جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 8830
تاریخ انتشار: 26 آذر 1392 20:38
به گزارش راه مردم به نقل از انتخاب، بیست و چهارم آذرماه سالروز صدور فرمان 8 ماده‌اي امام راحل است كه در آغاز آن مرقوم فرمودند: «در تعقيب تذّكر به لزوم اسلامي نمودن تمام ارگانهاي دولتي، به ويژه دستگاه‌هاي قضايي ... لازم است تذّكراتي به جميع متصديان امور داده شود»

فرماني كه در بند نخستين آن «دقت و سرعت»را لازمة تهيه قوانين شرعيه و تصويب و ابلاغ آنها خواند و در بند دوّم آن تأكيد كردةاند كه «اشخاص مفيد و مؤثر با اشكالات واهي كنار گذاشته نشوند»


فرماني كه احساس «آرامش قضايي ملت»را ضرورتي براي زندگي و ساير احكام عدل اسلامي مي‌خواند تا «جان و مال و حيثيت»مردم در «امان» باشد.


امام مهربان امت در آن پيام كه سراسر سرشار از قاطعيت نسبت به مسوولان و مهرباني نسبت به مردم و شهروندان است، مي‌گويد: «هيچ كس حق ندارد كسي را بدون حكم قاضي كه از روي موازين شرعي بايد باشد، توقيف كند يا احضار نمايد.»


فرماني كه در بند ششم آن آمده است:«هيچ كس حق ندارد به خانه يا مغازه و يا محل كار شخصي كسي بدون اذن صاحب آنها وارد شود يا كسي را جلب كند، يا به نام كشف جرم يا ارتكاب گناه، تعقيب و مراقبت نمايد، و يا نسبت به فردي، اهانت نموده و اعمال غيرانساني- اسلامي مرتكب شود، يا به تلفن يا نوار ضبط صوت ديگري به نام كشف جرم با كشف مركز گناه گوش كند، و يا براي كشف گناه و جرم هرچند گناه بزرگ باشد، شنود بگذارد و يا دنبال اسرار مردم باشد، و تجسس از گناهان غير نمايد يا اسراري كه از غير به او رسيده، ولو براي يك نفر فاش كند. تمام اينها جرم [و] گناه است و بعضي از آنها چون اشاعه فحشا و گناهان از كباير بسيار بزرگ هستند، و مرتكبين هر يك از امور فوق مجرم و مستحق تعزیر شرعي هستند و بعضي از آنها موجب حد شرعي مي‌باشد.»


نكته ظريف بندهاي آن پيام امام، تعيين مرز قضايي و امنيتي بين مردم و كساني است كه به قول آيت‌ا... هاشمي رفسنجاني با انجام كارهاي ضداسلامي از محدوده حقوق شهروندي خويش پا را فراتر مي‌گذارند و مخلّ امنيت جامعه اسلامي مي‌شوند. البته پس از بيان آن نكات دوباره مي‌فرمايند: «بايد همه بدانيم كه پس از استقرار حاكميت اسلام و ثبات و قدرت نظام جمهوري اسلامي با تأييد و عنايات خداوند قادر متعال و توجه حضرت خاتم‌الاوصياء و بقيه‌ا...  _اروحنا لمقدمه الفداء..._ و پشتيباني بي‌نظير ملت متعهد و ارجمند از نظام و حكومت قابل قبول و تحمل نيست كه به اسم انقلاب و انقلابي بودن، خداي ناخواسته به كسي ظلم شود و كارهاي خلاف مقررات الهي و اخلاق كريمه اسلامي از اشخاص بي‌توجه به معنويت صادر شود.»


گويي اين جملات كه دقيقاٌ 31 سال پيش بر قلم آن مرد خدايي جاري شد، براي وضعيت امروز ماست كه «بايد ملّت از اين پس كه حال استقرار و سازندگي است، احساس آرامش و امنيت نمايند و آسوده خاطر و مطمئن از همه جهات به كار خويش ادامه دهند»


جايش خالي است روحش شاد.«والسلام»

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر