يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: 88302
تاریخ انتشار: 13 آذر 1402 16:52
امروزه با سیر شتابان تغییر در مدل‌های تولید، کنترل کیفیت، ارزیابی، صادرات و بازارهای متفاوت که به واسطه ورود و گسترش فناوری اتفاق افتاده و خواهد افتاد، آشنایی با تحول دیجیتال و آماده شدن برای پیاده‌سازی آن برای صنایع دیگر یک انتخاب نیست و به مثابه یک الزام درآمده است.
کشورمان ایران نیز از این اصل مستثنی نیست، گرچه ایران، در انقلاب‌های صنعتی پیشین هم، از قافله تکنولوژی و فناوری عقب مانده بود. اما انقلاب صنعتی چهارم، آنقدر به سرعت ساختارها را تغییر می‌دهد که می‌تواند یک صنعت یا یک کسب‌وکار را به کلی از بین ببرد. در انقلاب صنعتی چهارم دیگر آماده شدن برای اجرای گام به گام تحول دیجیتال تنها برای بهبود راندمان یا یکپارچه‌کردن نظارت، یا داده‌محور کردن تصمیمات در صنعت نیست، بلکه برای زنده ماندن است. بنابراین، با توجه به حساسیت موضوع، لازم است آموزش تحول دیجیتال در صنایع به عنوان یک موضوع کلیدی در دستور کار صنایع، کسب‌وکارهای بخش خصوصی و حتی دولت قرار بگیرد.

در این رابطه باید متاوجه باشیم که تحول دیجیتال فقط مسئله فناوری نیست، بلکه شامل فرایندی نسبتاً طولانی، فراگیر و پیچیده است که از مدل کسب و کار تا نیروی انسانی یک شرکت را درگیر می‌کند. نتایج و تاثیراتی درون سازمانی و بیرون سازمانی دارد. می‌تواند بر محیط اطراف صنایع تاثیر بگذارد، راندمان و بهره‌وری را بهبود ببخشد و مدل تصمیم‌گیری‌های درون سازمانی را تغییر دهد. همه اینها نتایج مثبتی هستند اما مانند هر تغییر دیگری، پیچیدگی‌هایی ایجاد می‌کنند.

از این رو، دوره تخصصی آموزشی تحول دیجیتال پیرو حساسیت‌های موجود، با رویکرد آموزش مفاهیم اصلی «تحول دیجیتال» به مدیران ارشد صنعت، مدیران کسب‌وکارهای فناورانه و دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته‌های مرتبط تدوین و برنامه‌ریزی شده است.

 هدف از برگزاری این دوره نه‌ فقط آموزش، بلکه تشکیل میز گفتگویی است برای ارتباط موثر میان صنعت، اکوسیستم نوآوری و فناوری و دانشگاه؛ به همین دلیل مخاطبان این دوره از هر سه گروه مذکور هستند. ارزش افزوده این دوره آموزشی علاوه بر آموزش، تشکیل بستری برای تبادل تجربه، شناسایی چالش‌ها، راه‌حل‌ها و ارتباط موثر آینده برای پیاده‌سازی و اجراست.

این دوره در 5 هفته، 32 ساعت آموزش و یک رویداد 4 ساعته، با سرفصل‌هایی شامل: استراتژی‌های نوآوری و تحول دیجیتال در صنعت، رهبری و معماری دیجیتال در سازمان، فناوری هوش مصنوعی در صنعت، فناوری اینترنت اشیا و بهبود فرآیندها در صنعت، فناوری واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در صنعت، زیرساخت فناوری برای تحول دیجیتال در صنعت، سناریوهای آینده تحول دیجیتال در صنعت و تحول دیجیتال و تاثیرات محیطی برگزار خواهد شد.

مزایای شرکت در این دوره چیست؟
هر جلسه از جلسات چهارگانه دوره به میزبانی یکی از بازیگران صنعت یا اکوسیستم نوآوری برگزار خواهد شد، تا شرکت‌کنندگان علاوه بر آموزش امکان بازدید و آشنایی با مختصات این صنایع را نیز داشته باشند.

در پایان دوره یک رویداد ۴ ساعته با حضور فعالان اکوسیستم نوآوری در دانشگاه شهید بهشتی برگزار خواهد شد.

یک بازدید داخلی برای شرکت‌کنندگان در نظر گرفته شده است که شامل بازدید از کل زنجیره ارزش معدن تا تولید شمش در زنجان  به میزبانی یکی از معادن کشور خواهد بود.

شرکت در نمایشگاه «صنعت ۴» در آلمان، که موجب آشنایی شرکت‌کنندگان با آخرین دستاوردهای انقلاب صنعتی چهارم خواهد شد.

محتوای دوره
دوره تحول دیجیتال با همکاری و مشارکت نهادها و مجموعه‌های فعال در بخش خصوصی، با این رویکرد طراحی شده است که به شرکت‌کنندگان -با توجه به دسته‌بندی مخاطبان- یک رویکرد کلی به همه این مسائل بدهد.

در روز روز اول به آموزش مفاهیم کلی و پایه تحول دیجیتال پرداخته خواهد شد. تاریخچه انقلاب‌های صنعتی، ضرورت تحول دیجیتال و اهمیت پرداختن به آن، شیوه‌های پیاده‌سازی و استراتژی‌های نوآوری از سرفصل‌های این جلسه است.

روز دوم، به درون سازمان، رهبری سازمانی در تحول دیجیتال و معماری سازمانی و تغییراتی که متوجه آن خواهد بود پرداخته می‌شود.

روز سوم به سناریوها و تاثیرات محیطی اختصاص دارد. اینکه سناریوهای تحول دیجیتال کدام است و تحول دیجیتال چه تاثیراتی بر اشتغال، جامعه، شکل زندگی و جامعه اطراف صنعت خواهد داشت؟

هدف روز چهارم هرچه بیشتر روشن‌کردن محیط اطراف است. تاثیر تحول دیجیتال بر محیط زیست، اقتصاد کلان، رسانه، جامعه و ارتباطات بین‌الملل اقتصادی و صنعتی. این روز با سخنرانان کلیدی متخصص در هر زمینه همراه خواهد بود و امکان پرسش و پاسخ و شبکه‌سازی برای شرکت‌کنندگان فراهم می‌شود.

دستاوردهای دوره
دوره تحول دیجیتال با این ایده طراحی شده است که اولین گام برای پیاده‌سازی تحول دیجیتال درون صنعت باشد. بنابراین دستاورد اول و مهم آن ساخته‌شدن فضای مفهومی و اجرایی واقع‌گرایانه برای مدیران ارشد صنعت، مدیران کسب‌وکارهای فناورانه و دانشجویان تحصیلات تکمیلی این دوره است. 

از دیگر دستاوردهای دوره می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·         آشنایی با مفاهیم و ضرورت تحول دیجیتال
·         یافتن راه‌حل‌های جدید مبتنی بر فناوری برای مسائل و مشکلات در صنعت
·         آشنایی با روش‌های پیاده‌سازی تحول دیجیتال
·         آشنایی با فناوری‌های انقلاب صنعتی چهارم
·         آشنایی با برنامه‌ریزی بر اساس سناریو و مدیریت عدم قطعیت‌ها
·         آشنایی با تاثیرات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و محیط زیستی تحول دیجیتال
·         آشنایی با صنعت، امکان شبکه‌سازی متقابل میان اکوسیستم نوآوری و صنعت و امکان تبادل تجربه

بر اساس این گزارش، این دوره با همکاری مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران، انجمن مدیریت فناوری و نوآوری، اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان، گروه کسب و کارهای نوین آن و آکادمی آن‌سو و سایر فعالان بخش خصوصی و اکوسیستم نوآوری کشور در دی و بهمن ماه ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر