يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: 88086
تاریخ انتشار: 25 آبان 1402 17:34
فعال سیاسی اصولگرا گفت: اگر اصلاح‌طلب‌ها یا جریان‌ اعتدالی و اصولگرایان معتدل وارد عرصه انتخابات شوند، آقای قالیباف با جبهه پایداری و شریان با یکدیگر ائتلاف خواهند کرد.

ایلنا: محمد مهاجری فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال در چند وقت اخیر، شاهد برگزاری نشست مبنا از جبهه نزدیک به جریان آقای قالیباف بودیم که شخصیت‌هایی چون آقایان حداد عادل، محسن رضایی هم در این جلسه حضور داشتند. از طرف دیگر شورای وحدت و برخی اعضای پایداری از غایبان مطرح در این نشست بودند.

 تحلیل شما درباره برگزاری این نشست چیست و امروز جریان اصولگرایی در چه وضعیتی قرار دارد، گفت: به نظر من جریان مبنا با رونمایی از تشکلی که در اجلاس داشت، نشان داد که می‌خواهد به صورت جدی وارد عرصه انتخابات شود و تحرکات خود را هم شروع کرده است. می‌توان به یک شکلی گفت یک لشگرکشی در مقابل رقبای خود در شریان و جبهه پایداری انجام داد. آقای محسن رضایی را هم یارگیری کرد و به دنبال این است تا یک فضای سیاسی فعالی را در جریان اصولگرا رقم بزند. واکنش‌هایی که شریان و جبهه پایداری داشتند نشان می‌داد که تشکل جدید مبنا را جدی گرفتند و فکر می‌کنم واقعا هم جدی است.

مهاجری در پاسخ به این سوال که احتمال ائتلاف جبهه پایداری و شریان با جریان مبنا تا چه اندازه جدی است، گفت: من فکر می‌کنم الان همه در مرحله وزن‌کشی هستند. جبهه پایداری با نفوذ مطلقی که در دولت دارد به دنبال آن است تا بتواند از آن استفاده کند، برای اینکه وضعیت فعلی خود را در مجلس بیشتر تثبیت کرده و در انتخابات بعدی تعداد کرسی‌های بیشتری را برای خود به دست بیاورد. جریان مبنا شاید به دنبال این است که در مقابل این اتفاق بایستد و بتواند در مجلس آینده اکثریت بیشتری به دست بیاورد. برای آقای قالیباف موضوع انتخابات، مجلس بعدی و داشتن اکثریت در آن و رسیدن به کرسی ریاست در آنجا خیلی اهمیت دارد.

وی در پاسخ به این سوال که بین شریان و جبهه پایداری چه تفاوتی می‌بینید و آیا در یک راستا هستند، گفت: به نظرم خیلی اختلاف ندارند. جریان جبهه پایداری به لحاظ تشکیلاتی به آقای جلیلی نزدیک‌تر است و شریان با وجود اینکه همان دیدگاه‌های جبهه پایداری را دارد، یک مقدار چهره‌هایشان متفاوت است وگرنه به لحاظ تفکر خیلی با هم تفاوت ندارند.

مهاجری درباره فعالیت‌های شورای وحدت که غایب بزرگ برگزاری جلسه مبنا بود، گفت:‌ به نظرم شورای وحدت چراغ خاموش حرکت می‌کند و احتمالا به دنبال رصد کردن فعالیت‌های جریان‌های شریان، جبهه پایداری و مبنا است تا بعدها در فرصت مناسب تصمیم بگیرد.

این فعال سیاسی اصولگرا درباره احتمال ائتلاف جریان‌های سیاسی اصولگرا گفت: گمان می‌کنم اگر اصلاح‌طلب‌ها یا جریان‌ اعتدالی و اصولگرایان معتدل وارد عرصه انتخابات شوند، آقای قالیباف با جبهه پایداری و شریان با یکدیگر ائتلاف خواهند کرد.

وی در پاسخ به این سوال که رئیس ستاد انتخابات از لزوم برخورد با حضور شخصیت‌های سیاسی، دولتی و حاکمیتی که با استفاده از مقام رسمی خود در برنامه‌های انتخاباتی و تبلیغاتی حضور پیرا می‌کنند، صحبت کرد و اعلام کرد که براساس قانون با آنان برخورد خواهد شد تحلیل شما درباره این صحبت‌ها چیست، گفت: این صحبت‌ها همیشه اتفاق افتاده، همیشه هم وزارت کشور یا مسئولین شورای نگهبان این حرف‌ها را می‌زدند اما اینکه بخواهند از مداخله دولتی‌ها و مسئولین در انتخابات جلوگیری کنند، در مقام عمل امکان‌پذیر نیست.

 به هرحال برخی از وزرا نسبت به جبهه پایداری وابستگی دارند و بالاخره علاقه‌مند هستند که آنها در انتخابات پیروز شوند. چطور می‌شود انتظار داشت که آنها حداقل به لحاظ ذهنی بی‌طرفی خودشان را حفظ کنند. بنابراین چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

اما اینکه آنها بخواهند مداخله مستقیم در انتخابات کنند؛ به نظرم آنقدر ناشی نیستند که چنین مداخله مستقیمی را انجام دهند. با توجه به اینکه تقریبا همسویی کلی بین مجلس و دولت فعلی وجود دارد؛ حالا در طریقه‌های موردی ممکن است جاهایی بگومگو به وجود بیاید اما به صورت کلی بعید می‌دانم.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر