يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: 88496
تاریخ انتشار: 30 آذر 1402 12:14
خوش‌بینی به رشد بهای طلای سیاه افزایش یافت

چشم‌انداز نفت در ۲۰۲۴

پیش‌بینی‌های آژانس بین‌المللی انرژی و اوپک برای رشد تقاضای جهانی نفت در سال‌۲۰۲۴ اندکی به‌هم نزدیک شده‌است. تفاوت کنونی برابر با یک‌میلیون و ۱۵۰‌هزار بشکه در روز، معادل تقریبا یک‌درصد مصرف روزانه نفت جهان و تولید روزانه یک عضو اوپک مانند لیبی است.

آژانس بین‌المللی انرژی افزایش سریع‌تر از حد انتظار تقاضای نفت در ۲۰۲۴ را پیش‌بینی کرده است که داده‌ای برای حمایت از قیمت‌ها به شمار می‌رود. اگرچه بهای نفت در هفته‌های اخیر از یک روند نزولی برخوردار بوده، اما شاهد هستیم برنت با ورود به کانال ۸۰دلاری، رشد شتابانی را ثبت کرده است که گویی میل به تغییر فاز و تمایل به افزایش قیمت را نشان می‌دهد.

به گزارش دنیای اقتصاد؛ آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد تقاضای جهانی نفت در سال‌آینده سریع‌تر از حد انتظار افزایش خواهد یافت. آژانس پیش‌بینی خود درخصوص رشد تقاضای نفت در ادامه سال‌۲۰۲۳ را ۹۰‌هزار بشکه در روز کاهش داد. افزون بر این، پیش‌بینی رشد تقاضا در سال‌۲۰۲۴ را با ۱۳۰‌هزار بشکه در روز به یک‌میلیون و صدهزار بشکه در روز افزایش داد.

به‌رغم نزدیکی آرا در مقاطع کوتاه، شکاف بین نظرات اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی در مورد رشد تقاضای نفت در سال‌۲۰۲۴، کماکان به قوت خود باقی است. در همین رابطه، آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد؛ رشد عرضه کشور‌های تولیدکننده غیراوپک‌پلاس در سال‌۲۰۲۴ ممکن است از رشد تقاضای جهانی نیز پیشی بگیرد.

به گزارش رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در جدیدترین گزارش خوداعلام کرد تقاضای جهانی نفت در سال‌آینده سریع‌تر از آنچه انتظار می‌رفت افزایش خواهد یافت؛ نشانه‌ای از اینکه چشم انداز تقاضای کوتاه مدت برای نفت به‌رغم توافق‌های کاپ‌۲۸ درخصوص انتقال از سوخت‌های فسیلی، همچنان قوی است.

به‌رغم پیشرفت‌های اخیر، هنوز شکاف قابل‌توجهی بین آژانس بین‌المللی انرژی که نماینده کشور‌های صنعتی است و گروه تولیدکننده نفت (اوپک) در مورد چشم انداز تقاضای نفت در سال‌۲۰۲۴ وجود دارد. این دو نهاد در سال‌های اخیر بر سر مسائلی مانند تقاضای بلندمدت نفت و نیاز به سرمایه‌گذاری در منابع جدید با هم درگیر بوده اند.

دفتر آژانس بین‌المللی انرژی مستقر در پاریس در گزارش ماهانه خود اعلام کرد که مصرف جهانی نفت در سال‌۲۰۲۴ به میزان یک‌میلیون و صد‌هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت که نسبت به پیش‌بینی قبلی آژانس، ۱۳۰‌هزار بشکه در روز افزایش‌یافته، ضمن آنکه به بهبود چشم انداز بازار انرژی در ایالات متحده و کاهش قیمت نفت اشاراتی دارد.

در همین ارتباط، آژانس بین‌المللی انرژی در بیانیه اخیر خود درخصوص چشم انداز بازار انرژی اعلام کرد؛ رشد تقاضا در افق ۲۰۲۴، تا حدودی منعکس‌کننده «چشم انداز مثبت تولید ناخالص داخلی کشور‌ها در مقایسه با گزارش اقتصادی ماه گذشته» است.

این امر به‌ویژه در مورد ایالات متحده که در این ایام، فراز و نشیب‌های متعدد اقتصادی را تجربه می‌کند، مصداق دارد. در این بیانیه آمده‌است: کاهش قیمت نفت به‌عنوان یک تقویت کننده اساسی برای رشد مصرف نفت عمل می‌کند. آژانس بین‌المللی انرژی که از دگردیسی سریع سوخت‌های فسیلی به سمت انرژی‌های سبز حمایت می‌کند، به دلیل بدتر‌شدن چشم انداز اقتصاد جهانی، پیش‌بینی رشد تقاضای نفت را برای سه ماهه جاری نیز تقریبا ۴۰۰‌هزار بشکه در روز کاهش داد و به یک‌میلیون و نهصد و سی‌هزار بشکه در روز رساند.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: «اروپا، روسیه و خاورمیانه بیشترین تعدیل اقتصادی را به خود اختصاص داده‌اند. تاثیر نرخ‌های بهره بالاتر در اقتصاد واقعی احساس می‌شود. در شرایط کنونی، فعالیت‌های پتروشیمی به‌طور فزاینده‌ای به سمت چین متمایل شده‌اند که به نوبه خود، رشد را در سایر کشور‌های صاحب این فناوری تضعیف می‌کند.»

تبعات تصمیمات تولید کنندگان بر بازار

بلافاصله پس از اینکه ائتلاف اوپک پلاس، شامل کشور‌های صادرکننده نفت موسوم به اوپک و متحدانش مانند روسیه، در ۳۰ نوامبر دور جدیدی از کاهش تولید نفت را برای سه‌ماهه اول سال‌۲۰۲۴ اعلام کردند، قیمت جهانی نفت با افت محسوس، به پایین‌ترین حد خود در ۶ ماه اخیر یعنی نزدیک به ۷۲ دلار در هر بشکه رسید.

لازم به ذکر است به‌دنبال انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، قیمت جهانی نفت خام تا بیش از ۳‌درصد افزایش را تجربه کرد. در این گزارش، آژانس بین‌المللی انرژی همچنین پیش‌بینی خود را برای رشد تقاضای نفت در سال‌۲۰۲۳، تا ۹۰‌هزار بشکه در روز کاهش داد و به ۲‌میلیون و سیصد‌هزار بشکه روزانه رساند.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد، کاهش تا پنجاه‌درصدی نرخ رشد تقاضای نفت در سال‌آینده به دلیل رشد اقتصادی پایین‌تر از پیش‌بینی‌ها در اقتصاد‌های بزرگ، بهبود بهره وری و توسعه ناوگان پررونق خودرو‌های الکتریکی رقم خواهد خورد.

آژانس همچنین اعلام کرد که تمدید کاهش عرضه اوپک‌پلاس تا سه‌ماهه اول سال‌آینده تاثیر چندانی در افزایش قیمت‌ها نخواهد داشت، ضمن آنکه جو حاکم بر بازار جهانی نفت در نوامبر و اوایل دسامبر به‌طور قطعی نزولی خواهد بود. طبق پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی، در سال‌۲۰۲۴ سطح عرضه نفت از سوی تولیدکنندگان خارج از اوپک‌پلاس تا یک‌میلیون و ۲۰۰‌هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد که در نوع خود کاهشی چشمگیر نسبت به رشد ۲‌میلیون و ۲۰۰‌هزار بشکه‌ای طی سال‌جاری به رهبری ایالات‌متحده است.

این امر به‌علاوه کاهش تقاضا می‌تواند به منزله جریان باد مخالف برای ائتلاف اوپک پلاس باشد. آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: «درحالی‌که رشد عرضه نفت کشور‌های غیراوپک پلاس قرار است در سال‌۲۰۲۴ شتاب خود را از دست بدهد، رشد تولید پیش‌بینی‌شده یک‌میلیون و ۲۰۰‌هزار بشکه‌ای در روز ممکن است از افزایش تقاضای جهانی نفت فراتر رود.

ادامه افزایش تولید و کندی رشد تقاضا، تلاش‌های تولیدکنندگان کلیدی را برای دفاع از سهم خود در بازار و حفظ قیمت‌های نفت در سطوح بالا، پیچید ه‌تر از گذشته خواهد کرد.»

پیش‌بینی‌ها چه می‌گویند؟

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت خام اوپک به‌اضافه چراغ‌سبز برداشت از ذخایر، معروف به فراخوان اوپک، به‌طور متوسط در سال‌۲۰۲۴ به ۲۸‌میلیون و ۲۰۰‌هزار بشکه در روز و در نیمه اول سال‌آینده به ۲۷‌میلیون و ۷۰۰‌هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت.

آژانس بین‌المللی انرژی تخمین زد که اوپک در نوامبر ۲۸‌میلیون و ۱۰۰‌هزار، معادل ۴۰۰‌هزار بشکه بیشتر در روز از تقاضای نفت خام این ائتلاف در نیمه اول سال‌آینده تولید خواهد کرد. اوپک در گزارش اخیر ماهانه خود پیش‌بینی رشد تقاضای جهانی نفت در سال‌۲۰۲۳ را برابر با ۲‌میلیون و ۴۶۰‌هزار بشکه روزانه اعلام کرد؛ این در حالی است که مطابق با پیش‌بینی ها، اوپک در سال‌۲۰۲۴، شاهد رشد تقاضای نفت معادل ۲‌میلیون و ۲۵۰‌هزار بشکه در روز خواهد بود که البته نسبت به پیش‌بینی ماه گذشته تغییر چندانی نداشته‌است.

با این همه، می‌توان مشاهده کرد پیش‌بینی‌های آژانس بین‌المللی انرژی و اوپک برای رشد تقاضای جهانی نفت در سال‌۲۰۲۴ اندکی به‌هم نزدیک شده‌است. تفاوت کنونی برابر با یک‌میلیون و ۱۵۰‌هزار بشکه در روز، معادل تقریبا یک‌درصد مصرف روزانه نفت جهان و تولید روزانه یک عضو اوپک مانند لیبی است.

اغلب کارشناسان بین‌المللی حوزه نفت با توجه به روند تغییرات در چشم انداز اقتصادی و عدم‌قطعیت‌های ژئوپلیتیکی که در سال‌جاری شامل لغو قرنطینه‌های ناشی از ویروس‌کرونا و افزایش نرخ بهره توسط چین بود، مجبور به اعمال تجدید نظر‌های قابل‌توجهی در پیش‌بینی‌های خود شده‌اند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر