جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 03 2024
کد خبر: 88233
تاریخ انتشار: 06 آذر 1402 18:16
در روزهاي اخير گوجه پيدا نمي‌شود، اگر هم پيدا شود قيمت آن خيلي گران است. در ميادين ميوه و تره‌بار كه عرضه آن متوقف شده است. رصد گزارش‌ها نشان مي‌دهد قيمت گوجه فرنگي در بازار ۵۰ هزار تا ۷۰ هزار تومان افزايش يافته است.

به گزارش راه امروز: در شهری مثل تهران قیمت گوجه‌فرنگی در میوه‌فروشی‌ها تا کیلویی ۶۰، ۷۰ هزار تومان بالا رفته. در خود میادین میوه‌وتره‌بار گوجه فرنگی کمتر از ۴۰ هزار تومان پیدا نمی‌شود. آمار‌های رسمی نشان می‌دهند قیمت گوجه‌فرنگی یک ماه قبل به‌طور متوسط کیلویی ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان به‌ثبت رسیده. آن موقع سقف قیمت گوجه‌فرنگی کمتر از کیلویی ۱۸ هزار تومان بوده است. مسئولان وزارت جهاد کشاوزی بارندگی‌های اخیر را مهمترین مقصر افزایش قیمت گوجه‌فرنگی معرفی می‌کنند.

دارايي‌نژاد  رييس اتحاديه بارفروشان ميوه و تره‌بار تهران در مورد علت نوسان قيمت گوجه فرنگي در بازار گفت: قيمت گوجه معمولي با بذر بروبيا يا (۸۳۲۰) در ميدان ميوه و تره‌بار ۲۰ هزار تا ۳۰ هزار تومان است، اما گوجه گلخانه‌اي زير ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان فروخته نمي‌شود به همين دليل اگر گوجه گلخانه‌اي باشد در سطح شهر ممكن است بالاي ۵۰ هزار و بعضا تا ۶۰ هزار يا ۷۰ هزار تومان فروخته شود. اين مقام صنفي، اما پيش‌بيني كرد تا ۱۵ روز ديگر با افزايش عرضه، قيمت گوجه افت كند. 

دارايي‌نژاد افزود: همانطور كه گفته شد با افزايش برداشت گوجه و موافقت كشاورزان براي تامين بازار داخل، پيش‌بيني مي‌شود قيمت گوجه فرنگي در روز‌هاي آينده كاهش پيدا كند.

دارايي‌نژاد تصريح كرد: قيمت‌هاي كنوني به هيچ‌وجه قابل‌قبول نيست. در حال حاضر هر كيلو گوجه 25000 تومان سر زمين به صورت عمده معامله مي‌شود. ديشب در ميدان ميوه و تره‌بار گوجه فرنگي با قيمت‌هاي 27000 تا 35000 هزار تومان و گوجه گلخانه‌اي تا 45000 تومان به صورت عمده فروخته شد. همچنين گوجه صادراتي در گلخانه كيلويي 37000 تومان معامله مي‌شود. دارايي‌نژاد ادامه داد: سال گذشته همين موقع، برعكس امسال، شاهد افزايش عرضه گوجه بوديم و صداي كشاورزان درآمده بود و آنها با ضرر هر كيلو گوجه را ۳ تا ۴ هزار تومان مي‌فروختند، اما امسال مشكل به نحوي ديگر بروز كرده و در كنار بارندگي، صادرات سبب كمبود گوجه در بازار داخل شده است. 

دارايي‌نژاد در پاسخ به اينكه بازار گوجه فرنگي چه زماني متعادل مي‌شود؟ گفت: ما از كشاورزان تقاضا كرده‌ايم كه ظرف ۱۰ تا ۱۵ روز آينده صادرات را كمتر كنند تا بازار داخلي تامين شود. آنها تا چند شب پيش موافق نبودند، چون صادرات برايشان با قيمت بهتري تمام مي‌شود و آنها محصول خود را براي صادرات كيلويي ۲۳ هزار تا ۲۵ هزار تومان سر زمين به فروش مي‌رسانند كه اين قيمت حتي تا ۲۷ هزار تومان هم مي‌رسد، اما ما از آنها تقاضا كرديم براي اينكه كمبود در بازار داخلي حس نشود نصف محصول خود را براي صادرات و نصف ديگر را براي بازار داخل به خصوص بازار تهران بگذارند. 

رييس اتحاديه بارفروشان تهران با انتقاد از كاهش ورودي بار گوجه فرنگي به ميدان اصلي ميوه و تره‌بار پايتخت گفت: ميدان اصلي ميوه و تره‌بار تهران، مركز ارسال محصولات به كل كشور است اين در حالي است كه شب گذشته كل ميزان ورودي بار گوجه فرنگي ما حدود ۵۰۰ تن بوده است در صورتي كه براي يك ميدان ۳۰۰ هكتاري بايد روزانه ۲ تا ۳ هزار تن ورودي داشته باشيم به خاطر همين كمبود محصول گوجه بيشتر حس مي‌شود.

دارايي‌نژاد افزود: وضعيت بازار گوجه فرنگي تا ۱۰ روز آينده همين است، اما با اعلام موافقت كشاورزان براي عرضه محصول خود به بازار داخل و با توجه به اينكه از پانزدهم ماه جاري گوجه بوشهر، جلگه و چند منطقه ديگر برداشت مي‌شود پيش‌بيني مي‌شود مشكل برطرف شود. رييس اتحاديه بارفروشان تهران در مورد علت پايين بودن كيفيت گوجه‌هاي عرضه شده در بازار هم بيان كرد: ۵ درصد گوجه‌ها در حال حاضر باران خورده نيست و خوب است و علت كاهش كيفيت گوجه‌ها همين است.

وزارت جهاد كشاورزي پاسخگو باشد

ايوب فصاحت مديرعامل سازمان مديريت ميادين ميوه و تره‌بار شهرداري تهران هم درباره توزيع نشدن اين كالاي پرمصرف در ميادين گفته است: تره‌بار وظيفه تنظيم بازار را بر عهده دارد، بنابراين وقتي عرضه كالايي كاهش پيدا مي‌كند نمي‌تواند آن را با قيمت بالاتر از نرخ مصوب بفروشد زيرا تجربه نشان داده اگر در شرايط كمبود عرضه كالا با قيمت بالاتر از نرخ مصوب در ميادين ميوه و تره‌بار توزيع شود، بهاي آن در مغازه‌ها سر به فلك مي‌كشد. فصاحت تصريح كرد: كمبود كنوني گوجه برآمده از كاهش توليد آن به دليل بارندگي‌هاي جنوب است.

 وي همچنين گفت: در اين شرايط وزارت جهاد كشاورزي كه مديريت توليد را بر عهده دارد بايد پاسخگو باشد، سازمان مديريت ميادين ميوه و تره‌بار توزيع‌كننده است. 

حسين اصغري، مديركل دفتر سبزي‌ها و گياهان جاليزي وزارت جهاد كشاورزي نيز درباره كم و كيف توليد گوجه فرنگي در اين روزها گفت: وزارت جهاد براي پاييز سال جاري 4800 هكتار زمين را به كاشت گوجه فرنگي اختصاص داده و توليد 215 هزار تن از اين محصول را در دستور كار قرار داده است. از اين 215 هزار تن حدود 130 هزار تن مربوط به توليد آذرماه است. 

وي افزود: امكان انبار كردن گوجه وجود ندارد و نمي‌توان اين محصول را مانند پياز و سيب زميني در تابستان توليد و انبار و در فصول سرد عرضه كرد، گوجه بايد به‌طور مستقيم از مزرعه به بازار بيايد. 

اصغري ادامه داد: گوجه در پاييز در استان‌هاي بوشهر و خوزستان توليد مي‌شود. در استان بوشهر در مناطق تنگ ارم و ديرودشتي و در استان خوزستان در منطقه بهبهان توليد مي‌شود. بارندگي‌هاي اخير در اين مناطق امكان برداشت را به دليل خيس بودن زمين از بين برده و حمل آن را توسط ماشين‌هاي سنگين غيرممكن كرده است. گوجه بر روي بوته هست و به محض اينكه زمين كمي خشك شود امكان برداشت آن فراهم مي‌آيد.


صادرات با وجود كمبود داخلي ادامه دارد

در شرايطي كه تعادل بازار گوجه فرنگي داخل كشور به دليل اختلالي كه در توليد به وجود آمده بر هم ريخته اما عرضه آن در بازارهاي فرامرزي برخلاف بازارهاي درون‌مرزي برقرار است.

 اصغري حجم صادرات گوجه فرنگي از ايران را از ابتداي سال 1402 تا پايان ماه مهر 387 هزار تن و ارزش آن را 176 ميليون دلار اعلام كرد.

مصطفي دارايي‌نژاد، رييس اتحاديه بارفروشان ميوه و تره‌بار تهران نيز تداوم صادرات گوجه فرنگي را 
تاييد كرد و توضيح داد: صادرات انواع گوجه فرنگي گلخانه‌اي و غيرگلخانه‌اي به مقاصد عراق، پاكستان، امارات، كويت، ارمنستان و روسيه همچنان ادامه دارد و با وجود كمبود داخل جريان صادرات همچنان برقرار است، که در اين ميان تقاضا از سمت عراق بسيار بالاست. گوجه گلخانه‌اي هم به امارات و كويت صادر مي‌شود.

وي افزود: با اين حال كمبود عرضه گوجه فرنگي تا 15 روز آينده حل مي‌شود و تا آن زمان قيمت 10 هزار تومان افت خواهد كرد.  

همچنين به گفته دارايي نژاد، در حال حاضر صادرات گوجه به پاكستان، عراق و حتي افغانستان و روسيه انجام مي‌شود.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر