواست معاندین نظام هم از اول براندازی صندوق رأی و مردم‌سالاری نظام بوده است تا نظام پشتوانه مردمی خود را از دست بدهد و دچار فروپاشی شود؛ بنابراین هر نوع تلاش برای بی‌اعتنایی به انتخابات، بازی در زمین مخالفین نظام و کمک به خواست و اهداف آن‌هاست.

رئیس دولت تدبیر و امید بر تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب در برگزاری انتخابات پرشور و رقابتی، با سلامت و امنیت تاکید کرد و افزود: آنچه خواست مقام معظم رهبری است با خواست برخی مسئولان فعلی فاصله دارد. رهبری مطالباتی دارند، ولی متاسفانه این مسئولان به گونه دیگری عمل می‌کنند. باید همه ما برای تحقق خواست مقام معظم رهبری در این فرصت بسیار کوتاه تلاش کنیم تا مردم‌سالاری دینی حفظ شود و کشور دچار بحران نشود. راهی جز این پیش روی ما نیست.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر