يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: 88203
تاریخ انتشار: 04 آذر 1402 17:15
رئیس سازمان زندان‌ها با بیان اینکه اشتغال زندانی با اهداف تربیتی زندانی و تامین امنیت اجتماعی انجام می‌شود، از اشتغال بیش از ۵۰ هزار زندانی خبر داد.

غلامعلی محمدی؛ رئیس سازمان زندان‌ها در نشست خبری امروز شنبه 4 آذرماه به تشریح اقدامات این سازمان درباره توانمندسازی و اشتغال زندانیان پرداخت.

رئیس سازمان زندان‌ها در این نشست خبری که به مناسبت هشتاد و دو سالگی تاسیس بنیاد تعاون زندانیان برگزار شد، نقش رسانه در آگاه‌سازی در این دوره از زمان و تاثیرگذاری فضای مجازی بر افکار عمومی را بسیار حائز اهمیت دانست و در ادامه اظهار کرد: زندان، واقعیت تلخ همه جوامع بشری است، اما اقدامات نرمی در حوزه آن صورت می‌گیرد که باید اطلاع‌رسانی شود. این اقدامات نرم در جمهوری اسلامی کمتر اطلاع‌رسانی شده است و به میزان زحماتی که در زندان‌ها در حوزه فرهنگی و حمایتی و تربیتی اقدامات نرم اطلاع‌رسانی نمی‌شود.

محمدی افزود: در کیفرشناسی اهدافی برای مجازات تعریف شده که نخستین آن تنبیه مجرم است. هدف دوم عبرت گرفتن دیگران است و تنبیه باید به نحوی باشد که بزه‌دیده هم اقناع شود، اما مهم‌ترین هدف مجازات مجرم از نظر کیفرشناسان، اصلاح و تربیت است که اصلی‌ترین ماموریت سازمان زندان‌ها هم محسوب می‌شود تا زندانیان بعد از خروج از زندان به زندگی سعادتمند خودشان برسند و بازاجتماعی شوند.

وی در ادامه بیان کرد: اقدامات در حوزه اصلاحی و تربیتی و اقدامات در راستای حمایت از خانواده‌های زندانیان، ترجیع‌بند اقدامات ما در سازمان زندان‌هاست. همچنین تمام فعالیت‌های سازمان‌ در سه بخش خلاصه می‌شود؛ نخست ایجاد امنیت اجتماعی و قضایی که شامل کلیه خدمات نگهداری زندانی با تامین پوشاک و غذا و درمان و مباحث امنیتی و قضایی است.

وی افزود: بخش دوم در حوزه اقدامات حمایتی است که با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی زندانیان و خانواده‌های آنها حین حبس است و شامل خدمات مددکاری و روانشناسی و توانمندسازی زندانیان و خانواده و نیز حمایت از خانواده زندانیان است و حتی در خصوص تعدادی از زندانیان بعد از خروج از زندان هم اداره دارد.

محمدی ادامه داد: فعالیت‌های سوم هم در چارچوب فعالیت‌های تربیتی است که برای اصلاح عملکرد زندانیان برای دوران بعد از آزادی است. سوادآموزی و اقدامات در حوزه‌های هنری و ورزشی و حرفه‌آموزی و اشتغال زندانیان است. مهم‌ترین ماموریت سازمان زندان‌ها در بخش سوم است.

 بازگشت به زندان محکومان کاهش یافته

رئیس سازمان زندان‌ها ادامه داد: در دو سال اخیر خروجی خدمات زندانیان به نحوی بوده که شاهد کاهش 30 درصدی بازگشت زندانیان بودیم. در سال 1399 تعداد 66 نفر از هزار به زندان بازگشتند. در 1400 این تعداد به 55 نفر و در سال 1401 به 45 نفر از هزار نفر کاهش یافت.

وی افزود: ایجاد شغل و اشتغال برای زندانیان با هدف کسب درآمد نیست بلکه در راستای اقدامات تربیتی است و به لحاظ جایگاهی که اشتغال برای تربیت انسان دارد، نسبت به آن اهتمام داریم.

محمدی افزود: مستند این اقدامات قانون سازمان زندان‌ها، آیین‌نامه‌های اجرایی برنامه‌های سوم و ششم توسعه و سند تحول قضایی است.

اشتغال زندانی مورد توجه سازمان زندان‌هاست

رئیس سازمان زندان‌ها با تاکید بر اینکه اشتغال زندانیان مورد توجه این سازمان قرار دارد، اظهار کرد: ایجاد اشتغال با مشارکت بنیاد تعاون و انجمن حمایت در سه بخش کارگاه‌های داخل زندان، اعزام به بیرون از زندان و بخش اشتغال نشسته در اندرزگاه‌ها صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: مقدمه اشتغال، حرفه‌آموزی است که داخل زندان‌ها آن را به نحو گسترده انجام می‌دهیم و با هدف افزایش مهارت و تخصص در شغل شخص صورت می‌گیرد. بیش از 57 هزار و 600 نفر از زندانیان تحت پوشش حرفه‌آموزی قرار گرفته‌اند که 64 درصد آنها پس از قبولی در آزمون مدرک مهارت خود را بدون درج آموزش در زندان دریافت کرده‌اند. سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای این مدارک را صادر می‌کند تا موجبات اشتغال او در خارج از زندان فراهم شود. همچنین با وزارت میراث و سازمان کشا‌ورزی و سازمان‌های دولتی دیگر برای آموزش زندانیان همکاری داریم.

این مقام قضایی ادامه داد: در چارچوب اقدامات تربیتی و اصلاحی برای همه کارهای زندانیان نمراتی درج می‌شود. از طرفی شامل ارفاق شدن زندانیان بر اساس نمراتی است که در دوره محکومیت خود دریافت کرده است و اشتغال و آموزش هم به نمره‌دهی به زندانیان منجر می‌شود که انگیزه‌ای برای مشغول به کار شدن زندانیان است.

رئیس سازمان زندان‌ها در ادامه گفت: ایجاد اشتغال مولد از برنامه‌های اصلی ما در بحث اشتغال زندانیان است و در تلاش هستیم تا رشد 50 درصدی سال قبل در این خصوص را افزایش دهیم.

18 هزار زندانی خارج از زندان مشغول به کار هستند

وی گفت: تعداد 18 هزار نفر از زندانیان در مراکز خارج از زندان مشغول به کار هستند که با همکاری مراجع قضایی ممکن شده است.

محمدی ادامه داد: به کسانی ‌که در خارج از زندان و یا کارگاه‌های زندان فعالیت می‌کنند موظف به پرداخت حقوق هستیم. پرداخت دستمزد زندانیان رشد 49 درصدی داشته است‌ و به دنبال افزایش دستمزد زندانیان هستیم.

رئیس سازمان زندان‌ها افزود: مجلس مصوباتی برای تسهیل روند اشتغال زندانیان داشته و در قانون بودجه سال قبل زمینه اشتغال زندانیان را فراهم کرد. مجلس قانونی تصویب کرد تا به کارآفرینانی که نیروی انسانی خود را از میان زندانیان انتخاب می‌کنند تسهیلات بدون کارمزد پرداخت شود و حتی سود حاصل از این تسهیلات معاف از مالیات شد. همچنین در قانون بودجه 1402 تاسیس هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال زندانیان پیش‌بینی شد.

وی افزود: به زودی سامانه‌ای راه‌اندازی می‌شود و در آن نیازهای اشتغال زندانیان در معرض نمایش قرار می‌گیرد تا کارآفرینان این‌نیازها را ببینند و برای مشارکت اعلام همکاری کنند.

رئیس سازمان زندان‌ها در پایان فعالیت‌های ورزشی و فرهنگی سازمان زندان‌ها برای زندانیان را برشمرد و در این باره به برگزاری بیستمین جشنواره تئاتر با حضور 24 گروه از 16 استان و 150 زندانی در استان فارس، برگزاری المپیاد ورزشی در 24 رشته ورزشی، شرکت زندانیان مرد و زن در مسابقات شطرنج، برگزاری مسابقات کشتی آزاد و ... و انعقاد تفاهم با وزرات ورزش و همچنین ایجاد امکان تحصیل تا مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشگاهی اشاره کرد.

اشتغال بیش از 50 هزار زندانی در زندان‌های کشور

در این رویداد، نمایندگان رسانه‌ها از فعالیت‌های شرکت کشت و صنعت حامیان فدک از زیرمجموعه‌های بنیاد تعاون زندانیان بازدید کردند.

رحیم مطهر‌نژاد؛ مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان کشور در جریان این تور به خبرنگاران گفت: بنیاد تعاون زندانیان یک نهاد عام‌المنفعه است که بیش از 82 سال سابقه فعالیت دارد.

وی با بیان اینکه این بنیاد دو کار اساسی نظیر حرفه‌آموزی و اشتغال انجام می‌دهد، گفت: سالانه 80 هزار نفر زندانی با حضور در کلاس‌های حرفه‌آموزی مهارت کسب می‌کنند.

مطهرنژاد اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 50 هزار نفر زندانی شاغل در کشور هستند که در چهار گروه اشتغال نشسته، اشتغال در محیط بسته، اشتغال در پیرامون زندان ها و اشتغال اعزام به کار مشغول به فعالیت هستند.
 
فعالیت‌های شرکت کشت و صنعت حامیان فدک

 شرکت کشت و صنعت حامیان فدک (وابسته به بنیاد تعاون زندانیان) در جنوب تهران و شهرستان فشافویه مزارع پرورش شترمرغ، مرغ گوشتی و تخم‌گذار، پرواربندی گوسفند، پرورش ماهی، کشت پسته و زیتون دارد.

زمین زیر کشت باغ پسته این شرکت بالغ بر 404 هکتار است که سیستم آبیاری قطره‌ای آن شامل حدود 80 کیلومتر خطوط اصلی، 550 کیلومتر لایه‌شکنی دارد و 110 کیلومتر لوله‌های آبیاری 110 است. 135 مددجو در این باغ وسیع مشغول به کار هستند.

استخر پرورش ماهی و واحد سه هزار راسی پرواربندی گوسفند به همراه  52 هکتار زمین زیر کشت گندم، 22 هکتار زمین زیر کشت جو،  55 هکتار زمین زیر کشت تری تیکال و 172 هکتار زمین زیر کشت یونجه، از دیگر دارایی‌های شرکت کشت و صنعت حامیان فدک در فشافویه برای اشتغال زندانیان است.

تعداد گوسفندان شرکت کشت و صنعت حامیان فدک 600 رأس است که 4200 رأس آن مولد هستند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر