يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: 88009
تاریخ انتشار: 22 آبان 1402 08:44
براساس گزارش بازوي پژوهشي مجلس، رشد نقطه به نقطه توليد «خودرو و قطعات آن» در مهر 1402 دومين ركورد افت خود در 5 سال اخير را ثبت كرده و به كمترين سطح خود طي دو سال اخير رسيده است.

مركز پژوهش‌هاي مجلس نيز به تازگي در گزارشي وضعيت توليد و فروش صنعت و تغييرات آن نسبت به مهر 1401 را مورد بررسي قرار داده است. نتيجه اين بررسي نشان مي‌دهد، از ميان زيربخش‌هاي صنعت در مهر 1402، رشد نقطه‌اي توليد «خودروسازي و قطعات» بيش از منفي 32 درصد كاهش يافته است. به‌طور مشابه، فروش اين محصولات نيز در مهر امسال بيش از 46 درصد كمتر از مهر سال گذشته برآورد شده است.

نتايج اين ارزيابي حاكي از آن است كه در مهر 1402 براي دومين ماه پياپي رشد نقطه‌اي توليد خودرو منفي شده و در كمترين سطح خود از اسفند 1400 تاكنون قرار گرفته است. به بيان ديگر، رشد منفي توليد خودرو در مهر 1402، اولين ركورد در دو سال گذشته و دومين ركورد در پنج سال گذشته بوده است. بر اساس اين گزارش، رشد نقطه به نقطه توليد بخش صنعت در مهر امسال 2.8 درصد بوده است. اما كدام زيربخش صنعت بيشترين اثر منفي را روي اين رشد گذاشته و باعث شده تا رشد نقطه‌اي توليدات صنعتي بالاتر از اين سطح نرود؟ همانطور كه پيش‌تر به آن اشاره شد، «خودرو و قطعات آن» يكي از زيربخش‌هاي صنعت است. بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه اگر اين زيربخش نبود، حداقل 0.4 واحد درصد رشد توليدات صنعتي افزايش مي‌يافت.
به بيان ديگر، «خودرو و قطعات آن» در مهر 1402 بالاترين سهم را در كاهش رشد نقطه‌اي توليدات صنعتي داشته كه به دليل كاهش چشمگير توليدات در اين زيربخش است.

«خودروي سنگين»، «قطعات» و «خودروي سواري» سه محصولي هستند كه در ذيل اين زير بخش جاي مي‌گيرند و در مهر امسال همگي با كاهش توليد مواجه شده‌اند. به بيان دقيق‌تر، در مهر امسال توليد «خودروي سنگين»، «قطعات» و «خودروي سواري» به ترتيب حداقل 5 درصد، 25 درصد و 7 درصد كمتر از مهر سال گذشته بوده است. بنابراين خودروسازي باعث شده تا در اولين ماه از پاييز 1402، رشد نقطه‌اي توليدات صنعتي در سطح پايين‌تري قرار گيرد.

روند 5 ساله رشد نقطه به نقطه توليد خودرو و قطعات آن نشان مي‌دهد كه از ابتداي امسال سطح اين شاخص رو به كاهش گذاشته و در نهايت طي دو ماه گذشته به محدوده منفي رسيده است. به بيان ديگر، رشد نقطه‌اي توليد خودرو و قطعات آن در شهريور و مهر 1402 به ترتيب برابر با منفي 27 و منفي 32 درصد بوده است. آخرين باري كه رشد نقطه‌اي توليد خودرو به نزديكي اين عدد رسيده به اسفند 1400 بر مي‌گردد. بنابراين مي‌توان گفت كه اولين ركورد 2 ساله و دومين ركورد 5 ‌ساله در «كمترين سطح رشد نقطه‌اي توليد خودرو» در مهر امسال رقم خورده است.

آمارها همچنين نشان مي‌دهد رشد نقطه به نقطه «فروش» خودرو و قطعات آن طي سه ماه اخير منفي شده است. براي مثال، سطح فروش خودرو و قطعات آن در شهريور امسال 51 درصد كمتر از شهريور سال گذشته برآورد شده است. بنابراين شهريور 1402 ركورددار كمترين رشد نقطه‌اي فروش خودرو و قطعات آن طي پنج سال گذشته است. بررسي ماهانه تولیدات خودرو در سال جاري نشان مي‌دهد در اين مدت همواره رشد نقطه به نقطه منفي بوده است.

البته براساس گزارش بازوي پژوهشي مجلس، شاخص قيمت در رشته فعاليت خودرو و قطعه، رشد را تجربه كرده است. شاخص قيمت خودرو در هر سه مورد - نقطه‌به‌نقطه، سالانه و ماهانه - رشد را تجربه كرده است. بر اين اساس، نرخ رشد نقطه‌به‌نقطه شاخص قيمت خودرو بالغ بر ۴۰درصد رشد را نشان مي‌دهد. رشد شاخص قيمت خودرو به دليل آن است كه شوراي رقابت به عنوان مرجع تعيين قيمت خودرو، طي امسال چند مجوز را بابت اصلاح قيمت خودروها صادر كرده است. مجوز اصلي در اواخر فروردين صادر شد كه طبق آن، قيمت خودروهاي داخلي پس از ۱۶ ماه تثبيت، بيش از ۴۰درصد (به‌طور ميانگين) بالا رفت.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر