شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: 88038
تاریخ انتشار: 23 آبان 1402 15:43
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با ابراز اینکه پیامکی به نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر کاهش جوجه‌ریزی و کمبود مرغ داده نشده است گفت: هیچ کمبودی در زمینه تأمین مرغ نداریم و سالن‌ها پر از مرغ است و ارسال چنین پیامک‌هایی کار پسندیده‌ای نبوده است.
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با بیان "در ماه‌های گذشته به‌طور میانگین تا ۱۳۰میلیون قطعه جوجه‌ریزی در مرغداری‌های گوشتی کشور انجام شده است"، گفت: پیامک‌هایی که به نمایندگان مجلس درباره کاهش جوجه‌ریزی و کمبود مرغ ارسال شده است، درست نیست.

به گزارش تسنیم، محمدابراهیم حسن‌نژاد معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی امروز، سه‌شنبه، در افتتاحیه هشتمین نمایشگاه و همایش بین‌المللی خوراک دام و طیور و آبزیان، اظهار داشت: تغذیه در فعالیت‌های دام و طیور بسیار تأثیرگذار است و علوم مربوطه می‌توانند در بازدهی تولیدات این بخش نقش مهمی داشته باشند.

وی افزود: با توجه به خشک بودن شرایط آب‌وهوایی کشور، شرایط سختی برای تولید مواد پروتئینی و تأمین غذا در کشور وجود دارد بنابراین برای تحقق این امر نیازمند فعالیت‌های علمی و تکنولوژی در بخش دام و طیور هستیم که نمونه‌هایی از آن در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به مشکلات و گلایه‌های تولیدکنندگان در بخش دام و طیور، اضافه کرد: در حوزه‌های بازرگانی سامانه بازارگاه تأمین ارز لجستیک و حمل‌ونقل مشکلاتی داریم و خود نیز بر آن واقفیم، اما برای رفع آن تلاش می‌کنیم و شرایط تولیدکنندگان در این بخش را نیز درک می‌کنیم.

حسن‌نژاد ادامه داد: شرکت‌هایی در حوزه تغذیه و مکمل به‌صورت دانش‌بنیان در کشور ایجاد شده است که نقش مهمی در افزایش بهره‌وری در تولیدات دام و طیور خواهد داشت.

نیازمند مردمی‌سازی جدیدی در حوزه دام و طیور هستیم

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با توجه به طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها، گفت: بخش تولیدات دام و طیور بیشترین تأثیر را از مردمی‌سازی یارانه‌ها دیدند و با توجه به تغییرات نرخ ارز مشکلاتی برای آن‌ها ایجاد شد، اما با وجود این، نیازمند یک مردمی‌سازی دیگر در حوزه دام و طیور هستیم.

میزان جوجه‌ریزی در کشور به ۱۳۰ میلیون قطعه رسید

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه "برای تأمین مرغ موردنیاز کشور نیازمند ماهانه ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در کشور هستیم"، گفت: در گذشته و هنگامی که بنده این معاونت را تحویل گرفتم مشکلات زیادی در ارتباط با جوجه‌ریزی وجود داشت و در ماه‌های اندکی جوجه‌ریزی مرغ گوشتی به ۱۳۰ میلیون قطعه رسید.

حسن‌نژاد خاطرنشان کرد: در بخش مرغ اجداد، گلّه‌های مادر و در نهایت میزان جوجه‌ریزی کمبود‌هایی وجود داشت که اکنون مرتفع شده است، به‌طوری که در ماه‌های شهریور، مهر و آبان میزان جوجه‌ریزی بین ۱۲۷ تا ۱۳۰ میلیون قطعه بوده است.

تکذیب پیامک کمبود مرغ به نمایندگان مجلس

وی با ابراز اینکه پیامکی به نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر کاهش جوجه‌ریزی و کمبود مرغ داده شده است ضمن رد این موضوع، گفت: هیچ کمبودی در زمینه تأمین مرغ نداریم و سالن‌ها پر از مرغ است و ارسال چنین پیامک‌هایی کار پسندیده‌ای نبوده است.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: ۶۰ کارخانه خوراک دام در کشور وجود دارد که سرمایه‌گذاری خوبی برای کشورمان به حساب می‌آید و باید به‌نحوی رفتار کنیم که نهاده‌های موردنیاز مرغداران به‌صورت خوراک دام در این کارخانه‌ها تولید شود و از طرفی نیاز مصرف‌کنندگان به خوراک باکیفیت را نیز تأمین شود.

امکان جایگزینی نهاده‌های دیگر با کنجاله لاکچری سویا وجود دارد

حسن‌نژاد در بخش دیگری از صحبت‌های خود راجع به امکان جایگزینی کنجاله سویا و نهاده‌های دیگر گفت: پِرتی در مرغداری‌های کشور بالاست و هنوز در تأمین خوراک دام از نهاده‌های لاکچری مانند کنجاله سویا استفاده می‌شود، اما باید توجه داشت که با توجه به شرایط امروز می‌توان نهاده‌های دیگری را جایگزین کنجاله سویا کرد.

وی افزود: حتی در پرواربندی‌ها نیز تقاضا برای کنجاله سویا وجود دارد در حالی که می‌توان از نهاده‌های ارزان‌تری در این بخش استفاده کرد و پروتئین موردنیاز را تأمین نمود.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی تأکید کرد: در علم و تکنولوژی می‌توان خوراک دام را با هزینه کمتر، اما بهره‌وری بالاتر تولید کرد که مورد رضایت تولیدکنندگان دام و طیور نیز باشد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر