شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: 88295
تاریخ انتشار: 13 آذر 1402 09:01
در حالی که هیچ راه اثبات شده ای برای خلاص شدن از شر سرماخوردگی وجود ندارد اما تعدادی از راهکارهای خانگی وجود دارند که به شما کمک می کند تا علائم آن را مدیریت کرده و احساس بهتری داشته باشید.
سرماخوردگی معمولی به این معنی است که شما بیمار نیستید، اما هم چنان احساس خستگی و تنبلی می‌کنید. درمان آن چیست؟ آنتی اکسیدان‌ها نقش مهمی در تقویت ایمنی و کمک به کاهش التهاب دارند. ارزش آن را دارد که روز را سالم آغاز کنید با یک صبحانه تخم مرغ همزده با زیره، سیر، زردچوبه و فلفل قرمز. غرغره کردن با آب نمک نیز یک درمان موثر برای از بین بردن باکتری‌ها می‌باشد. 
به گزارش فرارو به نقل از دیلی تلگراف، در ادامه به نه راهکار برای مقابله با سرماخوردگی خواهیم پرداخت.

۱-برای تنفس از اسپری استفاده کنید

بدترین علامت سرماخوردگی بدون شک پر شدن بینی است. این وضعیت به دلیل ورید‌های متورم داخل سوراخ‌های بینی ایجاد می‌شود و یک اسپری بینی رگ‌های گرفتگی را منقبض می‌کند تا بینی شما باز شود و بتوانید تنفس راحتی داشته باشید. اسپری‌ها باید حاوی مواد فعال زایلومتازولین یا اکسی متازولین باشند و پس از پاشیده شدن از هر سوراخ بینی در عرض دو تا سه دقیقه عمل کرده و به مدت هشت ساعت باعث تسکین وضعیت شما می‌شوند. این کار باید پیش از خواب صورت گیرد. این کار بینی را کمی اسیدی می‌کند و باعث می‌شود ویروس سرماخوردگی از بین برود.

۲- دارو‌های خود را با دابل اسپرسو مصرف کنید!

سرماخوردگی معمولی به این معنی است که شما بیمار نیستید، اما هم چنان احساس خستگی و تنبلی می‌کنید. درمان آن چیست؟ توصیه می‌شود برای غلبه بر خستگی و بی حالی مسکن‌های خود ایبوپروفن، آسپرین یا پاراستامول را هنگام صبح همراه با دو شات اسپرسو مصرف کنید. شب‌ها بهتر است از دارو‌های سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده کنید که دارای آنتی هیستامین‌های قدیمی‌تر هستند به نام آنتی هیستامین‌های نسل اول مانند دیفن هیدرامین و کلرفنیرامین که شما را خواب آلود می‌کنند و به شما کمک می‌نمایند تا بخوابید.

۳- ادویه‌ها را به صبحانه اضافه کنید

آنتی اکسیدان‌ها نقش مهمی در تقویت ایمنی و کمک به کاهش التهاب دارند. ارزش آن را دارد که روز را سالم آغاز کنید با یک صبحانه تخم مرغ همزده با زیره، سیر، زردچوبه و فلفل قرمز، زیرا ادویه‌ها حاوی آنتی اکسیدان‌های قوی هستند. برخی از مطالعات نشان داده اند که قرص‌های روی می‌توانند مدت و تعداد عفونت‌های تنفسی فوقانی را کاهش دهند. تخمه‌های آفتابگردان و کدو تنبل منابع خوبی از روی هستند. آن‌ها را روی یک سالاد بپاشید یا به جای آن فقط یک مشت بخورید.

۴- اگر می‌توانید ورزش کنید

ورزش ممکن است به طور موقت احتقان بینی را تسکین دهد و بهترین ضد احتقان بینی طبیعی است البته اگر به طور جدی ناخوش نیستید و تب ندارید. با این وجود، سرماخوردگی اغلب با درد عضلانی همراه است. بنابراین، اگر قصد ورزش داد این کار را ملایم‌تر از حد معول انجام دهید. با این وجود، ورزش کردن هنگام دچار شدن به تب و سرفه یا هرگونه مشکل تنفسی ایده خوبی نیست. در نهایت، شما باید به بدن خود گوش دهید.

۵-دمنوش شیرین بنوشید

نتیجه مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۲ میلادی در نشریه Pulmonary Pharmacology & Therapeutics منتشر شده اولین شواهد تجربی را ارائه داده که نشان می‌دهد طعم شیرین می‌تواند حساسیت سرفه را سرکوب کند. شیرینی مرکز پاداش را در مغز ما فعال می‌کند و مواد آرامش بخش ترشح می‌شود که به مرکز سرفه متصل شده و آن را کاهش می‌دهد.

۶-بخار بر روی صورت و دوش آب گرم را امتحان کنید

دکتر لیندسی براونینگ روانشناس، عصب شناس و کارشناس خواب می‌گوید: "بخار می‌تواند به شل شدن مخاط در مجاری بینی کمک کند و احتقان را بهبود بخشد. ساده‌ترین راه برای انجام این کار آن است که سینک خود را با آب گرم پر کنید. یک حوله را روی سر خود قرار دهید تا بخار آن جمع شده و روی سینک خم شوید. همان طور که بخار ایجاد می‌شود عمیق نفس بکشید. یک دوش آب گرم یا حمام آب گرم قبل از خواب نیز می‌تواند با رقیق کردن مخاط تا حدودی باعث تسکین شود. جعبه‌های دستمال کاغذی را در هر یک از اتاق‌ها قرار دهید تا به راحتی هنگام آبریزش بینی به ان دسترسی داشته باشید.

۷- جریان مایعات را حفظ کنید

پیشگیری از کم آبی با نوشیدن منظم مایعات مهم است، زیرا این امر به بینی و دهان کمک می‌کند تا باکتری‌ها و ویروس‌ها را هنگام سرفه، عطسه و تنفس از بین ببرد. آب گرم با لیمو و عسل می‌تواند گلودرد را تسکین بخشد و به بدن تقویت کننده آنتی اکسیدانی می‌دهد. غرغره کردن با آب نمک نیز یک درمان موثر برای از بین بردن باکتری‌ها می‌باشد، زیرا برای شل شدن مخاط و کاهش درد به خوبی عمل می‌کند. یک قاشق چایخوری نمک را به به یک فنجان آب اضافه کنید و تمام فنجان را غرغره کنید.

۸- اتاق خواب خود را در برابر سرما مقاوم کنید

هیچ چیز مانند سرفه‌های تحریک کننده یا انسداد بینی وجود ندارد که شما را تمام شب بیدار نگه دارد. "اگر سرفه می‌کنید چند بالش را زیر سرتان قرار دهید تا سرتان بیش‌تر در حالت قائم باشد ممکن است با این کار قدری تسکین پیدا کنید، زیرا احتمال چکیدن مخاط از پشت گلو را کاهش می‌دهد مخاطی که می‌تواند گلو شما را تحریک کند و منجر به سرفه شود. مالیدن منتول روی قفسه سینه و گردن شما هم چنین ممکن است احتقان بینی را در حالی که دراز کشیده اید تسکین دهد و به خواب بهتر شما کمک کند.

۹-سوپ را فراموش نکنید

سوپ خود را با سبزیجاتی پر کنید که دارای سطوح بالایی از ویتامین آ، د و روی است تا به سیستم ایمنی بدن تان کمک کند. سبزیجات با برگ سبز مانند اسفناج و سایر سبزیجات مانند هویج، سیب زمینی شیرین و فلفل قرمز منابع خوبی از بتاکاروتن هستند که بدن آن را به رتینول یا ویتامین آ تبدیل می‌کند. سوپ مرغ کلاسیک ممکن است کمی کلیشه‌ای باشد، اما وقتی تهیه شده با مقدار زیادی سبزیجات مانند پیاز، هویج و سیر شود منبع خوبی از مواد مغذی گیاهی خواهد بود که برای عملکرد سیستم ایمنی بدن کلیدی هستند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر