يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: 88143
تاریخ انتشار: 29 آبان 1402 08:45
خودروهای وارداتي‌ در بازار چند بفروش می رسند

خبرسازي یا واردات واقعی؟

براساس رصد بازار بررسي برخي از خودرو‌هاي وارداتي در آخرين هفته آبان ماه رشد حداقل ۱۰۰ ميليوني و حداكثر يك ميلياردي داشتند. به گفته كارشناسان، واردات خودرو از سوي دولت بيشتر يك جريان خبري است تا واقعيت عملي؛ دولت با در دست گرفتن كنترل قيمت در بازار خودرو مي‌خواهد جو رواني بازار را با خبرسازي كنترل كند؛ همان‌گونه كه در خبرسازي درباره واردات خودروهاي دست‌دوم رفتار كرد.

ارزيابي بازار وارداتي‌ها از تداوم رشد قيمت اين دسته از خودرو‌ها حكايت دارد. براساس رصد بازار بررسي برخي از خودرو‌هاي وارداتي در آخرين هفته آبان ماه رشد حداقل ۱۰۰ ميليوني و حداكثر يك ميلياردي داشتند. فعالان بازار خودرو معتقدند اخبار منتشر شده در خصوص خودرو‌هاي وارداتي موجب شده تا خريداران اين خودرو‌ها وارد بازار شوند.

 به گفته آنها، با توجه به اينكه جانشيني براي خودرو‌هاي ارزيابي شده وجود ندارد، عملا هر تقاضايي مي‌تواند باعث افزايش قيمت در بازار شود و با توجه به اينكه بازار وارداتي‌ها از سردرگمي خارج شده اين امر رشد قيمت اين خودرو‌ها را به همراه داشت. از سوي ديگر با توجه به تعيين وضعيت اولين سري خريداران خودرو‌هاي وارداتي بسياري تصور مي‌كردند بازار وارداتي‌ها شكل و شمايل كاهشي به خود خواهد گرفت، اما روند بازار عكس اين را نشان مي‌دهد.

 از بازار وارداتي‌ها چه خبر؟

قيمت نهايي خودروهاي وارداتي، بدون احتساب هزينه‌هاي پلاك‌گذاري و ماليات طي هفته گذشته از سوي سامانه يكپارچه مشخص شد كه غالباً از آن‌چه كه انتظار مي‌رفت، نرخ بالاتري دارند. براساس اطلاعيه جديدي كه سامانه يكپارچه خودرو منتشر كرده، آن دسته از متقاضيان سامانه يكپارچه عرضه خودرو‌هاي وارداتي كه در مرحله اول ثبت‌نام كرده‌اند و اولويت آنها مشخص شده، مي‌توانند سه اولويت از سبد محصولات اعلامي انتخاب كنند.

آنگونه كه در اين اطلاعيه آمده قيمت تمامي اين خودرو‌ها تا مبادي ورودي زير ۲ ميليارد تومان اعلام شده و عباس علي‌آبادي، وزير صمت هم اخيرا در حاشيه دومين نمايشگاه تحول صنعت خودرو اعلام كرده ما براي واردات خودرو‌ها سقف ۲۰ هزار دلاري در نظر گرفتيم و سعي شده كه خودرو‌هاي بالاتر از اين عدد وارد نشود. او گفته است: به نظر بنده اين سقف ۲۰ هزار دلاري حد قابل قبول براي متوسط مردم است كه حدودا يك ميليارد تومان با نرخ فعلي، ارزش‌گذاري مي‌شود.

براساس رصد بازار بررسي برخي از خودرو‌هاي وارداتي در آخرين هفته آبان ماه رشد حداقل ۱۰۰ ميليوني و حداكثر يك ميلياردي داشتند. فعالان بازار خودرو معتقدند اخبار منتشر شده در خصوص خودرو‌هاي وارداتي موجب حضور خريداران اين خودرو‌ها در بازار شده است.

 به نوعي موجب شد تا سروكله متقاضيان اين خودرو‌ها در بازار پيدا شود.  اما چه عاملي موجب شد تا خريداران اين خودرو‌ها وارد بازار شوند، فعالان بازار خودرو در اين خصوص به اين نكته اشاره مي‌كنند كه با توجه به اينكه جانشيني براي خودرو‌هاي ارزيابي شده وجود ندارد، عملا هر تقاضايي مي‌تواند باعث افزايش قيمت در بازار شود و با توجه به اينكه بازار وارداتي‌ها از سردگمي خارج شده اين امر رشد قيمت اين خودرو‌ها را به همراه داشت.

از سوي ديگر با توجه به تعيين وضعيت اولين سري خريداران خودرو‌هاي وارداتي بسياري تصور مي‌كردند بازار وارداتي‌ها شكل و شمايل كاهشي به خود خواهد گرفت. در هفته‌اي گذشت قيمت قطعي برخي از خودرو‌هاي وارداتي هم مشخص شد. مثلا دو محصول جتا كه زيرمجموعه فولكس واگن محسوب مي‌شوند بين ۲ تا ۲.۵ ميليارد قيمت‌گذاري شدند. اما قيمت مصوب وارداتي‌ها نتوانست نظر اين بازار را جلب كند و با اين شرايط شاهد افزايش قيمت اين خودرو‌ها در بازار بوديم.

از قيمت‌ها چه خبر؟


اما خودرو‌هاي وارداتي در هفته سپري شده با چه قيمتي معامله شدند؟ ارزيابي بازار وارداتي‌ها نشان مي‌دهد، «ميتسوبيشي اوتلندر» در هفته گذشته يك ميليارد تومان افزايش قيمت داشت و اين رشد در دو هفته گذشته به ۲ ميليارد و ۵۰۰ ميليون رسيد.

قيمت نهايي خودروهاي وارداتي، بدون احتساب هزينه‌هاي پلاك‌گذاري و ماليات طي هفته گذشته از سوي سامانه يكپارچه مشخص شد كه غالباً از آن‌چه كه انتظار مي‌رفت، نرخ بالاتري دارند؛ اما همين خودروهاي وارداتي صفر كيلومتر نيز، رقابت‌پذيري خودروسازان داخلي را بالا مي‌برد و به‌طور كلي، التهابات بازار را در بلندمدت كاهش مي‌دهد. همچنين ارزيابي بازار نشان مي‌دهد، «آزرا» مدل ۲۰۱۹ در هفته جاري با كاركرد ۳۷ هزار كيلومتر با قيمتي در حدود ۴ ميليارد و ۶۰۰ تا ۴ ميليارد و ۹۵۰ در بازار قيمت‌گذاري شد، اين روند نسبت به هفته گذشته ثبت شده است.

 دامنه نوساني به وجود آمده در قيمت خودرو به قيمت‌گذاري از سوي فروشندگان باز مي‌گردد، به‌طوري‌كه نبود نظارت قيمت خودرو‌هاي وارداتي موجب شده تا برخي از اين خودرو‌ها كه در بازار طرفدار بيشتري دارند با قيمت‌هاي متفاوت از سوي مالكان عرضه شوند.

از ديگر خودرو‌هايي وارداتي مي‌توان به «رنوتاليمسان» مدل ۲۰۱۸ اشاره كرد. اين خودرو در اين هفته با كاركرد ۶۰ هزار كيلومتر هم در بازار بازه قيمتي ۳ ميليارد و ۳۰۰ ميليون تا ۳ و ميليارد ۵۰۰ ميليون تومان قيمت‌گذاري شد كه نسبت به بازه زماني مورد بررسي مي‌توان گفت رشدي گفت رشدي حدود ۳۰۰ ميليوني داشته است. اما «النترا» مدل ۲۰۱۸ هم در هفته سپري شده با كاركرد ۳۰ هزار تا كاركرد با دامنه نوساني ۲ ميليارد و ۷۰۰ ميليون تا ۲ ميليارد و ۹۰۰ ميليون در بازار قيمت‌گذاري شد و با اين دامنه نوسان افزايش ۳۰۰ ميليوني را تجربه كرد.

اما «ميتسوبيشي اوتلندر» در هفته سپري شده با كاركرد ۱۰ هزار كيلومتر با بازه قيمتي ۴ ميليارد و ۳۵۰ ميليون تا ۴ ميليارد و ۵۰۰ ميليون قيمت‌گذاري خورد. اين خودرو در بازه زماني مورد بررسي ركورد افزايش قيمت را شكست و دامنه نوسان آن به يك ميليارد تومان رسيد.

ارزيابي‌ها نشان‌دهنده آن است كه «توسان IX ۳۵» مدل ۲۰۱۸ بدون كاركرد هم در هفته سپري شده با قيمت ۴ ميليارد و ۵۰۰ ميليون تومان در بازار قيمت‌گذاري شد و رشدي ۷۰۰ ميليوني داشت. از سوي ديگر رصد بازار نشان‌دهنده آن است كه «هيوندا سانتافه» نيز در اين هفته ۵ ميليارد و ۲۰۰ ميليون تومان معامله شد و با اين شرايط با افزايش ۱۰۰ ميليوني وارد كانال جديد شد.

خبرسازي درباره واردات

از اين رو، برخي كاشناسان در واكنش به اظهارنظر وزير صمت كه گفته بود قيمت خودروهاي وارداتي براي متوسط مردم قابل قبول است، مي‌گويند: وزير صنعت درست مي‌گويد، در آن طرف دنيا يك خودروي ۲۰ هزار دلاري براي قشر متوسط و معمولي است، اما اين خودروي ۲۰ هزار دلاري در ايران قيمتي ۳ برابر پيدا مي‌كند.

با نگاه به اين مسائل، مي‌توان گفت كه سياست دولت در برابر واردات خودرو دوگانه و متناقض است؛ دولت از يك سو از از واردات خودرو خبر مي‌دهد و از سوي ديگر جريان واردات را پيش نمي‌برد.

به گفته كارشناسان، واردات خودرو از سوي دولت بيشتر يك جريان خبري است تا واقعيت عملي؛ دولت با در دست گرفتن كنترل قيمت در بازار خودرو مي‌خواهد جو رواني بازار را با خبرسازي كنترل كند؛ همان‌گونه كه در خبرسازي درباره واردات خودروهاي دست‌دوم رفتار كرد. خبر واردات خودروهاي دست‌دوم ماه‌ها پيش منتشر شد اما تاكنون حتي يك خودرو از اين نوع هم به كشور وارد نشده است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر