يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: 88266
تاریخ انتشار: 10 آذر 1402 10:22
سرمایه‌گذاری در ایران در صورت جلوگیری تهران از تبدیل جنگ غزه به یک درگیری منطقه‌ای؛

پیشنهاد مهم عربستان به ایران چه بود؟

بلومبرگ نوشت: عربستان سعودی پیشنهادی برای تقویت همکاری‌ها و سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران را در صورتی که تهران از تبدیل جنگ اسرائیل و حماس به یک درگیری گسترده‌تر توسط نیرو‌های نزدیک به خود جلوگیری کند.

بلومبرگ نوشت: عربستان سعودی پیشنهادی برای تقویت همکاری‌ها و سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران را در صورتی که تهران از تبدیل جنگ اسرائیل و حماس به یک درگیری گسترده‌تر توسط نیرو‌های نزدیک به خود جلوگیری کند.

 در ادامه این مطلب آمده است: به گفته مقامات عربی و غربی، این پیشنهاد از زمان حمله ماه گذشته حماس به اسرائیل و جنگ متعاقب آن در غزه به طور مستقیم و از طرق مختلف ارائه شده است.

 ابن منابع که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند که احتمال تعامل عمیق‌تر در دیدار ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در جریان نشست ماه جاری در ریاض برای رسیدگی به جنگ نیز مطرح شد..

رئیسی یکی از اولین رهبرانی بود که بن سلمان، پس از حمله حماس با آن‌ها صحبت کرد.

 عربستان سعودی در کنار اقدامات آشتی جویانه خود، مسیر دیگری را نیز دنبال می‌کند.

باربارا لیف، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا، گفت که واشنگتن با عربستان سعودی و دیگر متحدان عربش همکاری می‌کند تا از اینکه تهران این جنگ را به ابزاری برای تقویت محور مقاومت تبدیل کنپ، جلوگیری کند.

 یک مقام وزارت خارجه عربستان و سخنگوی سفارت عربستان در واشنگتن به درخواست بلومبرگ برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

 شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی روز چهارشنبه در سخنانی از مقر سازمان ملل در نیویورک خواستار آتش بس دائمی در غزه شد و گفت که انکار حق فلسطینیان برای برخورداری از کشور، «به ادامه بحران در منطقه منجر می‌شود».

 در حالی که مشخص نیست تهران چقدر پیشنهاد ریاض را جدی گرفته، اما تاکنون از یک جنگ منطقه‌ای جلوگیری شده است. سعودی‌ها و متحدان عرب آن‌ها همچنان نگران وقوع جنگ منطقه‌ای هستند، اگر اسرائیل به کارزار نظامی خود برای ریشه‌کن کردن حماس ادامه دهد.

 به گفته مقامات دخیل در این روند، شبح یک درگیری منطقه‌ای، ریاض را بر آن داشت تا از مسیر خود خارج شود و ایران را به عنوان یکی از حامیان بیانیه صادر شده در پایان نشست فوق‌العاده سران اسلامی-عربی در عربستان سعودی بپذیرد. این قطعنامه به شدت اسرائیل را محکوم کرد، خواستار آتش بس فوری شد و گام‌هایی را برای راه حلی بلندمدت ترسیم کرد.

 به گفته یک منبع سعودی آگاه، تمرکز ولیعهد بر تنش زدایی با ایران است. به گفته این شخص، بن سلمان و دستیارانش در دیدار‌های خود با مقامات ایرانی، ضمن صحبت درباره مزایای همکاری، نگرانی‌های عربستان را در مورد حمایت ایران از گروه‌های مسلح در جهان عرب ابراز کردند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر