شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: 88331
تاریخ انتشار: 15 آذر 1402 10:20
چهار محصول لادا در نمایشگاه اوراسیای تهران در حالی رونمایی شدند که برخی از مدل‌های آن، به دلیل نداشتن ایربگ، مجوز ورود به کشور را نگرفتند. اما همین محصولات روسی که هم‌تراز کوییک هم نیستند احتمالاً با قیمت‌های میلیاردی به دست ایرانیان برسند. بر این اساس پس از چین نوبت به روسیه رسیده که ایران را به بازار محصولات بدون مشتری و بدون آپشن خود تبدیل کنند.
شرکت تازه‌ تأسیس نیکا موتو، روز گذشته از چهار محصول روسی لادا در نمایشگاه بین‌المللی اوراسیا رونمایی کرد. خودرو‌هایی که از لحاظ ایمنی و رفاهی از داشتن حداقل امکانات هم محروم هستند و حتی برخی از مدل‌های آن به دلیل نداشتن ایربگ، قادر به دریافت مجوز ورود به ایران نشدند.

به گزارش خبرآنلاین، حالا پس از محصولات بی‌کیفیت چینی، نوبت به خودرو‌های از رده خارج شوروی سابق رسیده تا مردم ایران را به صف طرح‌های پیش‌فروش‌های میلیارد تومانی بکشاند. در حالی که در ابتدای آزادسازی واردات خودرو به کشور، بحث ورود برند‌هایی نظیر بی. ام؛ و و بنز به کشور بود، اما به نظر می‌رسد چنین برند‌هایی صرفاً سهم گروه‌هایی رانتی است و سهم مردم، برند‌های از رده خارج شوروی.

سوال اصلی این است که چرا واردات خودرو‌های کارکرده خارجی به بهانه‌هایی مانند نداشتن کیفیت لازم و... به‌رغم تصویب آن توسط مجلس تعلیق می‌شود و از سوی دیگر، واردات خودرو‌های بی‌کیفیت که ایرادات مونتاژی واضحی در نمونه‌های نمایشگاهی آن‌ها به چشم می‌خورد، انجام می‌گیرد. خودرو‌هایی که درصورت ورود به بازار ایران، احتمالاً با قیمت‌هایی در محدوده یک میلیارد تومان و بالاتر به فروش می‌رسد و حتی به باور بسیاری، پایین‌تر از محصولات کوییک سایپا دسته‌بندی می‌شوند.

لادا یکی از خودروسازان دولتی روسیه است که زیرمجموعه آفتا واز (Avto Vaz) محسوب می‌شود. این شرکت در سال ۱۹۶۶ با همکاری فیات ایتالیا و اتحاد جماهیر شوروی تأسیس شد. شاید محصولات این برند در دهه اول تولید، طرفداران خاص خود را در شوروی و اروپای شرقی داشت، اما در حال حاضر حتی روس‌ها هم در انتخاب خودرو به این برند اعتنایی ندارند و صرفاً در صورت اجبار تن به لاداسواری می‌دهند.

با این حال دولت ایران برای اینکه برادری خود را به کاخ کرملین ثابت کند مرز‌های کشور را روی محصولات این برند نامحبوب و محصولات بدون آپشنش باز کرد تا مشخص شود رویکرد سیاسی در واردات خودرو هم بیش از نیاز بازار اهمیت دارد.

لادا وستا استیشن واگن، وستا سدان، گرانتا و نیوا چهار محصول معرفی‌شده در نمایشگاه بین‌المللی بود که قرار است در ابتدا به صورت وارداتی و سپس به صورت مونتاژی در بازار ایران عرضه شوند.

یک مقام روسی شرکت لادا در نمایشگاه اختصاصی اوراسیا به تجارت‌نیوز گفت: اولین سری از محصولات لادا احتمالاً ماه آینده وارد کشور می‌شود و تا سال دیگر، برنامه مونتاژ خودرو در خاک کشور کلید خواهد خورد.

وی ادامه داد: لادا لارگوس، محصول دیگر این شرکت بوده که در دسته مینی قرار می‌گیرد و به دلیل تحریم‌های بین‌المللی، فعلاً امکان تولید ندارد. نیوا خودروی دیگری است که به دلیل مجهز نبودن به کیسه هوا، امکان ورود آن به کشور وجود نداشت که احتمالاً با تعبیه دو عدد کیسه هوای جلو، مجوز ورود این خودرو نیز به کشور گرفته شود.

این سدان روسی، ارزان‌ترین خودروی واردشده روسی به داخل کشور است که از یک پیشرانه ۱.۶ لیتری چهار سیلند استفاده می‌کند که در نسخه ۸ و ۱۶ سوپاپ تولید می‌شود. نسخه ۸ سوپاپ قادر به تولید ۸۹ اسب‌بخار و نسخه ۱۶ سوپاپ، حداکثر ۱۰۶ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند که هر دو آن‌ها قدرت تولیدی را به کمک گیربکس پنج‌سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌کنند.

لادا گرانت با توجه به تیپ‌های مختلفی که دارد از ۸ الی ۱۰ هزار دلار در بازار روسیه به فروش می‌رسد.

محصول دیگر این شرکت علی‌رغم اینکه در کاتالوگ رسمی لادا، کلاس استیشن واگن برای نیوا نوشته شده است، در رده کراس‌اوور طبقه بندی می‌شود. نیوا از پیشرانه ۱.۷ لیتری چهار سیلندر با هشت سوپاپ استفاده می‌کند که قادر به تولید حداکثر ۸۰ اسب بخار قدرت را دارد. این قدرت تولیدی از طریق گیربکس پنج سرعته به هر چهار چرخ منتقل می‌کند.

لادا نیوا در تیپ‌های مختلف از حدود ۱۰ الی ۱۲ هزار دلار در کشور روسیه به فروش می‌رسد.

نسخه‌ای که در نمایشگاه حضور دارد در رده استیشن واگن قرار می‌گیرد. طبق گفته مقام مسئول، این خودرو با پیشرانه ۱.۶ لیتری به صورت چهار سیلندر و ۱۶ سوپاپ عرضه می‌شود که می‌تواند حداکثر ۱۰۶ اسب‌بخار قدرت تولیدی را به کمک گیربکس پنج سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل کند.

این خودرو با توجه به تیپ‌های متفاوتی که دارد از قیمت ۱۴ الی ۱۶ هزار دلار به فروش می‌رسد.

وستا در نسخه سدان از یک تیپ اسپرت نیز بهره می‌برد که نمونه آپشنال و البته گران‌تر آن به شمار می‌رود. این خودرو از پیشرانه ۱.۸ لیتری چهار سیلندر و ۱۶ سوپاپ استفاده می‌کند که حداکثر ۱۴۵ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند.

این خودرو نسبت به محصولات دیگر دارای امکاناتی همچون کنترل پایداری، دوربین جانبی و نمایشگر مرکزی است. وستا اسپرت به دلیل عرضه محدودتر و البته امکانات بیشتر با قیمت ۱۸ الی ۲۲ هزار دلار در بازار روسیه عرضه می‌شود.

هدف از انجام واردات؛ افزایش رقابت یا تأمین منافع گروه‌های خاص؟

با آزادسازی واردات خودرو از سال گذشته، مسئولان دولتی هدف از واردات را افزایش رقابت در بازار خودرو و تأمین مازاد تقاضا اعلام می‌کنند. اما سوالی که مطرح می‌شود، این است با توجه به اینکه صنعت خودروسازی روسیه و مخصوصاً شرکت لادا که وضعیت چندان بهتری نسبت به صنعت خودروی ایران ندارد، چگونه می‌خواهد با عرضه محصولات خود در ایران، رقابت را در بازار افزایش دهد.

خودرو‌هایی که از لحاظ کیفیت و امکانات رفاهی در رده مطلوبی قرار ندارند و البته از قیمت بالایی نسبت به محصولات داخلی قرار می‌گیرند. ارزان‌ترین نسخه لادا که حدود ۱۰ هزار دلار قیمت دارد، با توجه به تعرفه گمرکی و سایر هزینه‌های جانبی، احتمالاً با قیمت ۷۰۰ الی ۸۰۰ میلیون تومان در بازار ایران عرضه شود.

از سوی دیگر تولید برخی از محصولات این شرکت به دلیل تحریم‌های روسیه متوقف شده و حتی برخی از خودرو‌های آن بدون ایربگ در بازار روسیه عرضه می‌شوند که نتوانستند مجوز ورود به کشور را بگیرند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر