يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: 88457
تاریخ انتشار: 27 آذر 1402 14:14
اتاق اصناف ایران گزارش می دهد

وضعیت بازار در آستانه شب یلدا

اتاق اصناف ایران در گفت‌وگو با روسای اتحادیه‌های صنفی میوه‌وتره‌بار، خشکبار و آجیل و قنادان در استان‌های مختلف، نمایی کلی از وضعیت اقلام و ملزومات شب یلدا ارائه کرده است.
عرضه مایحتاج شب یلدا در استان‌ها و شهرهای مختلف کشور زیر نظر اتحادیه‌های صنفی و اتاق‌های اصناف آغاز شده است و همزمان طرح تشدید نظارت و بازرسی در ایام شب یلدا با هدف ثبیت قیمت و حفظ آرامش بازار و صیانت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی برخی از افراد فرصت‌طلب و سودجو از ۲۰ آذر ماه در دستور کار اتاق‌های اصناف سراسر کشور قرار گرفته است. اتاق اصناف ایران در گفت‌وگو با روسای اتحادیه‌های صنفی میوه‌وتره‌بار، خشکبار و آجیل و قنادان در استان‌های مختلف، نمایی کلی از وضعیت اقلام و ملزومات شب یلدا ارائه کرده است.

کمبود هندوانه در بازار رشت

رئیس اتحادیه بارفروشان میوه‌وتره بار رشت با اشاره به فراوانی میوه در بازار رشت می‌گوید: امسال میوه‌هایی مانند انار، به و نارنگی در بازار به وفور عرضه شده است، اما ممکن است هندوانه نسبت به سال گذشته کمتر عرضه شود.

به گفته ابراهیم حسنی بوساری امسال قیمت میوه در بازار شب یلدا افزایش نخواهد یافت. اما با نزدیک شدن به شب یلدا و کاهش عرضه میوه در بازار این احتمال وجود دارد که قیمت میوه کمی افزایش یابد. یا کیفیت میوه‌های عرضه شده، به دلیل افزایش تقاضا اندکی کاهش یابد.

وی افزود: متاسفانه در سال‌های اخیر قدرت خرید مردم کاهش یافته است و این امر باعث شده تا میادین میوه و تره‌بار همواره مملو از میوه باشد. امیدواریم که امسال نیز همانند سال‌های گذشته شب یلدا با رونق بازار میوه و تره‌بار همراه باشد.

معضل کمبود شکر در کرمان

رئیس اتحادیه صنف قنادان وشیرینی فروشان کرمان از عدم تخصیص شکر به قنادی‌های استان خبر داد و گفت: در حال حاضر مشکل اصلی صنف قنادان کرمان، کمبود شکر در بازار است که موجب شده قنادان شکر مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کنند.

به گفته امیر رنجبر، علی‌رغم اینکه تلاش می‌شود شیرینی مورد نیاز شب یلدا با کیفیت مطلوب و قیمت مناسب به دست مردم برسد، اما عدم تخصیص سهیمه شکر قنادی‌ها و تأمین شکر از بازار آزاد بر قیمت تمام شده شیرینی تأثیر می‌گذارد.

وی در ادامه به گرانی آجیل و خشکبار نیز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه انواع آجیل و خشکبار در کرمان عرضه می‌شود و کمبودی در این حوزه نیست، منتها افزایش بسیار زیاد قیمت این محصولات از یک طرف و کاهش قدرت خرید مردم از طرف دیگر، تقاضا در این بازار را کم کرده است.

نبود آرد مرغوب در سمنان

رئیس اتحادیه قنادان سمنان نیز با اشاره به عرضه فراوان انواع شیرینی و خشکبار در بازار شب یلدا گفت: در حال حاضر یکی از مشکلات قنادان سمنان، تأمین آرد مرغوب برای تولید انواع شیرینی است. البته تلاش کرده‌ایم آرد باکیفیت را از استان‌های دیگر وارد کنیم تا به مناسب شب یلدا با کمبود و افزایش قیمت شیرینی مواجه نشویم.

حسن ارجنه افزود: در بخش عرضه آجیل و خشکبار نیز تنها معضل بازار، افزایش قیمت انواع خشکبار است که امسال بازار این اقلام را با رکود مواجه کرده است. این رکود، موجب شده تا محصولات در واحدهای صنفی انبار شود.

کاهش عرضه آجیل در بازار ساری

رئیس اتحادیه صنف قنادان و شیرینی‌فروشان ساری نیز در خصوص بازار شیرینی و خشکبار شب یلدا در شهرستان ساری گفت: امسال بسیاری از واحدهای صنفی عرضه‌کننده آجیل و خشکبار به دلیل افزایش قیمت و گرانی این اقلام، از عرضه آن صرف‌نظر کرده‌اند.

به گفته منصور اسماعیلی علاوه بر کاهش عرضه آجیل و خشکبار در بازار؛ تقاضا برای خرید این اقلام نیز کاهش یافته است.

وی در خصوص وضعیت عرضه شیرینی در بازار شب یلدا نیز گفت: در حال حاضر عرضه شیرینی با مشکل خاصی مواجه نیست و شیرینی مورد نیاز شب یلدا به وفور عرضه می‌شود.

افزایش نسبی قیمت شیرینی در خرم آباد

رئیس اتحادیه صنف قنادان و شیرینی فروشان خرم‌آباد در خصوص وضعیت عرضه مایحتاج شب یلدا در بازار خرم‌آباد گفت:در حال حاضر قنادی‌ها به دلیل کمبود شکر در مضیقه هستند و لذا برای تأمین شکر مورد نیاز خود، مجبور به خرید شکر از بازار آزاد هستند.

به گفته صادق ناصری در صورتی که سهمیه شکر به موقع به دست قنادان نرسد، افزایش قیمت شیرینی چندان دور از انتظار نیست.

قیمت‌گذاری شیرینی دستوری نیست

رییس اتحادیه قنادان، شیرینی‌فروشان و کافه قنادی تهران با اشاره به اینکه هیچ کمبودی در مواد اولیه و شیرینی برای شب یلدا در بازار وجود ندارد، گفت: با توجه به آزادسازی نرخ کالاهای اساسی و افزایش قیمت سایر مواد اولیه تولید کیک و شیرینی، هیچ قیمت‌گذاری دستوری برای شیرینی نداریم، اما مردم می‌توانند هرگونه گران‌فروشی شب یلدا را گزارش کنند.

به گفته علی بهره‌مند شیرینی‌فروشی‌های درجه یک و دو و سه بر اساس متریال مورد استفاده و عرضه و تقاضا قیمت‌ها را تعیین می‌کنند با این حال انتظار می‌رود قنادان محصول باکیفیت را با قیمت‌های مناسب به دست مردم برسانند.

وی توصیه کرد: هموطنان شیرینی شب یلدا را از قنادی‌ها و شیرینی فروشی‌هایی که پروانه فعالیت دارند، خریداری کنند و در صورتی که شهروندان در خصوص کیفیت و قیمت محصولات عرضه‌ شده در قنادی‌ها و شیرینی فروشی‌های تهران شکایتی داشته باشند، می‌توانند با اتحادیه قنادان مربوطه تماس بگیرند.

قیمت میوه متعادل است

رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران در خصوص وضعیت بازار میوه شب یلدا گفت: بر اساس سنوات گذشته بخش خصوصی تلاش دارد مایحتاج سفره شب یلدای مردم را تأمین کند و در حال حاضر نیز قیمت‌ محصولات ارائه شده در بازار  متعادل است.

به گفته اسدالله کارگر در مناسبت‌هایی مانند شب یلدا از اقلامی مانند انار، هندوانه و خرمالو بیشتر استفاده می‌شود که در حال حاضر این اقلام به میزان کافی و با انواع قیمت‌ها در بازار موجود است.

رئیس اتحادیه بارفروشان کرمانشاه در خصوص وضعیت بازار میوه شب یلدا در کرمانشاه گفت: هیچ کمبودی از نظر میوه در بازار وجود ندارد. به گفته عزت‌الله گوهرباری با نزدیک شدن به شب یلدا انار و هندوانه که دو میوه اصلی شب یلدا است در بازار به وفور عرضه می‌شود. سایر میوه‌ها مانند پرتقال، سیب، نارنگی و موز نیز با قیمت‌های متفاوت در بازار موجود است. وی با بیان اینکه قیمت میوه‌ شب یلدای امسال در کرمانشاه نسبت به سال قبل تغییر چندانی نداشته، اظهار کرد: تنها قیمت هندوانه امسال تا حدودی افزایش یافته، اما قیمت سایر میوه‌ها تغییری نداشته و برخی از انواع میوه از جمله پرتقال کاهش قیمت نیز داشته است.

به گفته رئیس اتحادیه بارفروشان کرمانشاه با توجه به حجم بالای عرضه میوه بعید است در روزهای مانده به شب یلدا کمبود و یا افزایش قیمت داشته باشیم.

 

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر