شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: 88297
تاریخ انتشار: 13 آذر 1402 09:09
براساس نتایج مطالعه تازه ای که در نشریه Nutrients منتشر شده مصرف برخی از مواد غذایی و نوشیدنی ها می تواند افراد را در معرض افزایش خطر ابتلا به سرطان کولورکتال (روده) قرار دهد.
محققان دانشکده پزشکی دانشگاه ژجیانگ در چین، ۱۳۹ عامل رژیم غذایی و تاثیر آن را بر خطر ابتلا به سرطان کولورکتال مورد تجزیه و تحلیل قرار داده اند. شرکت کنندگان شامل ۱۱۸۲۱۰ نفر بودند که در مطالعه طولانی مدت بانک زیستی بریتانیا شرکت کردند و همه آنان پرسش نامه‌هایی آنلاین در مورد میزان غذای مصرفی خود را تکمیل کردند. پس از پیگیری ۱۲.۸ سال، محققان هشت ماده غذایی را شناسایی کردند که نشان داده شده بود بر افزایش خطر ابتلا به سرطان کولورکتال تاثیر می‌گذارد.

به گزارش فرارو به نقل از فاکس نیوز، دو مورد نخست الکل و نان سفید بدون توجه به عوامل ژنتیکی بودند که احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند. در مطالعات پیش‌تر صورت گرفته نیز الکل با افزایش خطر ابتلا به سرطان مرتبط شناخته شده بود. نویسندگان مقاله مرتبط با این مطالعه می‌نویسند: "اتانول موجود در هر نوع نوشیدنی الکلی یک عامل خطر شناخته شده برای ابتلا به سرطان کولورکتال است، زیرا استالدئید به عنوان اولین متابولیت آن به مثابه یک عامل سرطان زا برای انسان از سوی آژانس بین المللی تحقیقات ارزیابی شده اند".

آنان خاطر نشان ساخته اند که خطر مرتبط با نان سفید با نتایج مطالعاتی که پیش‌تر انجام شده نیز مطابقت دارد. نویسندگان مقاله نوشته اند:"غلات کامل به طور قابل توجه منبع اصلی بسیاری از ویتامین ها، مواد معدنی و فیتوکمیکال‌ها هستند که خواص ضد سرطانی دارند و ممکن است از طریق سازوکار‌های بالقوه پرخطر سرطان کولورکتال تاثیر بگذارد."

محققان دریافتند پنج عنصر دیگر رژیم غذایی از جمله فیبر، کلسیم، منیزیم، فسفر، منگنز همگی خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را کاهش می‌دهند.

این نتایج پس از تعدیل عواملی مانند سابقه خانوادگی، سن، جنسیت، محرومیت اجتماعی - اقتصادی و تحصیلات به دست آمدند.

"میثاق کریمی" پزشک انکولوژیست و متخصص سرطان کولورکتال در کالیفرنیا می‌گوید:"یافته‌های این مطالعه ارتباط ثابت بین سبک زندگی و انتخاب‌های غذایی و پیشگیری از سرطان روده بزرگ را تایید می‌کند. این یافته‌ها بر اهمیت حیاتی یک سبک زندگی سالم و انتخاب رژیم غذایی غنی از مواد غذایی با فیبر بالا تاکید می‌کند".

در حالی که این مطالعه اهمیت در نظر گرفتن عوامل ژنتیکی در خطر ابتلا به سرطان را نفی نمی‌کند دکتر کریمی اشاره کرد که تاثیر رژیم غذایی بر پیشگیری از سرطان چشمگیر است. او افزود:"این مطالعه به دلیل اندازه و نوع طراحی نیز برجسته است. این مطالعه یک جمعیت نمونه بزرگ متشکل از ۵۰۰ هزار نفر از افراد میانسال را در یک دوره طولانی پیگیری و ارزیابی جامع از رژیم غذایی را شامل می‌شود".

با این وجود این مطالعه یک محدودیت مهم داشت. دکتر کریمی در این باره می‌گوید:"همان طور که محققان بیان می‌کنند تجزیه و تحلیل محدود به یک جمعیت اروپایی بود. برای کسب اطمینان از کاربردی بودن این یافته‌ها برای جمعیت‌های مختلف مطالعات بیش تری مورد نیاز است".

"ارین پالینسکی وید" یک متخصص تغذیه در نیوجرسی نیز به بررسی این یافته‌ها پرداخت. او می‌گوید:"این نتایج منطقی هستند، زیرا رژیم‌های غذایی سرشار از قند‌های ساده همراه با الکل می‌تواند خطر سرطان را افزایش دهد به ویژه برای کسانی که خطر ژنتیکی ابتلا به سرطان را دارند این موضوع خطرناک‌تر است".

او می‌افزاید:"با این وجود، مهم است که به یاد داشته باشیم این تحقیق ارتباط را نشان می‌دهد و نه علت را. ممکن است فردی که مقدار بیش تری نان سفید مصرف می‌کند در کل مقدار کمتری از غلات کامل و فیبر مصرف کند. از آنجایی که فیبر خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را کاهش می‌دهد مصرف رژیم غذایی با فیبر پایین می‌تواند خطر را افزایش دهد".

در حالی که این تحقیق تاکید می‌کند خوردن فیبر بیش‌تر و مواد غذایی کامل بیش‌تر می‌تواند در کاهش خطر سرطان مفید باشد پالینسکی وید خاطرنشان کرد که رژیم غذایی تنها عامل خطرزا در مورد سرطان نیست. او افزود:"علاوه بر این، یک ماده غذای خاص مانند نان سفید سلامتی شما را بهبود نمی‌بخشد یا از بین نمی‌برد. کیفیت کلی تغذیه کامل روز به روز شما بیش‌ترین تاثیر را خواهد داشت".

در حالی که این متخصص تغذیه توصیه می‌کند در صورت امکان غلات کامل را به جای غلات تصفیه شده انتخاب کنید، اما به این معنی نیست که اجتناب از نان سفید به طور کامل ضروری است یا این که پرهیز از خوردن آن به طور خودکار خطر ابتلا به بیماری را کاهش می‌دهد.

او می‌افزاید:" در عوض، شما باید به رفتار‌های رژیم غذایی و سبک زندگی خود به طور مداوم در طول زمان نگاه کنید تا عوامل خطر خود را ارزیابی کرده و بهبود بخشید".

بر اساس گزارش انجمن سرطان آمریکا سرطان کولورکتال سومین نوع شایع سرطان در بین بزرگسالان ایالات متحده است.

پیش بینی می‌شود در سال ۲۰۲۳ میلادی ۱۰۶۹۷۰ مورد جدید سرطان روده بزرگ و ۴۶۰۵۰ مورد جدید سرطان رکتوم تشخیص داده شود. در حالی که در دهه‌های اخیر این نرخ‌ها در میان افراد مسن‌تر کاهش یافته است، اما در میان افراد زیر ۵۰ سال در حال افزایش بوده و از اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی به این سو سالانه ۱ تا ۲ درصد افزایش یافته است.

عوامل رژیم غذایی در افزایش خطر ابتلا به این نوع سرطان‌ها نقش دارند. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده رژیم غذایی با مقدار کم میوه، سبزیجات، فیبر و یا حاوی مواد غذایی پرچرب یا گوشت‌های فرآوری شده می‌تواند به افزایش خطر ابتلا به سرطان دامن بزند. به گفته آژانس سلامت مصرف الکل و مصرف دخانیات نیز می‌تواند این خطر را افزایش دهد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر