يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: 88365
تاریخ انتشار: 19 آذر 1402 22:41
مجلس‌نشینان و چند تن از نمایندگان هم در جلسه امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی با تذکری شفاهی خواستار رسیدگی دولت و قوه قضائیه و برخوردی جدی با عوامل فساد شرکت چای دبش، شدند.
یک نماینده مجلس با تأکید بر اینکه اختلاس چای خیانت به کشور بوده و باید با عوامل آن برخورد قاطع شود، تصریح کرد: نقش گمرک و سایر دستگاه‌ها در این مورد باید کاملاً مشخص باشد.

 افشای فساد چای دبش با رقم بسیار سنگین بیش از سه و نیم میلیارد دلار واکنش‌های زیاد دولتی‌ها و سیاسیون کشور در رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی را به همراه داشت.

مجلس‌نشینان و چند تن از نمایندگان هم در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی با تذکری شفاهی خواستار رسیدگی دولت و قوه قضائیه و برخوردی جدی با عوامل آن شدند.

دولت و دستگاه قضا به پرونده فساد چای دبش ورود کنند

در این راستا، محمدتقی نقدعلی در تذکر شفاهی خود، گفت: قوه قضائیه و دولت باید به مسأله رانت و فساد چای دبش ورود کرده و برخورد جدی با همه عوامل داشته باشد.

نماینده خمینی شهر در مجلس بیان کرد: نیرو‌های شرکتی از ما سوال می‌کنند چطور برای تبدیل وضعیت ما قانون مصوب به اصل ۷۵ و عدم وجود بودجه برخورد می‌کند، اما در چنین رانتی از نظر کیفیت تخصیص، میزان برآورد نیاز و حتی نوع چای وارداتی انواع و اقسام تخلف با رقم بالا صورت گرفته است؟ تنها پاسخی که مردم از ما می‌پذیرند، برخورد جدی است.

وی افزود: امروز واردات خودرو با توجیه نبود ارز با کندی بسیار پیش می‌رود، اما یک شرکت چنین دریافتی را به خود اختصاص می‌دهد. ما برای دو قرص نان سامانه راه‌اندازی کردیم، در حالی که باید چنین سامانه‌ای را برای کالا‌های دیگر مانند چای نیز تشکیل داد.

وی متذکر شد: هرچند موضوعی مانند رانت فولاد از گذشته آغاز شده، اما حاکمیت موظف است برخورد بازدارنده داشته باشد و این برخورد باید طوری باشد که به چشم مردم بیاید.‌
نمی‌گذاریم پول بیت‌المال از حلقوم اختلاس‌گران پایین برود

از سوی دیگر، سید غنی نظری در تذکر شفاهی خود، گفت: اختلاسی که در حوزه چای اتفاق افتاده است، به هیچ عنوان قابل قبول نبوده و باید با جدیت با متخلفان برخورد شود.

نماینده خلخال و کوثر در مجلس با بیان اینکه مبلغ مورد اختلاس قرار گرفته ۳.۵ میلیارد دلار و معادل ۱۴۰ هزار میلیارد تومان است، ادامه داد: مبالغ سنگین در حالی مورد اختلاس قرار گرفته که ما در شهرستان‌های خود برای پروژه‌های عمرانی بار‌ها و بار‌ها نزد سازمان بودجه رفتیم و این مجموعه می‌گوید هزار میلیارد تومان برای تهاتر نفت ندارد. حال از بانک مرکزی می‌پرسم چگونه پول مرتبط با اختلاس چای را پرداخت کردید؟

وی با تأکید بر اینکه اختلاس چای خیانت به کشور بوده و باید با عوامل آن برخورد قاطع شود، تصریح کرد: نقش گمرک و سایر دستگاه‌ها در این مورد باید کاملاً مشخص باشد. ما اجازه نمی‌دهیم پول بیت‌المال به این راحتی از حلقوم این اختلاس‌گران و متخلفان پایین برود.
یک سوال مهم از دولت رئیسی

همچنین، سیدمرتضی حسینی در تذکری شفاهی با اشاره به فساد یکی از شرکت‌های وارد کننده چای اظهار کرد: بحث فساد اخیر که درخصوص یکی از واردکنندگان چای رخ داده است، فضای ذهنی جامعه و مردم ما را درگیر کرده است و ما می‌خواهیم از دولت سوال کنیم با توجه به این حجم فساد چه نظارتی صورت می‌گیرد؟

این نماینده مجلس اظهار کرد: مردم در صف دریافت وام هستند، مرتب برای آن‌ها اشکال‌تراشی کرده و آن‌ها را معطل می‌کنیم یا وام فرزندآوری و وام کالا‌های اساسی را به سختی دریافت می‌کنند، اما این جور اختلاس‌ها مرتب اتفاق افتاده و می‌گویند که فساد در مجموعه‌های اداری نیست.

حسینی تاکید کرد: بحث دیگر ما مجموعه حراست‌ها است؛ اگر در ریاست جمهوری مجموعه حراست‌ها کار خود را به خوبی انجام داده و نظارت لازم را انجام دهند، اینجور فساد و اختلاس‌ها شکل نمی‌گیرد. بنده در مجموعه فولاد میانه نزدیک به سه ماه پیش موردی را به رئیس اداره اطلاعات میانه مطرح کردم و به حراست وزارت راه تذکر دادم تا جلوی فساد گرفته شود؛ بنابراین اگر می‌خواهیم با فساد مقابله کنیم باید مجموعه حراست کار خود را به خوبی انجام دهند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر