شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: 88525
تاریخ انتشار: 03 دی 1402 10:08
تحلیل‌گران فنی معتقد هستند کف مطلق بازار ۴۹ هزار و ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان است و اگر قیمت دلار بالای محدوده ۴۹ هزار و ۹۰۰ تا ۵۰ هزار و ۵۰ تومان تثبیت دهد یعنی اینکه از کاهش و اصلاح دست کشیده است.

قیمت دلار تهران در کانال ۴۹ هزار تومان فقط یک روز دوام آورد. در هرات هم با وجود این قیمت دلار از کف برگشت. در هفته گذشته قیمت دلار در این بازار بر مدار کاهش بود و حتی به کف حمایت ۴۹ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده بود، اما در این سطح حمایت شد و برگشت.

از منظر معامله‌گران برگشت قیمت از کف برای تخلیه اشباع فروش بوده و به نوعی پولبک به مرز شکسته محسوب می‌شد.

 قیمت دلار هرات در روز شنبه در ۴۹ هزار و ۶۰۰ تومان شروع به کار کرد و با افزایش در ۴۹ هزار و ۸۷۰ تومان بسته شد که نسبت به کف بیش از ۶۰۰ تومان افزایش داشته است.

قیمت دلار فردایی هرات حتی وارد کانال ۵۰ هزار تومان هم شد، اما در این کانال دوامی نداشت و به ۴۹ برگشت.

قیمت درهم امارت هم زیر مرز ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان فقط یک روز دوام آورد و در روز شنبه با گپ مثبت ۷۰ تومانی در ۱۳ هزار و ۷۸۰ تومان باز شد و با کاهش در ۱۳ هزار و ۷۵۰ تومان به کار خود پایان داد.

قیمت سکه امامی در ۲۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بازگشایی کرد و در چارت در معاملات روز شنبه فقط یک کندل ثبت کرد و قیمت دیگری نداشت. با این حرکت سکه در چارت یک گپ بین ۲۹ میلیون تا ۲۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان ایجاد شده‌است.

اما بحث داغ بازار همچنان ثبت معاملات طلا در سامانه جامع تجارت و مالیات ۲۵ درصدی بود.

 با این حال که در روز شنبه سخنگوی سازمان امور مالیاتی دریافت مالیات ۲۵ درصدی از فروش را تکذیب کرد، اما خود ثبت معاملات در سامانه، بازار را به رکود کشاند. 

علاوه بر رکود در بازار و کم شدن معاملات یکسری اعتراض در بازار هم شکل گرفت. در بازار گفته می‌شد بازار طلا و جواهرات یزد در اعتراض به ثبت معاملات، مغازه‌های خود را بستند.

 البته چند وقت پیش هم این اتفاق افتاده بود. با اجرایی شدن این قانون از روز شنبه دو اتفاق دیگر هم در بازار افتاده است؛ اول اینکه یک لفظ جدید در بازار به وجود آمده، نقدی با کارت ملی. اتفاق دوم این بود که در اولین روز اجرایی شدن این قانون، سامانه دچار اختلال شد.

معامله‌گران می‌گفتند این قانون در اولین روز موجب شد که معاملات کم شود و در اعتراض خیلی‌ها دست به خرید و فروش نزنند. به واسطه همین، سمت عرضه طلا و سکه در روز شنبه مختل شد و قیمت‌ها بالا رفتند.

دو خبر در بازار روز شنبه مورد توجه معامله‌گران بود.

 خبر اول در مورد اختلافات بر سر جزایر سه‌گانه و بازار درهم دوبی بود. با این خبر تحلیل‌گران معتقدند امکان اینکه مبادلات درهم مختل شود وجود دارد.

خبر دوم پیش‌بینی خبرگزاری نزدیک به دولت از قیمت دلار است. خبرگزاری فارس مدعی شده با توجه به مازاد عرضه ارز در سامانه نیما، کارشناسان اقتصادی معتقدند برنامه بازارساز در بازار ارز، کاهش قیمت دلار غیر رسمی به ۴۷ هزار تومان در آینده نزدیک است.

به نظر می‌رسد بانک مرکزی نرخ هدف خود را برای دلار آزاد، عددی بین بازه ۴۷ تا ۴۸ هزار تعیین کرده و با شیوه‌های مختلف به‌دنبال رسیدن به این موضوع است.

سوال معامله‌گران در این رابطه این است که این گزارش فارس جو هست یا اینکه رانت اطلاعاتی است؟

تحلیل‌گران فنی معتقدند کف مطلق بازار ۴۹ هزار و ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان است و اگر قیمت دلار بالای محدوده ۴۹ هزار و ۹۰۰ تا ۵۰ هزار و ۵۰ تومان تثبیت دهد؛ یعنی اینکه از کاهش و اصلاح دست کشیده است.

در سکه حواله هم حمایت ۳۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است و تا زمانیکه بالای این عدد باشد می‌تواند به سمت ۳۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان حرکت کند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر