يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: 88212
تاریخ انتشار: 05 آذر 1402 13:50
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران دستور ترخیص آمبولانس‌های وارداتی مانده در گمرک را صادر کرد.
 چالش واردات و ترخیص آمبولانس از گمرکات ایران تقریبا دارد  7 ساله می‌شود. در واقع عمر این چالش به اندازه عمر  خروج آمریکا از برجام در 18 اردیبهشت 1397 است. البته پیش تر هم ورود و ترخیص آمبولانس با مشکل مواجه بود. ولی در چند سال اخیر این مشکلات بیشتر  شده است. برهمین اساس هم نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم موضوع تسهیل واردات آمبولانس را مطرح کردند.

سه‌شنبه ۱۰ مرداد ماه 1402 بود که اعضا کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه در کنار تصویب چند بند در حوزه سلامت بر معافیت پرداخت عوارض حقوق گمرکی برای واردات آمبولانس توسط اورژانس، هلال احمر و دستگاه‌های متولی تاکید کردند.

 در ادامه این سیاست 30 آبان ماه در نامه‌ای که  دولت به مجلس ارسال کرد؛ دولت خواهان معافیت حقوق ورودی و عوارض گمرکی خودروی آمبولانس وارداتی در بودجه سال آتی (1403) شدند.

در بخشی از این نامه آمده بود:« بر اساس بند (ج) تبصره ۶ لایحه بودجه سال آینده (سال 1403) که به موضوع عوارض و مالیات بخش‌های مختلف بر می‌گردد، واردات خودروی آمبولانس در صورت عدم امکان تأمین از محل تولید داخل توسط سازمان فوریت‌های پیش بیمارستانی اورژانس کشور، جمعیت هلال‌احمر و بنیاد شهید و امور ایثارگران و دانشگاه‌های علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی کشور و خیرین بیمارستان‌ساز با مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین آمبولانس فوریت‌های اجتماعی توسط سازمان بهزیستی کشور در سال ۱۴۰۳ از پرداخت حقوق ورودی و عوارض گمرکی، معاف است.»

اما فقط مسئله تسهیل واردات آمبولانس نیست. در این سال‌های ترخیص آمبولانس هم همواره با تاخیر انجام شده است. همین یک ماه قبل یعنی 4 آبان ماه بود که دادستانی تهران اعلام کرد، با ورود دادستان به موضوع رسوب تعدادی  آمبولانس در گمرک غرب تهران،  ۲۷ دستگاه آمبولانس با استناد به بند «پ» ماده ۷۵ آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی، ترخیص شد و در اختیار وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی قرار گرفت.

در راستای ترخیص آمبولانس‌های موجود در گمرک هم، شب قبل سازمان استاندارد اعلام کرد که مهدی اسلام‌پناه رئیس این سازمان دستور ترخیص آمبولانس‌های وارداتی در گمرکات را به مدیران کلش در استان‌های مرزی ابلاغ کرده است.

اسلام‌پناه گفته است، این آمبولانس های وارداتی مدرن هستند و گمرک لازم است با تسریع در فرایند قانونی، نسبت به تسهیل و روان سازی در ترخیص آمبولانس‌های اقدام کند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر