يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: 88115
تاریخ انتشار: 27 آبان 1402 13:00
مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران برگزار کرد؛

ضرورت آگاهی فعالان اقتصادی از توسعه کاربرد هوش مصنوعی

اسلامی مدیرعامل و هم‌بنیانگذار aiAble با این توضیح که در شرایط امروز جهان، استفاده از هوش مصنوعی در بخش‌های مختلف از جمله در کسب‌و‌کار، اهمیت بالایی یافته است، بر ضرورت کسب آگاهی بیشتر فعالان اقتصادی از توسعه کاربرد هوش مصنوعی تاکید کرد.
 همایش «خلق ثروت در آستانه دگرگونی» با هدف بررسی آثار هوش مصنوعی در فضای کسب‌وکار توسط مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران برگزار شد. مخاطبان اصلی این همایش، مدیران بنگاه‌ها و صاحبان کسب‌وکار بودند تا هشدار آمادگی برای مواجهه با تغییراتی که هوش مصنوعی در آینده نزدیک ایجاد خواهد کرد، را دریافت کنند.

به گزارش راه امروز به نقل از روابط عمومی اتاق تهران، مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران در ادامه فعالیت‌های خود برای برگزاری رویدادهایی در حوزه فناوری‌های جدید که هم برای فعالان اکوسیستم فناوری کاربردی است و هم پیونددهنده کسب‌وکارهای سنتی با نوآوری‌ها و پدیده‌های فناورانه روز است، رویداد «خلق ثروت در آستانه دگرگونی» را برگزار کرد که به بررسی و ارزیابی آثار و تبعات گسترش استفاده از هوش مصنوعی در فضای کسب‌وکار پرداخت.

در این رویداد که با استقبال مدیران ارشد بنگاه‌های بخش خصوصی مواجه شده بود، محمد اسلامی، هم‌بنیانگذار aiAble به ضرورت توجه به توسعه کاربرد هوش مصنوعی و تغییراتی که در فضای کسب‌وکار ایجاد می‌کند، پرداخت.

رئیس مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران، با اشاره به سابقه برگزاری رویدادهای مختلف در اتاق تهران به تهدیدها و فرصت‌های خلق شده توسط هوش مصنوعی برای کسب‌وکارها پرداخت.

سحر بنکدارپور گفت: «این روزها مباحث زیادی در مورد خطرات و مزایای هوش مصنوعی برای کسب‌وکار گفته می‌شود، اما کمتر بنگاهی نسبت به این مسئله حساس و آگاه است که هوش مصنوعی چه ارزش‌هایی می‌تواند برای کسب‌وکارش خلق کند.»

او افزود: «معمولاً چالش شرکت‌های برای استفاده از هوش مصنوعی به مشکلات مدیریتی برمی‌گردد چون در وهله اول، این مدیران بنگاه‌ها هستند که باید درک درستی از هوش مصنوعی و ارزش افزوده‌ای که می‌تواند برای کارکرد بنگاه خلق کند، به دست بیاورند. به همین دلیل این رویداد مختص مدیران عامل و مدیران ارشد بنگاه‌ها برگزار شده است که امیدواریم بهره کافی برای شرکت‌کنندگان در برداشته باشد.»

بنکدارپور در پایان سخنان خود گفت: «اکنون در عصر انقلاب چهارم صنعتی به سر می‌بریم و چه بسا با سرعت بالای پیشرفت در حوزه فناوری و نوآوری‌های جدید، در آستانه انقلاب صنعتی پنجم قرار بگیریم. از این رو یادگیری و داشتن درک درست از مفاهیمی مانند هوش مصنوعی برای تداوم و بقای کسب‌وکارها اجتناب‌ناپذیر است.»

نباید از انقلاب صنعتی چهارم جا بمانیم

عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی تهران نیز در رویداد «خلق ثروت در آستانه دگرگونی»، طی سخنانی به اختراع ماشین بخار توسط جیمز وات اشاره کرد که تقریباً همزمان با دوره‌ای بود که نادرشاه افشار در امپراتوری ایران مشغول جنگ و کشورگشایی بود و از اثر فوق‌العاده ماشین بخار بر توسعه و پیشرفت امپراتوری بریتانیا و فاصله گرفتن این سرزمین از نظر صنعتی از دیگر رقبایش در جهان سخن گفت.

فرزین فردیس، با بیان اینکه در روایت تاریخ و تاریخ‌خوانی کمتر به نقش توسعه فناوری در تغییر حکومت‌ها و فروپاشی امپراتوری‌ها پرداخته شده است، افزود: «در انقلاب صنعتی اول کفه ترازوی سیاست و صنعت در دنیا به سمت بریتانیا سنگین می‌شود. بعد انقلاب صنعتی دوم رخ می‌دهد و در انقلاب صنعتی سوم، سردمداری صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات به دست آمریکا می‌افتد و فاصله این کشور با سایر کشورها بسیار زیاد می‌شود.»

او ادامه داد: «اگر ما از انقلاب صنعتی چهارم که بسیاری آن را مبتنی بر هوش مصنوعی می‌دانند و پیشقراولانش را آمریکا و چین می‌دانند، جا بمانیم شاید تمامی مزیت‌هایمان حتی در عرصه انرژی را از دست بدهیم. همان‌طور که در حال حاضر بسیاری از دارندگان منابع انرژی در دنیا با تکیه بر فناوری‌های جدید، سرمایه‌گذاری‌های گسترده و حضور در بازارهای جهانی از ما جلو افتاده و سهم و اثرگذاری بیشتری نسبت به ما دارند.»

عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی تهران با اشاره به جذابیت هوش مصنوعی در داخل و خارج و پرداختن به آن به ویژه در حوزه بازار کار گفت:‌ «به نظر من هوش مصنوعی کسی را از بازار کار حذف نمی‌کند اما افرادی که بلد هستند با هوش مصنوعی کار کنند، دیگرانی را که بلد نباشند با هوش مصنوعی کار کنند، حذف خواهند کرد.»

فرزین فردیس یکی از وظایف اتاق تهران در عصر انقلاب صنعتی چهارم را بررسی روندهایی عنوان کرد که برهم‌زننده فضای کسب‌وکار هستند و هم می‌توانند فرصت باشند و هم تهدید.

 او گفت: ما این روندها را بررسی می‌کنیم و با اعضای اتاق به اشتراک می‌گذاریم تا آنها را برای مواجهه با این فضا آماده کنیم.

او تاکید کرد که «مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران» تلاش دارد با برگزاری چنین رویدادهایی فعالان اقتصادی و صاحبان بنگاه‌ها را برای مواجهه با تغییراتی که توسط هوش مصنوعی در فضای کسب‌وکار جهانی ایجاد می‌شود بیشتر آماده کند، تا آنها بتوانند بند کفش‌هایشان را محکم‌تر ببندند و سریع‌تر بدوند تا از این انقلاب بزرگ در صنعت جا نمانند.

ظهور یک تکنولوژی همه‌کاره

در ادامه این رویداد، مدیرعامل و هم‌بنیانگذار aiAble به تشریح ماهیت هوش مصنوعی و پیامدها و کارکردهای آن در حوزه‌های مختلف پرداخت و با بیان اینکه هوش مصنوعی، یک تکنولوژی همه‌کاره است، ورود این پدیده نوظهور در عصر حاضر را همانند دوران دست‌یابی بشر به برق دانست.

محمد اسلامی با این توضیح که در شرایط امروز جهان، استفاده از هوش مصنوعی در بخش‌های مختلف از جمله در کسب‌و‌کار، اهمیت بالایی یافته است، تصریح کرد که صاحبان بنگاه‌ها و مدیران کسب‌و‌کار باید بدانند که سوالات خوب که بتواند ارزش ایجاد کند را چگونه با ماشین و هوش مصنوعی مطرح کنند تا نتایج واقعی و درست را دریافت کنند. او هم‌چنین بر ضرورت کسب آگاهی بیشتر فعالان اقتصادی از توسعه کاربرد هوش مصنوعی تاکید کرد.

در ادامه این رویداد، صاحبان بنگاه‌های حاضر در این جلسه، به طرح پرسش‌های خود در ارتباط با هوش مصنوعی و انتظارات از این تکنولوژی نوظهور، مطرح کردند و محمد اسلامی و تیم مدیران شرکت aiAble به آنها پاسخ دادند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر