شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: 88107
تاریخ انتشار: 27 آبان 1402 09:06
وزیر صمت: خودروی ۲۰ هزار دلاری برای عامه مردم قابل خرید است

قیمت‌های شوکه‌کننده خودرو‌های وارداتی اقتصادی!

کارشناس حوزه خودرو گفت: آن‌گونه که در سامانه یکپارچه خودرو اعلام شده قیمت خودرو‌های وارداتی بین ۱.۵ تا ۲ میلیارد تومان نرخ‌گذاری شده است، اما اینکه وزیر صمت گفته‌اند این نرخ‌ها قابل قبول متوسط مردم است را نمی‌توان پذیرفت. البته شاید منظور ایشان متوسط رو به بالای جامعه و دهک‌های پردرآمد باشد، چراکه این رقم‌های اعلامی برای خودرو‌ها در سبد خودرویی متوسط جامعه قرار ندارد.

دور جدید فروش خودرو‌های وارداتی از امروز ۲۷ آبان ماه آغاز می‌شود، براساس اطلاعیه جدیدی که سامانه یکپارچه خودرو منتشر کرده است، آن دسته از متقاضیان سامانه یکپارچه عرضه خودرو‌های وارداتی که در مرحله اول ثبت‌نام کرده‌اند و اولویت آن‌ها مشخص شده، می‌توانند سه اولویت از سبد محصولات اعلامی انتخاب کنند.

به گزارش اعتماد، در این اطلاعیه قیمت تعدادی از خودرو‌ها آمده که در لیست خودرو‌های دارای قیمت قطعی در مبادی ورودی نام ۳ محصول هیوندای توسان، هیوندای النترا و هیوندای اکسنت از شرکت کرمان خودرو آورده شده که نرخ‌گذاری‌ها از یک میلیارد و ۴۹۰ میلیون تا یک میلیارد و ۹۶۰ میلیون تومان متغیر است، محصول دیگری که در این لیست دیده می‌شود تویوتا کرولا ۱۲۰۰ سی سی از شرکت معین خودرو ایرانیان است که قیمت قطعی آن یک میلیارد و ۷۳۲ میلیون تومان اعلام شده و محصول آخر هم کیا سونت از شرکت کوشا خودرو نگین است که قیمت آن یک میلیارد و ۷۴۷ میلیون تومان اعلام شده است که البته به قیمت همه این محصولات هزینه‌ها و عوارض قانونی از قبیل: بیمه شخص ثالث، مالیات بر ارزش افزوده، هزینه‌های شماره‌گذاری، اسقاط خودروی فرسوده و کرایه حمل و نقل نیز پس از ترخیص اضافه خواهد شد.

همچنین در لیستی که سامانه یکپارچه خودرو اعلام کرده خودرو‌های دارای قیمت علی‌الحساب در مبادی ورودی هم آمده است، در این لیست سه خودروی هیوندای کرتا به قیمت یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان از شرکت کرمان خودرو، تویوتا کرولا ۱۵۰۰ سی سی به قیمت یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان از شرکت معین خودرو ایرانیان و دانگ فنگ شاین مکس به قیمت یک میلیارد تومان از شرکت ایران خودرو نیز دیده می‌شود که گفته شده قیمت علی‌الحساب اعلام شده، قیمت در مبادی ورودی بوده و هزینه‌ها و عوارض قانونی پس از ترخیص و هنگام صدور فاکتور نهایی به قیمت‌های قطعی و مصوب اضافه خواهد شد.

قیمت تمامی خودرو‌ها تا مبادی ورودی زیر ۲ میلیارد تومان نرخ‌گذاری شده است

آن‌گونه که در این اطلاعیه آمده قیمت تمامی این خودرو‌ها تا مبادی ورودی زیر ۲ میلیارد تومان اعلام شده و عباس علی‌آبادی، وزیر صمت هم اخیرا در حاشیه دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو اعلام کرده ما برای واردات خودرو‌ها سقف ۲۰ هزار دلاری در نظر گرفتیم و سعی شده که خودرو‌های بالاتر از این عدد وارد نشود. او گفته است: به نظر بنده این سقف ۲۰ هزار دلاری حد قابل قبول برای متوسط مردم است که حدودا یک میلیارد تومان با نرخ فعلی، ارزش‌گذاری می‌شود.

علی‌آبادی همچنین در رابطه با قیمت بالای خودرو‌های وارداتی علی‌رغم وعده واردات خودرو‌های اقتصادی نیز گفته است: یک خودروی مورد قبول به لحاظ کیفیت و دارای استاندارد، در دنیا از ۵۰۰۰ دلار تا حدود ۶۰ هزار دلار قیمت دارد، البته برای خودرو‌های برقی، مقیاس‌های پایین‌تر که همان‌طور که اشاره شد، تعرفه حداقلی دارند، برای سطوح پایین‌تر درآمدی درنظر گرفته شده که مشتریان با رقم‌های پایین‌تر می‌توانند خودروی مورد نظر خود را خریداری کنند.

وزیر صمت همچنین اعلام کرد: تعرفه واردات خودرو‌های برقی، حداقل مقدار ممکن یعنی حدود ۴ درصد تصویب شد، البته برای خودرو‌های هیبرید پلاگین نیز همین حدود تعرفه تعریف شده است؛ اما پیشنهاد ما این است که برای خودرو‌های هیبرید تا ۱۵درصد این تعرفه افزایش پیدا کند. این درحالی است که برای خودرو‌های دیگر تعرفه‌ها تا ۷۵درصد هم تعیین شده است و برای واردات حداقل ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی برقی تا پایان سال جاری تامین ارز محقق شده است.
این خودرو‌ها در سبد خودروی متوسط جامعه قرار ندارد

حسین رحیمی، کارشناس حوزه خودرو در واکنش به قیمت‌های اعلامی خودرو‌های وارداتی و سخنان وزیر صمت درخصوص قابل قبول بودن قیمت این خودرو‌ها از سوی متوسط مردم گفت: آن‌گونه که در سامانه یکپارچه خودرو اعلام شده قیمت خودرو‌های وارداتی بین ۱.۵ تا ۲ میلیارد تومان نرخ‌گذاری شده است، اما اینکه وزیر صمت گفته‌اند این نرخ‌ها قابل قبول متوسط مردم است را نمی‌توان پذیرفت. البته شاید منظور ایشان متوسط رو به بالای جامعه و دهک‌های پردرآمد باشد، چراکه این رقم‌های اعلامی برای خودرو‌ها در سبد خودرویی متوسط جامعه قرار ندارد.

رحیمی در مورد عدم موفقیت دولت در واردات خودرو‌های اقتصادی نیز خاطرنشان کرد: واقعیت این است که این قبیل از خودرو‌های وارداتی با این شرایط اعلامی و نرخ‌گذاری‌ها و تعداد محدودی که دارد تاثیر چندانی هم در بازار خودرو و قیمت‌ها نخواهند داشت و در نتیجه تاثیری هم بر قیمت خودروی قشر ضعیف جامعه ندارد.

ذی‌نفعان تعیین‌کننده روند واردات خودرو هستند

این کارشناس حوزه خودرو در ادامه افزود: هر چند واردات خودرو بر قیمت خودرو‌های لوکس موجود در بازار اثرگذار است، اما روی قیمت خودرو‌هایی که عموم مردم و قشر متوسط و پایین جامعه استفاده می‌کنند تاثیری ندارد. رحیمی در پاسخ به این پرسش که آیا این امکان وجود دارد تا برای اقشار کم‌درآمد هم خودرویی وارد شود یا خیر گفت: ممکن است امکان‌پذیر باشد، اما عملیاتی نیست به دلیل اینکه ذی‌نفعان و صاحبان منافع اجازه این کار را نمی‌دهند هر چند این امکان هم ممکن است وجود داشته باشد و مجوز آن هم صادر شود و تعرفه گمرکی کمی هم گرفته شود، اما اصلا عملیاتی نیست به دلیل اینکه اجازه این مدل واردات را نمی‌دهند.
قیمت نهایی خودرو‌های وارداتی برای مصرف‌کننده هنوز شفاف نیست

این کارشناس حوزه خودرو در ادامه افزود: اگر امروز شاهد واردات خودرو هستیم به این دلیل است که ارز هم برای این موضوع تخصیص داده شده تا این تعداد خودرو وارد کشور شود. رحیمی خاطرنشان کرد: البته قیمت‌هایی که در سایت‌های مختلف در مورد قیمت نهایی خودرو‌های وارداتی ارایه شده چندان شفاف و روشن نیستند و هزینه‌های مربوط به حقوق و عوارض گمرکی هم چندان قابل پیش‌بینی نیستند که دقیقا چقدر قرار است باشد، اما آن‌گونه که برخی از سایت‌ها محاسبه کرده بودند قیمت نهایی برای مصرف‌کننده بین ۲ تا ۲.۵ میلیارد تومان خواهد شد.

این کارشناس حوزه خودرو در مورد احتمال ۲ تا ۳ برابر شدن قیمت خودرو‌های وارداتی افزود: به نظر نمی‌رسد حتی با درنظر گرفتن همه هزینه‌ها و عوارض گمرکی قیمت خودرو‌های وارداتی ۲ تا ۳ برابر قیمت مبادی ورودی شود به دلیل اینکه قیمت دست دوم این خودرو‌ها ۱۰ هزار دلار است و اگر حتی ۳ برابر هم شود ۳۰ هزار دلار می‌شود و نرخ‌گذاری‌ها هم براساس قیمت خودرو‌ها در مبدا انجام گرفته است.

شرط اسقاط خودرو قیمت خودرو‌های فرسوده را بالا می‌برد

او ادامه داد: هر چند اعلام شده که همه افراد می‌توانند اقدام به واردات خودرو کنند، اما این موضوع تنها یک شعار است و عملیاتی هم نمی‌شود و همه مردم نمی‌توانند واردکننده خودرو باشند به دلیل اینکه جرات انتقال این حجم از پول را ندارند و از اینکه ۱۵ یا ۲۰ هزار دلار پول را حواله کنند ترس دارند و تنها تجار و واسطه‌ها هستند که برای واردات خودرو اقدام می‌کنند.

او در مورد شرط اسقاط خودرو‌های فرسوده برای واردات خودرو نیز گفت: هر چند این مساله تغییر چندانی بر قیمت خودرو‌های وارداتی نمی‌گذارد، اما قیمت خودرو‌های فرسوده را افزایش می‌دهد و تقاضا به سمت این خودرو‌ها را افزایش داده و قیمت این خودرو‌ها را بالا می‌برد و دلال‌بازی در این بازار را بیشتر می‌کند.

او در مورد خدمات پس از فروش این خودرو‌های وارداتی هم گفت: در صورتی که برند‌های معتبر اعلام شده مانند هیوندای و تویوتا وارد کشور شود براساس سابقه‌ای که در ایران داشتند که خدمات پس از فروش خوبی هم داده‌اند مناسب هستند، همچنین برند‌های کره‌ای و ژاپنی هم به همین شکل، سابقه خدمات پس از فروش خوبی داشته‌اند، اما متاسفانه خودرو‌های چینی هیچ‌وقت خدمات مناسبی نداشته‌اند و پس از این هم انتظار نمی‌رود خدمات پس از فروش خوبی ارایه دهند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر