يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: 88273
تاریخ انتشار: 11 آذر 1402 10:43
فروش اقساطي، شيوه جديد عرضه خودرو؛

افت شديد تقاضا در بازار خودرو

متقاضيان سامانه يكپارچه خودرو نشان مي‌دهد، در برخي از خودروسازان كمتر از ۱۰ درصد متقاضيان سامانه اقدام به تكميل وجه كردند و در بيش از ۸۰ درصد انواع خودروها ميزان تحقق متقاضيان سامانه كمتر از ۵۰ درصد بوده است بنابراين از اين پس شاهد شكل‌گيري عرضه بر مبناي فروش اقساطي خودروها نيز خواهيم بود.

بازار خودرو در هفته گذشته به گونه‌اي بود كه حتي خريد و فروش خودروهاي داخلي نيز به سختي انجام مي‌گرفت. با توجه به عرضه قطره‌چكاني خودروساز، حباب قيمتي علي‌رغم تقاضاي پايين، همچنان در محصولات داخلي به چشم مي‌خورد. تحليل‌ها از بازار خودرو نيز حاكي از اين است كه هفته جاري نيز احتمالاً روند بازار به همين صورت ادامه داشته و با خريد و فروش كمتر، قيمت‌ها تغيير چنداني نداشته باشد. 

در همين حال، پايش وضعيت متقاضيان سامانه يكپارچه خودرو نشان مي‌دهد كه با خارج شدن خودرو از كالاي سرمايه‌اي در غالب خودروها با ريزش تقاضا مواجه بوده‌ايم، به گونه‌اي كه در برخي از خودروسازان كمتر از ۱۰ درصد متقاضيان سامانه اقدام به تكميل وجه كردند و در بيش از ۸۰ درصد انواع خودروها ميزان تحقق متقاضيان سامانه كمتر از ۵۰ درصد بوده است بنابراين از اين پس شاهد شكل‌گيري عرضه بر مبناي فروش اقساطي خودروها نيز خواهيم بود.

بازار خودرو در هفته‌اي كه گذشت

قيمت خودرو، جمعه، دهم آذر 1402 همانند هفته‌ها و ماه‌هاي گذشته در ثبات كامل قرار دارد و نوسانات عجيب و غريبي از آن گزارش نمي‌شود. البته دليل ثبات قيمتي امروز، تعطيلي بنگاه‌هاي خريد و فروش خودرو است و احتمالاً از روز آينده، نوساناتي در بازار صورت بگيرد.

با توجه به قيمت‌هاي اعلامي وب‌سايت كارنامه، قيمت خودرو امروز وضعيت آرامي را تجربه مي‌كند. بازار خودروهاي داخلي در روز جمعه دهم آذرماه به دليل تعطيلي بازار، هيچ تغييري نسبت به روزهاي ماقبل خود ندارد. كوييك R دنده دستي يكي از محصولات ارزان قيمت بازار داخلي محسوب مي‌شود كه نيزمانند پايان هفته گذشته هيچ تغييري نداشته است و با قيمت 357 ميليون تومان معامله مي‌شود.

 ساينا S دنده اتوماتيك يكي از خودروهاي اتوماتيك داخلي به شمار مي‌رود كه قيمت پايين‌تري نسبت به محصولات دنده اتومات بازار دارد. اين خودرو كه روز پنج شنبه هفته پيش دو ميليون تومان افت قيمت داشت، روز جمعه تغييري نداشته و با 438 ميليون تومان خريد و فروش شد. پژو 206 تيپ 3 پانوراما ارزان‌ترين هاچ‌بك ايران خودرو است كه در حال حاضر توليد مي‌شود. اين خودرو نيز در روز پاياني هفته گذشته تغيير قيمتي نداشت و ديروز با همان قيمت 530 ميليون تومان به فروش رسيد.

دنا پلاس تيپ 1 دنده دستي يكي از سدان‌هاي توليدي ايران خودرو نيز ديروز هيچ تغييري ندارد و به نرخ 645 ميليون تومان معامله شد. در بازار خودروهاي مونتاژي نيز به دليل تعطيلي بازار، خبري از تغييرات قيمت نيست. آريزو 5 توربوشارژ جديد سدان مديران خودرو است كه پنج شنبه گذشته حدود 15 ميليون تومان افت قيمت داشت، ديروز تغييري ندارد و با قيمت يك ميليارد و 70 ميليون تومان خريد و فروش مي‌شود.هايما S7 پلاس هم روز جمعه، بدون تغيير نسبت به روز پنج شنبه و با قيمت يك ميليارد و 375 ميليون تومان معامله شد. 

كي‌ام‌سي K7 كراس‌اوور مونتاژي كرمان موتور نيز هيچ تغييري نسبت به روز ماقبل خود نداشت و با همان نرخ يك ميليارد و 620 ميليون تومان معامله شد.

ريزش تقاضا در غالب خودروها

پايش وضعيت متقاضيان سامانه يكپارچه خودرو نيز نشان مي‌دهد كه با خارج شدن خودرو از كالاي سرمايه‌اي در غالب خودروها با ريزش تقاضا مواجه بوده‌ايم، به گونه‌اي كه در برخي از خودروسازان كمتر از ۱۰ درصد متقاضيان سامانه اقدام به تكميل وجه كردند و در بيش از ۸۰ درصد انواع خودروها ميزان تحقق متقاضيان سامانه كمتر از ۵۰ درصد بوده است بنابراين از اين پس شاهد شكل‌گيري عرضه بر مبناي فروش اقساطي خودروها نيز خواهيم بود. مديركل صنايع خودرويي وزارت صمت، با اعلام اين آمار اعلام كرده كه در امسال حدود ۷۴۲ هزار دستگاه خودروي سواري به‌طور عبور مستقيم و كامل توليد شده كه در مقايسه با ۶۲۱ هزار دستگاه توليد كامل مدت مشابه پارسال، رشد ۲۰درصد را نشان مي‌دهد.

به گزارش تسنيم، عبدالله توكلي لاهيجاني با اعلام اينكه در امسال حدود ۷۴۲ هزار دستگاه خودروي سواري به‌طور عبور مستقيم و كامل توليد شده كه در مقايسه با ۶۲۱ هزار دستگاه توليد كامل مدت مشابه پارسال، رشد ۲۰درصد را نشان مي‌دهد، بيان كرده: در مدت ياد شده ۱۰۷ هزاردستگاه خودروي وانت در كشور توليد شده كه در مقايسه با مدت مشابه پارسال از ۴۳ درصد رشد برخوردار بوده است. علاوه بر اين، در ۸ماهه اول امسال حدود ۲هزار و سيصد دستگاه خودروي ون توليد شده كه در مقايسه با مدت مشابه پارسال ۳ درصد رشد را نشان مي‌دهد.

اين مقام مسوول وزارت صمت گفته است: توليد حدود ۲۵ هزار دستگاه انواع خودروي سنگين (كاميون، كاميونت و كشنده) و رشد ۲۶ درصد توليد در اين حوزه، از ديگر آمار قابل ذكر است. در مدت ياد شده ۳۹۴ هزاردستگاه موتورسيكلت در كشور توليد شده كه در مقايسه با مدت مشابه پارسال از ۴۱ درصد رشد برخوردار بوده است.

بنابه اظهارات او، علاوه بر اين در ۸ماهه اول امسال حدود ۲۰۵ هزار دستگاه خودرو در بخش خصوصي توليد شد كه در مقايسه با توليد ۱۱۴ هزار دستگاه مدت مشابه پارسال، حدود ۸۰ درصد رشد توليد را نشان مي‌دهد.در اين مدت سهم بخش خصوصي از توليد خودرو در كشور ۲۳ ‌درصد بوده است.

اين مقام دولتي معتقد است كه دو عارضه مزمن در بازار خودروي كشور در سال‌هاي ۹۷ تا ۱۴۰۰ شكل گرفته بود كه اولي كاهش توليد خودروسازان به كمتر از يك ميليون دستگاه و دومي توليد خودروهاي ناقص بود، امسال همانند پارسال افزايش توليدخودروي كامل را خواهيم داشت و از سوي ديگر با كاهش قيمت‌ها دربازار خودرو مواجه هستيم. توكلي لاهيجاني افزود: به‌طور متوسط قيمت بازار خودروهاي توليد داخل، از ابتداي سال، حدود ۲۸ درصد و قيمت خودروهاي مونتاژي حدود ۴۸ درصد كاهش داشته است.

آمار ضد و نقيض درباره واردات خودرو

اما ببينيم وضعيت واردات خودرو به چه شكل است؟ اخيرا گمرك ايران اعلام كرده است كه در 8 ماهه سال جاري (1402)، 3 هزار و 488 دستگاه خودروي سواري به ارزش 69 ميليون دلار وارد كشور شده است. اما مهدي ضيغمي معاون وزير صنعت، معدن و تجارت درباره آخرين وضعيت واردات خودرو به كشور، گفت: تاكنون 6 هزار و 452 دستگاه خودرو وارد گمركات و بنادر كشور شده است. او در واكنش به داده‌هاي گمرك درباره تعداد واردات خودرو گفته است: آمار اعلامي گمرك صرفا بر اساس خودروهايي است كه ترخيص قطعي شده‌اند و خودروهايي كه در گمركات هستند و اظهار نشده‌اند يا در بنادر هستند را شامل نمي‌شود. ضيغمي افزود: بيش از 5 هزار خودرو نيز يا روي آب (در حال حمل به ايران) يا نزديك بنادر ايران است.  طبق آمارهاي سازمان توسعه تجارت ايران، در سال‌هاي قبل از ممنوعيت بيش از 70 هزار دستگاه خودرو به ارزش تقريبي يك ميليارد دلار از گمركات ترخيص مي‌شد.

براساس داده‌هاي رسمي، تعداد خودروهاي ترخيص شده از گمركات كشور در سال 1396 يعني يكسال قبل از خروج ترامپ از برجام و تشديد تحريم‌هاي ايران، 70 هزار و 5 دستگاه خودرو و در سال 1395 70 و 6 هزار و 715 دستگاه بود. درضمن ارزش خودروهاي ترخيص شده از گمركات كشور در سال 1396، برابر با هزار و 836 ميليون دلار و در سال 1395، برابر با دو هزار و 8 ميليون دلار بود.

تعداد خودروهاي ثبت سفارش شده هم در اين مقاطع به ترتيب 93 هزار و 489 دستگاه و در سال 1395 هم 192هزار و 464 دستگاه خودرو بود.

افت تقاضاي خودروهاي مونتاژي

در همين راستا مدير سامانه يكپارچه خودرو در اظهاراتي گفته است: تقاضاي خودروهاي مونتاژي در سامانه يكپارچه كاهش يافت، در نتيجه مونتاژ كاران خودرو اقدام به ارايه طرح‌هايي براي جذب مشتري مي‌كنند.

مهدي تقدسي در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس، درباره آخرين وضعيت عرضه و تقاضا در سامانه يكپارچه فروش خودروهاي وارداتي گفت: خودروسازان مونتاژي با توجه به افزايش توليد و تنوع سبد محصولات، ظرفيت خالي براي عرضه دارند. مدير سامانه يكپارچه خودرو بيان داشت: از ميان متقاضيان شركت كرمان‌موتور فقط 15 درصد تكميل وجه انجام داده و ثبت‌نام خود را تكميل كرده‌اند و اين عدد براي متقاضيان ايليا موتور 45 درصد است. همچنين از بين متقاضيان سانيار موتور تنها 5 درصد براي خودروي تيگارد تكميل وجه و ثبت‌نام انجام داده‌اند. وي با بيان اينكه تقاضاي كاذب در بازار خودرو از بين رفته است، گفت: بنابراين نمايندگي‌هاي فروش با ارايه شرايط ويژه از جمله فروش اقساطي به دنبال جذب مشتري هستند.مدير سامانه يكپارچه خودرو افزود: با توجه به ظرفيت مازاد هم‌اكنون سه خودروساز مونتاژي در حال عرضه خودرو از طريق سامانه يكپارچه خودروهاي داخلي هستند و متقاضيان مي‌توانند براي خريد خودرو از اين خودروسازان كه به صورت فروش فوق‌العاده و تحويل سه ماهه است، در سامانه مذكور ثبت‌نام كنند. تقدسي همچنين گفته است: با توجه به ظرفيت خالي ساير خودروسازان مونتاژي در هفته آينده نيز تعداد ديگري از اين خودروسازان در سامانه يكپارچه خودروهاي داخلي عرضه خواهند داشت.

به گفته او، همچنين متقاضيان از اين پس با مراجعه به نمايندگي‌هاي فروش خودرو به صورت حضوري مي‌توانند اقدام به خريد كنند كه ثبت‌نام در نمايندگي‌هاي فروش نيز از طريق سامانه يكپارچه انجام خواهد شد.

مدير سامانه يكپارچه خودرو افزوده: از طريق سامانه يكپارچه خودرو وضعيت توليد و عرضه خودروسازان كاملا رصد مي‌شود و خودروسازان كمتر يا بيشتر از ظرفيت توليدي خود را نمي‌توانند عرضه كنند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر