شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: 88172
تاریخ انتشار: 30 آبان 1402 11:12
افزایش هولناک و قیمت‌های عجیب و غریب گوشت به ویژه گوشت قرمز در سال‌های اخیر، خود نشانی بر کاهش مصرف است.
خراسان نوشت: برای این که به پاسخ این پرسش دست یابیم که رقم واقعی مصرف گوشت در کشور چقدر است و نسبت به سرانه جهانی در چه شرایطی قرار دارد، از آن جا که آمار‌های رسمی در این باره کمتر وجود دارد یا ندارد، بی شک نمی‌توان به عدد مشخص و دقیقی رسید، اما همین که نهاد‌های رسمی کمتر به موضوع ارائه آمار در این باره وارد می‌شوند، نشان می‌دهد احتمالا اعداد مورد اشاره چندان آبرومند نیست.

ضمن این که افزایش هولناک و قیمت‌های عجیب و غریب گوشت به ویژه گوشت قرمز در سال‌های اخیر، خود نشانی بر کاهش مصرف است. در عین حال روند کاهشی در یک دهه اخیر قابل کتمان نیست.

مرکز آمار در یکی از این آمار‌ها گفته است: «بررسی سری زمانی سرانه مصرف گوشت نشان می‌دهد مصرف گوشت قرمز کاهشی بوده به نحوی که از ٨ کیلو و ٧٠٠ گرم در سال ١٣٩٠ به حدود ۶ کیلوگرم در سال ۱۳۹۶ رسیده است.»

روایت‌ها درباره میزان مصرف گوشت متفاوت و با اشکال مختلف ارائه شده است. اکو ایران پیش از این در گزارشی نوشته است: «فائو (سازمان جهانی غذا) در گزارشی در ۲۰۲۱-۲۰۲۰ سرانه مصرف گوشت قرمز ایرانی‌ها را زیر ۱۲ کیلوگرم اعلام کرده بود.

براساس اعلام این نهاد بین‌المللی به نقل از روزنامه فرهیختگان در سال ۱۳۹۹، سرانه مصرف گوشت قرمز و سفید در جهان ۴۱ کیلوگرم بوده که براساس آن در میان ۱۹۶ کشور جهان، رتبه ایران ۹۸ است. رتبه‌ای که به باور کارشناسان در سال ۱۴۰۱ مجدد افت کرد و رئیس اتحادیه تهیه و توزیع کنندگان گوشت گوسفندی تهران به نقل از اتاق اصناف، رقم مصرف گوشت قرمز در سال ۱۴۰۱ برای هر ایرانی را حدود ۶ کیلوگرم اعلام کرد.»

البته اکوایران این را هم گزارش کرده که طبق بررسی داده‌های سال ۲۰۲۲ فائو، میزان مصرف گوشت قرمز ایران ۶ کیلوگرم بوده است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر