يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: 88179
تاریخ انتشار: 30 آبان 1402 14:00
مدیرعامل ایدرو و معاون وزیر صمت:

سه گام بزرگ برای حمایت از شرکت های دانش بنیان

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: باید از ظرفیت معافیت های مالیاتی، سرمایه گذاری و سایر موارد در هوشمندسازی صنایع بهره برد. از این رو سه زیرساخت بزرگ حمایت از شرکت های دانش بنیان از جمله نمونه سازی، ساخت سریع و تولید نیمه‌صنعتی را در دستور کار داریم.

بابک احمدی مدیرعامل ایدرو و معاون وزیر صمت در نشست خبری دومین رویداد ملی «صنعت دانش بنیان، انقلاب صنعتی چهارم و شهر هوشمند» با اشاره به اینکه ماموریت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران همواره پیشرو بودن در نوسازی صنایع است، اظهار داشت: این سازمان فناوری و دانش جدید را وارد صنایع کرده و مشارکت در سرمایه‌گذاری و کاهش ریسک‌پذیری را پیگیری می‌کند.

رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) افزود: این سازمان متولی هوشمندسازی شهر نیست، اما صنعت شهر هوشمند را به خط کرده و در اختیار مدیریت شهر تهران و شهرداری قرار می دهد؛ از این رو حوزه‌های محوری حمل و نقل، تغییر اقلیم در صنایع مرتبط، شهر هوشمند و صنایع پتروشیمی مرتبط با دانش‌بنیان‌ها، صنعت آب و سایر موارد را دنبال می‌کنیم.

وی تاکید کرد: جذب سرمایه، تامین ابزار و صنایع شهر هوشمند را در حوزه فناوری با همکاری وزارت راه و شهرسازی پیگیری می کنیم.

معاون وزیر صمت با اشاره به برگزاری دومین رویداد ملی صنعت دانش بنیان، انقلاب صنعتی چهارم و شهر هوشمند در دوم آذرماه گفت: هدف اصلی ما از برگزاری این همایش، جریان سازی در بدنه دولتی و خصوصی در خلق ایده‌ها، عملیاتی کردن آن و در نهایت تجاری سازی و صنعتی سازی است.

احمدی ادامه‌داد: باید هدایت پژوهش‌ها را از نقطه دانشگاهی شروع و تا رسیدن به مرحله تجاری سازی از آنها حمایت کنیم. برای تحقق این راهبرد نیاز به هماهنگی و توافق با وزارت علوم و فناوری و معاونت علمی و دانش بنیان ریاست جمهوری است. ‌

وی بیان‌داشت: باید از ظرفیت معافیت های مالیاتی، سرمایه گذاری و سایر موارد در هوشمندسازی صنایع بهره برد. از این رو سه زیرساخت بزرگ حمایت از شرکت های دانش بنیان از جمله نمونه سازی، ساخت سریع و تولید نیمه‌صنعتی را در دستور کار داریم.

رییس هیات عامل ایدرو عنوان‌کرد: فضاهای صنعتی و زیرساخت‌ها را در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار داده و برای رسیدن آنها به بلوغ، تجاری سازی می کنیم. امیدواریم این حمایت‌ها تبدیل به جریان‌سازی و ایده ها تبدیل به محصولات فناورانه شود.

وی با بیان اینکه شهر هوشمند بدون مدیریت اطلاعات و تکنولوژی ها معنا ندارد، گفت: باید فرهنگ‌سازی در این عرصه ایجاد شود، همچنین یک موضوع جدی که باید بر روی آن کار شود هم افزایی و هماهنگی بین دستگاه های کشور است، ضمن اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در جلسات مختلف بر موضوع شرکت های دانش بنیان تاکید کردند.

احمدی با اشاره به امضای تفاهمنامه ای در همین زمینه با دانشگاه شهید بهشتی، افزود: باید از ظرفیت‌های دانشگاهی و شرکت های دانش بنیان در هوشمندسازی شهر و صنایع مربوطه بهره برد. وی خاطرنشان‌کرد: ایدرو به‌منظور ایده‌سازی، با معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همکاری می‌کند.

اختصاص ١۵ هزار میلیارد تومان به صنایع دانش بنیان

علی بابایی مدیرکل دفتر فناوری و نوآوری وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در دومین رویداد ملی صنعت دانش بنیان، انقلاب صنعتی چهارم و شهر هوشمند، اظهار داشت: در دولت سیزدهم ریل‌گذاری جدیدی در حوزه دانش بنیان صورت گرفته و وزیر صمت اهتمام جدی به دانش بنیان در حوزه صنایع دارد.وی افزود: با تاکید وزیر صمت، کارگروه ملی صنعت دانش بنیان با حضور ۵ دستگاه تشکیل شده که در آن سیاست‌های کلان حمایتی از شرکت‌های دانش بنیان تعیین می‌شود.

مدیرکل دفتر فناوری و نوآوری وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در این کارگروه مقرر شده است تا رویدادهای دانش بنیانی برگزار شود و در این زمینه سازمان ایمیدرو و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) پیش رو هستند.بابایی با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش بنیان در مسیر مسایل ملی باید نقش‌آفرینی کنند، گفت: وزیر صمت ۲۰ ابر پروژه ملی را تعریف کرده‌ و اصرار دارد شرکت‌های دانش بنیان در این مسیر پیش برود و حل مسایل ملی را مورد توجه قرار دهند.وی با اعلام اینکه اولین رویداد دانش بنیان ۶ مهر و دومین رویداد دوم آذرماه برگزار خواهد شد، بیان کرد: بزرگ‌ترین دغدغه ما بحث واردات کالاهای مشابه شرکت‌های دانش بنیان است که باید این مسأله را حل کنیم.

 اتصال شرکت‌های دانش بنیان با صنایع بزرگ

حمید بازارگان، معاون صنایع پیشرفته و پروژه‌های کلان انرژی ایدرو نیز در ادامه این نشست، گفت: دومین رویداد ملی صنعت دانش بنیان، انقلاب صنعتی چهارم و شهر هوشمند دوم آذرماه برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: این دومین رویداد با هدف اتصال شرکت‌های دانش بنیان با صنایع بزرگ است تا شرکت‌های دانش بنیان به اهدافشان دست یابند. محوریت این همایش وزارت صمت و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است.معاون صنایع پیشرفته و پروژه‌های کلان انرژی ایدرو با بیان اینکه انقلاب صنعتی چهارم مبتنی بر تحول دیجیتال است، گفت: هوشمندسازی اولویت ویژه در حوزه شهری و اداری است صنایع مرتبط با شهر هوشمند در ارتباط هستند.به گفته بازارگان، ۲۵٠ شرکت دانش بنیان در این رویداد دعوت شده اند که چالش‌ها را بررسی خواهد کرد و. پنج توافق در همایش امضا خواهد شد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر